cv-geschikt-ongeschikt
  • 0

Beantwoordt jouw cv de belangrijkste vraag van (hr-)managers?

Alle effectieve cv’s hebben één ding met elkaar gemeen: ze beantwoorden de allerbelangrijkste vraag die rondspookt in het hoofd van de lezer.

Welke vraag dat precies is, kom ik later in dit artikel op terug. Eerst even een kort stukje achtergrond (gemeen hè 😉 )

Nadat je je sollicitatie-e-mail verstuurd hebt, is de kans groot deze terecht komt bij ofwel een hr-manager, ofwel een manager van de afdeling van de desbetreffende vacature. Zoals je je kunt voorstellen, hebben de meeste managers het druk. Hun aandacht wordt constant opgeëist door alles en iedereen. 

Hierdoor komt het regelmatig voor dat het selectieproces plaatsvindt op de automatische piloot.

De automatische selectiepiloot

Ken je dat gevoel dat je ergens mee bezig bent en dat je je opeens realiseert dat je volledig functioneert op de automatische piloot? 

Bijna alsof je wakker schrikt zonder dat je echt in slaap gevallen bent. Dat je met je geest totaal ergens anders was dan de taak waar je eigenlijk mee bezig zou moeten zijn. Vrijwel elke functie komt met een aantal repetitieve taken die je op een gegeven moment, omdat je ze al zo vaak hebt gedaan, bijna op de automatische piloot doet.

Het lezen van cv’s is een van dat soort taken voor managers.

In eerste instantie wordt misschien een minuutje besteed per cv. Gaandeweg beginnen de cv’s echter steeds meer op elkaar te lijken en wordt het vrijwel onmogelijk om dezelfde focus te houden voor elk afzonderlijk document.

Dit minuutje verandert dan ook al snel in scannen op basis van de zes-seconden-regel; hierbij komt het er kort gezegd op neer dat je ongeveer zes seconden hebt om de lezer ervan te overtuigen dat je een waardevolle kandidaat bent die meer aandacht verdient dan slechts een oppervlakkige eerste scan.

De meest geschikte kandidaat wint niet altijd

Het lijdt geen twijfel dat het eerder beschreven selectieproces niet altijd de best passende kandidaten oplevert.

Dit valt echter niet alleen de hiring managers aan te rekenen. Als je het mij vraagt, ligt dit evenzeer aan de sollicitanten en de wijze waarop zij zich profileren.

Laat me je uitleggen waarom.

Hoewel de selecteur de taak heeft om de beste kandidaten te selecteren, gebeurt dit selectieproces op basis van de informatie die sollicitanten aanleveren. Je kunt je vast voorstellen dat niet iedereen zichzelf goed kan verkopen. De meeste sollicitanten komen simpelweg niet goed uit de verf als ze zelf hun cv in elkaar knutselen (tip: lees het cv-handboek).

De kandidaten die de belangrijkste selectievraag duidelijk beantwoorden, zijn de kandidaten die uiteindelijk als winnaar uit de bus komen. In ieder geval in het eerste gedeelte van het selectieproces (en als je die niet doorstaat is de rest van het proces sowieso niet relevant…)

De belangrijkste selectievraag – de vraag waar elke manager antwoord op wil krijgen bij het bekijken van je curriculum vitae – is: Wat is jouw specifieke toegevoegde waarde voor de onderneming?

Leer je toegevoegde waarde effectief te communiceren

De meeste cv’s zijn droge opsommingen van opleidingen, werkgevers, functies en taakomschrijvingen. Geen van deze zaken geeft een duidelijk antwoord op de eerdergenoemde vraag. Hierdoor is het heel goed mogelijk dat iemand die zichzelf op duidelijke wijze profileert maar misschien niet de ideale achtergrond heeft, betere sollicitatieresultaten boekt dan de perfecte kandidaat die zijn waarde niet duidelijk communiceert.

De sollicitant die zijn toegevoegde waarde het beste communiceert, komt uiteindelijk als winnaar uit de bus. In de eerste fase van de sollicitatie is er geen beter medium hiertoe dan het cv.

In het cv-handboek leer ik je stap-voor-stap hoe je zelf een geweldig cv opstelt die jouw toegevoegde waarde maximaal accentueert. Ook vind je in het boek diverse voorbeelden van zowel goede als slechte cv’s en een duidelijke uitleg waarom dit zo is. 

Bekijk het boek hier! 🙂

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.