• 0

Bellen voor je solliciteert

Ik luisterde laatst naar een webinar van een vakgenoot (ja, ook ik moet bijblijven) en die wist mij te vertellen dat 95% van de sollicitanten niet belt voorafgaand aan het sturen van een sollicitatiebrief. Ik wist wel dat sollicitanten niet of nauwelijks belden, maar dat het om 95% van de sollicitanten ging, dat verbaasde mij toch wel. Totdat ik na ging denken en bedacht hoe het in mijn vorige baan was. Ik werkte bij een bekende organisatie en dat betekende dat wij – ook in tijden dat je het als bedrijf lastig had om goede kandidaten te vinden – overspoeld werden door sollicitaties.

Op een vacature voor een administratief medewerker hadden wij in 3 dagen ruim 100 reacties (en toen besloten we de vacature van de vacaturesite af te halen). Maar van die ruim 100 reacties hadden er misschien 3 gebeld. En dan ook nog eens met niet zo heel relevante vragen…

Dus, als je liever op de stapel “interessant, wellicht uitnodigen” wilt komen, moet je in elk geval bellen. Maar je kunt alleen bellen als je daadwerkelijk een vraag hebt. En met daadwerkelijk een vraag bedoel ik een vraag die je niet in de vacaturetekst of met enig speurwerk op de website van de organisatie zou kunnen vinden.

Voorbereiden op het bellen

Bel nooit onvoorbereid over een vacature. Verdiep je in de website, zorg dat je weet met wie je wilt spreken, weet ook wat je gaat zeggen als die ander er niet is en je dus een ander (of een voicemail) krijgt. Oefenen van het gesprek valt ook onder voorbereiden.

Het telefoongesprek

Wat wil je nou graag weten van je mogelijk toekomstige werkgever? Wil je weten wat ze zoeken in een nieuwe collega, wat de belangrijkste uitdagingen zijn in de functie, hoe de bedrijfscultuur is? Prima vragen allemaal, als je ze niet zo in de vacaturetekst of op de website kunt vinden. Zorg er ook voor dat je oplet als de ander het antwoord geeft. Echt, niets is zo vervelend als twee keer dezelfde vraag krijgen. Dan kom je in elk geval niet zomaar op de beste stapel.

Zorg ook dat je enthousiast en oprecht geïnteresseerd bent. Je hoort het of iemand lacht aan de telefoon. Je hoort zelfs of iemand rechtop zit of onderuit gezakt hangt. En mensen die “moeten” bellen, die pikken recruiters er ook zo uit!

Als je enthousiast(er) bent geworden door het gesprek, zeg dat dan ook aan het eind van het gesprek. Kondig alvast aan dat ze je sollicitatie tegemoet kunnen zien en refereer aan het telefoongesprek (met de naam van de ander!) in je brief. 

Bellen na de sollicitatieprocedure

Ook als je sollicitatie onverhoopt niet tot een baan geleid heeft, bel dan ook. Vraag bijvoorbeeld wat je anders had kunnen doen om wel uitgenodigd te worden of welke tip de recruiter nog heeft voor je om een volgende keer wel de baan te krijgen. Ik heb gehoord van situaties waarbij een sollicitant die niet de baan had gekregen later alsnog werd ingeseind voor een vergelijkbare functie. En dat kan natuurlijk alleen maar als mensen zich jou herinneren. 

Extra tip: wordt nooit, maar dan ook nooit boos of emotioneel door de telefoon! Dat valt in dezelfde categorie als negatief praten over je vorige werkgever of werkgevers.

Over Nicole Kroesen

Ik heb jarenlange ervaring als HR business partner van Management Team en middle management en in die rol heb ik veel sollicitatieprocedures begeleid. Maar ik ben zelf ook werkzoekend geweest en ken dus ook de andere kant van de tafel. Die kennis en ervaring combineer ik nu in mijn werk als sollicitatiecoach. Ik help vrouwen effectiever solliciteren zodat ze sneller een baan vinden die beter bij ze past.