• Comments Off on

Bellen na een sollicitatiegesprek

Je bent op sollicitatiegesprek geweest, maar hebt na een week nog niets vernomen over de ‘uitslag’ hiervan. Is het verstandig om even na te bellen of te mailen?

Het kan soms moeilijk zijn om je enthousiasme en nieuwsgierigheid te temperen na een sollicitatie. Dit geldt zowel voor de eerste (schriftelijke) sollicitatie als het sollicitatiegesprek. De brandende vraag is: is het goede gevoel wederzijds?

Waarschijnlijk bevind je je in een van de drie onderstaande situaties:

Gesolliciteerd, maar nog geen reactie

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je (nog) geen reactie hebt gehad. In elk van de scenario’s geldt hetzelfde: nabellen heeft een positieve werking. Mocht het zo zijn dat de afdeling nog niet aan je sollicitatie toe is gekomen, dan zorgt jouw belletje voor extra herkenbaarheid op het moment dat de personeelsfunctionaris jouw sollicitatiebrief en cv onder ogen krijgt. Ook is dit direct de kans om alvast een goede eerste indruk te maken.

Hebben ze daarentegen jouw brief al wél behandeld maar is de selectieprocedure nog in gang, dan is dit jouw kans om je te onderscheiden van de andere sollicitanten.

Een laatste mogelijkheid is dat de keuze simpelweg niet op jou is gevallen. Dit is alleen (nog) niet gecommuniceerd. Een afwijzing is nooit leuk. In ieder geval zit je na het telefoontje niet meer in onzekerheid. Geef de recruiter in dit geval aan dat je graag beschikbaar blijft voor andere interessante functies.

Je ziet: in alle drie de situaties haal je profijt uit je telefoontje.

Op sollicitatiegesprek geweest, maar nog niets gehoord

Wie op sollicitatiegesprek is geweest, hoort doorgaans vóór het einde van de daaropvolgende week hoe dit bevallen is. Hoor je in de week die volgt niets van de onderneming (en was er ook niets concreets afgesproken)? Pak de telefoon op en vraag naar de status van de procedure.

Wederom zijn er drie opties: (i) nog niet alle kandidaten zijn geïnterviewd; (ii) iedereen is geïnterviewd, maar er is nog geen beslissing genomen, en; (iii) er is al wel een beslissing genomen, maar deze is nog niet gecommuniceerd.

In het eerste geval geeft een telefoontje met human resources je nog een extra kans om jezelf te profileren door je enthousiasme te tonen voor de functie. Bedank de persoon ook altijd vriendelijk voor zijn of haar tijd. In het tweede geval doe je eigenlijk hetzelfde als bij de eerste: toon je tevredenheid en enthousiasme. Dit zou voor hen zomaar het laatste benodigde duwtje in de rug kunnen zijn om voor jou te kiezen. Stel dat ze twee gelijkwaardige kandidaten hebben, maar de knoop nog niet hebben kunnen doorhakken. Zullen ze eerder kiezen voor de sollicitant die nogmaals zijn enthousiasme kenbaar maakt via de telefoon of degene die afwacht? In de meeste gevallen waarschijnlijk de eerste.

In het laatste geval, waarbij de beslissing al is genomen maar nog niet is gecommuniceerd naar de kandidaten, zijn er twee mogelijkheden: ze willen met je door of je valt af. In het eerste geval ben je van je twijfel af en kun je de persoon aan de lijn direct bedanken voor de kans. Mocht je het niet geworden zijn, dan kan je vragen op basis van wat deze beslissing genomen is. Zo ben je in staat te werken aan verbeterpunten.

Wederom: nabellen is altijd verstandig.

Helaas, je sollicitatiegesprek krijgt geen gevolg

Je hebt bericht gekregen dat je niet wordt aangenomen voor de functie. Toch is het verstandig om nog even in contact te treden. Doe dit op het moment dat het eerste sterke gevoel van teleurstelling over is. Je mag gerust laten doorschemeren dat je het jammer vindt, maar wanneer je nog wat uit de situatie wilt halen is het van belang dat je professioneel overkomt.

Op het moment dat je je weer sterk in de schoenen voelt staan, pak je de telefoon op. Bedank allereerst de verantwoordelijke personen voor hun tijd en moeite. Vervolgens geef je aan dat je graag wat achtergrondinformatie zou willen met betrekking tot de afwijzing. Vertel dat je jezelf graag wilt verbeteren in het voeren van sollicitatiegesprekken. Dit klinkt misschien een beetje gek voor jezelf, maar je bent gerust niet de eerste die hierom vraagt. Dat begrijpen zij ook.

Geef tenslotte aan dat je je aanbevolen houdt voor andere functies die wellicht bij jouw profiel passen. Dit laatste is vooral interessant wanneer het gesprek ondanks de afwijzing erg positief verliep.

Is nabellen gebruikelijk?

Het is niet ongebruikelijk om na een sollicitatie te bellen. Toch kan het ongemakkelijk voelen. Dit is helemaal niet nodig. Zie het als een waardevolle mogelijkheid om duidelijke feedback te krijgen op de wijze waarop jij je hebt geprofileerd. Zo kun je je sollicitatievaardigheden polijsten voor je volgende gesprek.

“Maar vinden ze me niet raar als ik bel?”

Nee. Recruiters zijn ook maar mensen. Ze kennen de situatie waarin jij je als sollicitant bevindt heel goed. Sterker nog: ze zien het wekelijks. In negentig procent van de gevallen zullen ze je dan ook graag te woord staan.

Houd er wel rekening mee dat het moeilijk kan zijn voor hen om hun keuze goed onder woorden te brengen. In de erste plaats kan dit komen door de enorme toestroom van sollicitanten. Op de tweede plaats worden soms keuzes gemaakt op basis van gevoel en intuïtie. Dit laatste is natuurlijk moeilijk uit te leggen.

Wat is een goede termijn om na te bellen?

Er is geen vaste richtlijn voor de termijn om na te bellen. Sollicitatieprocedures nemen veel tijd in beslag en een beslissing nemen is ook niet altijd makkelijk. Zeker wanneer een onderneming de afwikkeling van de sollicitatieprocedure netjes wil afhandelen, kan het een poosje duren.

Geef de onderneming tenminste een week om zelf te reageren.

Wanneer je niets hebt afgesproken: Als je tijdens het sollicitatiegesprek geen tijdsindicatie hebt gekregen, wacht dan tenminste tot de vrijdagmiddag die volgt na de week van je sollicitatie.

Vaste dag maar geen vaste tijd afgesproken: Wanneer van tevoren een vaste dag is afgesproken, maar geen vaste tijd, wacht dan tot de volgende werkdag. Er kunnen altijd spoedwerkzaamheden tussendoor komen en je wilt natuurlijk niet te neurotisch overkomen.

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.

Comments are closed.