• 4

Cv-tips van een recruiter

Als HR manager had ik diverse werkzaamheden en een daarvan was natuurlijk vacatures en dus cv’s beoordelen. Ik werkte bij een organisatie waar op een vacature een hoop reacties kwamen. En dus hadden we ook regelmatig enorme stapels cv’s liggen om door te nemen.

Ik zal je vertellen hoe ik dat aanpakte.

Printen van alle cv’s

Ik begon met printen. Klakkeloos printte ik alle brieven en cv’s. Ik weet het, niet zo goed voor het milieu, maar heb jij wel eens geprobeerd wat bij een digitaal cv te schrijven? Mij is het niet gelukt. En bovendien betekent een hoge respons een hoop leeswerk en dus ook aantekenwerk. Geen tijd om uit te zoeken hoe ik dat digitaal zou kunnen aanpakken.

Anyway, ik begon dus met printen. En daar viel mijn oog dan vaak op cv’s die er thuis misschien wel heel mooi uitzagen, maar op het moment dat ze bij mij uit de printer kwamen bepaald rommelig waren geworden. Nu ben ik geen wizzkid, maar ik weet inmiddels hoe dat komt. Dat komt doordat sollicitanten rijtjes maken met behulp van zes keer tab indrukken en een paar spaties. En dan ziet het er thuis op de PC prima uit. Maar op mijn PC staan de tabs net even anders ingesteld en dus verspringt de hele boel. En ziet er niet uit! Daardoor wordt het voor mij een zoekplaatje en daar hou ik niet van als het druk is. En al helemaal niet als de sollicitant reageert op een secretariële functie! Natuurlijk heb ik twee tips voor je om dat te voorkomen:

  1. Maak gebruik van tab-instellingen zodat je cv zich niet aanpast aan mijn tab-instellingen.
  2. Sla je cv op als PDF. Daarvoor kun je gratis programmaatjes downloaden. Dan kan je cv niet meer vervormen bij het printen. Deze methode werkt alleen niet goed met organisaties die je cv inlezen in hun systemen, dan wordt een PDF niet geaccepteerd.

Lezen van de cv’s

Na het printen kwam natuurlijk het lezen. Realiseer je als sollicitant dat recruiters en HR medewerkers het druk hebben. Dus maak het ze zo makkelijk mogelijk. Rijtjes, overzicht en vooral niet hoeven zoeken, daar houden wij van. Relevante dingen bij elkaar en het allerrelevantste op de eerste bladzijde. Zoekplaatjes maken het je niet gemakkelijker om op de stapel “uit te nodigen” terecht te komen. Mijn tips:

  • Schrijf je cv in omgekeerde chronologische volgorde, dus de meest recente werkervaring bovenaan. En alleen relevante werkervaring, niet alle uitzend- en vakantiebanen.
  • Schrijf niet klakkeloos je functiebeschrijving over, maar vermeld ook wat voor bijzondere resultaten je hebt bereikt.
  • Ik ben dol op opsommingen, dan kan ik lekker snel de relevante begrippen zoeken. Lappen tekst lezen niet zo snel als rijtjes. Maar kies dan wel voor één opsommingsteken en gebruik alleen dat (dus niet de ene keer streepjes, de volgende keer puntjes en dan ook nog een keer cijfers of letters).
  • Een foto vind ik leuk, dat geeft een beeld bij de sollicitant. En denk nou niet dat ik je niet zou uitnodigen zonder foto, maar realiseer je dat ik je foto ook wel kan vinden op je LinkedIn-profiel. Alleen moet ik er dan meer moeite voor doen en dat kost tijd…
  • Een kleurtje vind ik ook leuk, maar dan niet meteen de hele regenboog. En bovendien is de inhoud van het cv uiteraard belangrijker dan de kleur.
  • Zorg er ook voor dat er ruimte is om aantekeningen te maken op je cv, losse blaadjes raken kwijt!
  • En dat brengt me meteen bij de laatste tip: gebruik de voetnoot voor je naam, dan kan ik de tweede bladzijde makkelijk koppelen aan de eerste als die uit elkaar zijn geraakt.

En natuurlijk pas je je cv aan de functie aan, door de nadruk goed te leggen. Maar dat wist je inmiddels wel, toch?

Over Nicole Kroesen

Ik heb jarenlange ervaring als HR business partner van Management Team en middle management en in die rol heb ik veel sollicitatieprocedures begeleid. Maar ik ben zelf ook werkzoekend geweest en ken dus ook de andere kant van de tafel. Die kennis en ervaring combineer ik nu in mijn werk als sollicitatiecoach. Ik help vrouwen effectiever solliciteren zodat ze sneller een baan vinden die beter bij ze past.

  • Conny Kaper

    Goed artikel, Nicole.

    De voetnoot-tip was voor mij een onbekende en dus nuttige tip.
    Graag zou ik nog wat aanvullende tips geven?

    – Als je je cv aanpast op de vacature waarnaar je solliciteert, kan het ook nuttig zijn, deze voor jezelf te printen. Dan zie je vrij direct hoe hij er bij de recruiter/werkgever uit kan komen rollen.

    – Je kunt het de lezer van je cv makkelijker maken door je LinkedIn-link bij je personalia te zetten. Doorklikken en hup; veel extra informatie.

    -Realiseer je dat wanneer je gebruik maakt van kleur en/of een foto dat de meeste werkgevers hun printer zo hebben afgesteld dat deze zwart-wit print. Print hem zelf dus ook, om te zien of het ook in zwart-wit duidelijk leesbaar is en je foto er prima uit blijft zien.

    -Voor de werkgever/recruiter die cv’s printen alvorens deze te lezen: zorg dat je je printerinstellingen zó instelt dat deze dubbelzijdig print. Scheelt heel veel papier.

    Hartelijke groet,
    Conny Kaper

    • SollicitatieDokter

      Waardevolle toevoeging Conny!

  • Karin

    Leuk om te lezen hoe het er aan de andere kant van de sollicitatie aan toe gaat. Heel leerzaam. Zelfde geldt voor je andere blogs.

  • Amirabbas

    U bedoelt zeker de ‘voettekst’ in plaats van de ‘voetnoot’. Voetnoot is onderaan de pagina en verwijst naar de tekst op die pagina. De voettekst is gelijk op alle opvolgende pagina’s.

    Desondanks zeer waardevolle bijdrage. Bedankt.

    Amirabbas