• Comments Off on

De AIDA-methode

De AIDA-methode is een stappenplan dat je kunt gebruiken om jezelf te verkopen in je sollicitatiebrief of in een telefoongesprek.

Van origine is de AIDA-methode een stroomschema, afkomstig uit de marketingsector. In simpele bewoordingen zou je kunnen zeggen dat de methode een goed gecoördineerd verkooppraatje is dat veel succes kan opleveren.

De AIDA-methode als verkoopmethode

In een verkoopgesprek wordt eerst de aandacht gewekt van de consument door het starten van een gesprek. De intentie van de verkoper is om de gevoelens aan te spreken waaruit blijkt dat de consument iets mist; er wordt een behoefte opgeroepen of gecreëerd. De verkoper vertelt hoe zijn product perfect in die specifieke behoefte voorziet en probeert vervolgens de deal te sluiten.

Middels de AIDA-methodiek wordt een verkoop, of in dit geval de sollicitatie, in verschillende fases verdeeld. Door het ontleden van deze fases wordt het duidelijk hoe het verkoopproces eruitziet.

Attention Trek de aandacht middels je telefoontje of sollicitatiebrief
Interest Wek interesse middels voorbeelden van jouw specifieke kwaliteiten
Desire Creëer de overtuiging dat jij goed past in het vacatureprofiel
Action Gebruik activerende taal en mik op een sollicitatiegesprek

De AIDA-methode voor sollicitatiebrieven

Omdat de methode zo effectief is in het ontleden van verschillende fasen in een ‘verkooppraatje’, is het uiterst effectief bij het schrijven van je sollicitatiebrief. We zullen nu samen deze fasen stap voor stap doorlopen.

Attention: 

Zorg dat je een goede eerste indruk maakt. Dat is de essentie van attention bij het schrijven van je sollicitatiebrief. Je wilt positief opvallen tussen de stapel. De manier om dit te doen is in principe eenvoudig. Zorg ten eerste dat je brief er netjes en aantrekkelijk uitziet. Dit heeft dus vooral te maken met de lay-out en hoe netjes je de brief hebt opgesteld.

Interest:

Nu je de aandacht van de lezer hebt, is het belangrijk dat je een aantrekkelijke schrijfstijl gebruikt en tevens dat je enthousiast en gemotiveerd overkomt. Laat zien hoeveel zin jij hebt in die nieuwe baan en wat jij denkt toe te kunnen voegen.

Desire:

Nu je de aandacht en interesse hebt, ga je de overtuiging creëren dat jij de juiste persoon bent voor de functie. Daarom is het tijd om te laten zien wat jij te bieden hebt. De beste manier om dit te doen zonder opschepperig over te komen is het gebruik van relevante voorbeelden. Loze kreten als ‘ik ben betrouwbaar, een teamspeler en flexibel’ zijn erg aardig, maar meer ook niet. De beste manier om dit desire te creëren is middels de STARR-Methode.

Kwantificeer je prestaties

Wanneer mogelijk, probeer dan voorbeelden uit te drukken in getallen. Laat zien hoeveel de verkopen gestegen zijn, hoe de productiviteit omhoog gegaan is of hoeveel je hebt kunnen bezuinigen. Door prestaties te kwantificeren kun je een duidelijker beeld scheppen en komt dit beeld tegelijkertijd ook indrukwekkender over.

Welke baas wil nou niet een werknemer die zorgt dat hij als baas meer geld gaat verdienen?

Action:

Wanneer de kern van de brief – het in de picture zetten van jezelf – voltooid is, is het tijd om je brief af te sluiten met een aanzet tot actie. Dit doe je door te vermelden dat je graag op gesprek wilt komen om de manager in een persoonlijk onderhoud te overtuigen van jouw kwaliteiten.

De AIDA-methode voor telefoongesprekken

Er zijn twee grote voordelen van een telefoongesprek wanneer je gaat solliciteren:

  1. Het geeft je de kans om vragen te stellen
  2. Het geef je de kans om je alvast kort voor te stellen

Wanneer je een goed gesprek hebt gehad aan de telefoon en de personeelsmanager ziet vervolgens jouw sollicitatiebrief terug tussen de grote stapel, dan is de kans groot dat hij/zij jou zal herkennen en je ertussenuit pikt.

Je bent geen nummer meer zoals de rest van de stapel. Dit zal zich, tenzij het een erg moeizaam gesprek was, sneller terugbetalen in een sollicitatiegesprek voor jou dan voor de rest van de kandidaten.

Tevens heb je dus de kans wat goede vragen te stellen over de vacature, waardoor je in staat moet zijn een betere sollicitatiebrief te schrijven.

Attention:

Het voeren van het gesprek is in principe al de manier om de aandacht te krijgen. Het is echter wel een kennismakingsmoment en daarom is het belangrijk dat jij je direct van je beste kant laat zien. Voer je telefoongesprek met een glimlach; mensen merken dit aan je stem, zelfs door de telefoon. De aandachtsfase aan de telefoon is maar heel kort.

Interest:

Het is in deze fase zaak om de interesse te wekken. Je kunt dit doen door een aantal slimme vragen te stellen over de vacature die niet direct vermeld stonden.

Dit kan gaan over de werkzaamheden die je zal gaan verrichten, het team waarin je komt te werken of bijvoorbeeld over het soort persoonlijkheid dat het bedrijf zoekt.

Bereid je vragen goed voor en schrijf ze alvast op. Dit voorkomt dat je met je mond vol tanden staat wanneer puntje bij paaltje komt. Het is belangrijk in deze fase van het gesprek dat je laat zien dat je begaan bent met het proces en je veel interesse hebt in de baan. Je enthousiasme moet duidelijk doorschemeren.

Desire:

Nu je hebt laten zien dat je interesse hebt en de wederpartij hopelijk ook geïnteresseerd is geraakt, is het zaak te laten zien waarom jij past bij de baan. (Lees hier hoe je erachter komt of een baan bij je past) Je kunt dit doen door op een antwoord van de selecteur op een van je vragen in de Interest-fase voort te borduren.

In je antwoorden en reacties op de persoon aan de telefoon verweef je wat positieve prikkels over jouw persoonlijkheid of je kwalificaties. Wanneer je het gevoel hebt dat dit niet gepast is, is het wellicht beter deze stap over te slaan. Het telefoongesprek voer je namelijk voor een groot deel om familiariteit te creëren. Je wilt uit de stapel springen.

Action:

Laat weten dat je het een erg prettig gesprek vond en dat je erg enthousiast bent over de verkregen informatie. Vertel dat je spoedig je sollicitatiebrief en cv zal versturen en dat je je verheugt op een uitnodiging voor een persoonlijk onderhoud om hem/haar te overtuigen van jouw geschiktheid en persoonlijke kwaliteiten.

Gebruik in de afsluiting van het sollicitatietelefoongesprek, maar ook in je sollicitatiebrief altijd een combinatie van positieve impulsen (onderstreepte woorden) verweven in activerend (vetgedrukt) taalgebruik. Dit is de sleutel tot succes in een goede afsluiting.

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.

Comments are closed.