Over Sollicitatiedokter

over Sollicitatiedokter

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik uitsluitend digitaal: via deze website, e-mail, telefoon, Skype en met mijn e-books.

Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Het is mijn missie om jou te helpen deze baan te veroveren.

Hoe ik dat doe?

Ik leer je hoe je jezelf kunt verkopen

Als je jouw droombaan wilt veroveren, moet je jezelf verkopen. In je brief, in je cv en tijdens de sollicitatiegesprekken. En hier is niets mis mee.

Uit ervaring weet ik dat negentig procent van de sollicitanten dit niet goed kan. Jezelf ‘verkopen’ zit niet in onze cultuur. Sterker nog, het woord ‘verkopen’ is voor velen zelfs een vervelend woord. Een ‘vies’ woord.

Ik geloof dat als je goed bent in wat je doet en ook echt gelooft dat jij de juiste persoon bent voor de functie, het jouw morele plicht is om werkgevers hiervan te overtuigen. Als jij denkt de juiste persoon te zijn, bewijs je de werkgever juist een ‘gunst’ door jezelf te profileren als de juiste keuze.

Geen idee hoe je dat doet? No problem. Ik ga je helpen 🙂

De wijze waarop ik je dit leer

De onderwerpen die ik behandel zijn: mindset, personal branding, de sollicitatiebrief, het cv (met kleine letters!), sollicitatiegesprekken en salarisonderhandelingen.

Zoals ik al zei, doe ik dit voornamelijk digitaal. Daarnaast coach ik soms, maar hier heb ik maar beperkt de tijd voor. Om die reden ben ik zeer selectief in met wie ik werk en het is ook niet goedkoop. Meestal werk ik met hoogopgeleiden, zoals managers, hooggeplaatste IT’ers en directeuren. Dit is de groep die doorgaans het meeste profijt haalt uit mijn tips en methodes.

Daarnaast schrijf ik wekelijks een blog, werk ik veel met e-mail en deel ik mijn beste tips en methodes in de e-books die ik geschreven heb: het cv-handboek en het sollicitatiebriefhandboek.

Het verhaal achter Sollicitatiedokter

Meer dan honderdduizend resultaten zag ik in 2008 toen ik ‘sollicitatiebrief tips’ typte in Google. Ik was op zoek naar een baan naast mijn voltijdstudie. Ondanks de grote hoeveelheid beschikbare informatie vond ik niets waar ik vertrouwen in had en al na een paar websites bezocht te hebben, haakte ik af.

Gefrustreerd stapte ik op de fiets en reed ik naar de lokale bibliotheek. Geloof me, toentertijd was er heel wat voor nodig om mij in een bibliotheek te krijgen.

De boeken die ik in de bibliotheek vond, waren voor het grootste gedeelte van voor de 21e eeuw. Ze bevatten onder andere nog tips over hoe je de brief het beste via de post kon versturen. Totaal niet meer van deze tijd natuurlijk. Bovendien waren de voorbeeldbrieven zo stoffig geschreven dat ik me niet kon voorstellen dat iemand een dergelijke brief graag zou lezen.

Dus, eigenwijs als ik was (en nog steeds ben overigens), besloot ik de sollicitatiebrief dan maar over te slaan.

Met wat tips die ik vond op internet draaide ik een cv in elkaar. Vervolgens stapte ik weer op mijn fiets en reed ik naar de plek met de hoogste concentratie bedrijven in de buurt: het industrieterrein. In mijn spijkerbroek en overhemd stapte ik onaangekondigd bij bedrijven binnen om mezelf voor te stellen en een kopie van mijn cv achter te laten. Nog dezelfde dag kreeg ik een baan als magazijnmedewerker aangeboden.

Een jaar later, in 2009, ging ik opnieuw op zoek naar een baan. Binnen twee weken na de start van mijn zoektocht zat ik achter een bureau bij een assurantiekantoor – als financieel assistent. Dit keer niet door eropuit te gaan en bedrijven binnen te stappen, maar door mijn netwerk op de hoogte te stellen van mijn baanwensen. Via een vriendin die ook al bij het bedrijf werkte, werd ik voorgesteld aan haar baas. Aan het einde van het eerste gesprek werd me meteen een contract onder de neus geschoven.

Weer een jaar later ging ik studeren in Berlijn. Onderdeel van de uitwisseling was dat ik zes maanden moest stagelopen bij een Duitse onderneming. Ik mocht dus weer op sollicitatietour; iets waar ik in tegenstelling tot veel studiegenoten totaal niet tegenop zag. Na vijf sollicitaties mocht ik bij vier ondernemingen op gesprek komen.

Het tweede gesprek dat ik voerde was bij een business incubator (een soort startupfabriek). Dit was de plek waar ik mijn passie voor ondernemerschap ontdekte.

En toen viel het kwartje.

Ik moest weer denken aan mijn eigen sollicitaties. Aan hoe frustrerend ik het vond dat er zo weinig goede informatie te vinden was en hoe makkelijk het solliciteren mij altijd afging in vergelijking met anderen. Wat als ik anderen zou kunnen helpen om effectiever te solliciteren?

Nu vele jaren later, heb ik honderden werkzoekenden zoals jij geholpen hun droombaan te veroveren.

Word jij de volgende?

Graag deel ik deze kennis met jou.

– Perry

P.S. stuur je me een uitnodiging om te linken? 🙂