• 0

De drie-in-één sollicitant (deel één)

Solliciteren is een vak apart! Dat zie je wel op deze website. Zo veel blogs, tips over de brief, het cv, jouw loopbaan. De tijd dat je vanaf school tot aan je pensioen bij dezelfde werkgever zit is voorbij. Anno 2015 hebben we nog steeds te maken met een ruime arbeidsmarkt, wat inhoudt dat er meer werkzoekenden zijn dan dat er behoefte is aan werknemers. Je hebt dus veel concurrentie op de arbeidsmarkt en het is de kunst om jezelf te onderscheiden om op te vallen tussen alle werkzoekenden. Maar hoe onderscheid je je nou?

Ik zie een sollicitant als een personeelsmedewerker, marketingmedewerker en verkoper in één.

  • De personeelsmedewerker: jouw talenten, wensen en mogelijkheden zijn een belangrijke basis om te bepalen welke functies voor jou realistisch zijn. Een personeelsmedewerker is bezig met talenten-management en de juiste medewerker op de juiste werkplek; jij kan dit ook voor jezelf gaan bepalen.
  • De marketingmedewerker: een marketingmedewerker is bezig met het imago en de naamsbekendheid van het bedrijf waar hij/zij werkt. Jij zal voor jouw onderscheidend vermogen een eigen imago moeten creëren. En dit imago kan je tot uiting brengen via bijvoorbeeld social media, netwerken en een mini-cv.
  • De verkoper: tot slot zal je jezelf moeten gaan verkopen. Als jij weet wat je wil en kan en je hebt jouw eigen imago gecreëerd, dan zal je jezelf aan de man moeten gaan brengen. Een brief, cv en verkooppraatje kunnen je hier bij helpen.

Aankomende maanden zal ik via deze blog tips geven over bovenstaande disciplines. Als leidraad gebruik ik modellen die in het bedrijfsleven worden gebruikt. Een aantal managementmodellen heb ik omgebogen naar gebruik op persoonlijk niveau. Eigenlijk ben jij ook een soort bedrijf met een eigen merk en imago. Je hebt te maken met jouw eigen financiën, bepaalde doelen in je leven en jouw kijk op het leven. In het bedrijfsleven wordt dit een missie en visie genoemd, jouw uitstraling en omgang met jouw omgeving – imago- en jouw competenties. Werken aan jezelf als merk heet ‘personal branding’.

In dit blog staat centraal: kruip in de huid van de personeelsmedewerker

Hoe weet je nou dat je op de juiste werkplek zit? Heb je ook weleens het gevoel dat de klik er niet echt is? Je kan pas bewust een keuze maken, als je jezelf goed kent. Welke antwoorden geef jij op de vraag “Wie ben ik? Wat wil ik?”?

In het bedrijfsleven wordt er gebruik gemaakt van het Business Canvas Model  (Osterwalder, A., 2010). Als een bedrijf alle bouwstenen van het model heeft ingevuld, dan is er een solide ondernemingsplan ontstaan. Vanaf vandaag ga jij aan de slag met jouw eigen sollicitatie-plan. En we beginnen met bouwsteen één: de key resources. Ik heb dit vertaald naar “Wie je bent & wat je wil”. Oftewel jouw hulpbronnen om jouw waarde te bepalen.

Persoonlijkheidsmodellen

Om er achter te komen wie je precies bent, kan je diverse (online) tests doen en boeken lezen. Het is goed om af en toe kritisch naar jezelf te kijken. Bij een kritisch zelfonderzoek kan je hulpmiddelen inschakelen zoals persoonlijkheidsmodellen. Je stopt jezelf ‘in een hokje’. Dat klinkt wellicht negatief, maar kan heel nuttig zijn. Onbewust dwing je jezelf om na te denken en te concluderen of je jezelf al dan niet herkent. En als je jezelf niet herkent, ga je automatisch verder onderzoeken naar wie je wel bent.

Persoonlijkheidsmodellen die ik waardevol vindt, zijn:

  • Enneagram
  • Roos van Leary
  • Belbin teamrollen

Op internet kan je deze modellen vinden en (gratis) tests doen om er achter te komen wie jij precies bent. Ook is het waardevol om jezelf een aantal vragen te stellen, die de basis zullen vormen van jouw persoonlijke profiel:

  • Wie ben je? Werk je liever met je handen of met je hersens? Geef je liever leiding of ben je meer volgend. Een perfectionist of iemand van de grote lijnen? Introvert of extravert? Mensgericht of taakgericht?
  • Wat kan je? Wat zijn je sterke en zwakke punten? Welke dingen deed je tot nu toe? Wat ging goed, wat ging minder? Welke dingen vond je leuk en wat deed je met tegenzin?
  • Wat wil je? Wat voor werk zou je graag gaan doen? Wat mis je in je huidige baan? Bij wat voor soort organisatie zou je willen werken? Waarom? Wat verwacht je daarvan? Wat verwacht je van je collega’s en waar zou je die aantreffen?

Schrijf voor jezelf al een aantal antwoorden op en bespreek deze met je omgeving. Zo zet jij de eerste stap naar de opbouw van jouw persoonlijke imago. Ben je er nog niet uit? In mijn volgende blog geef ik je meer tips voor zelfonderzoek.

Volgende keer neem ik je mee in de vraag: Wat wil ik?

Over Laura Berns-van Unen

Laura werkt als zelfstandig ondernemer en het is haar missie om iedereen te leren hoe het solliciteren anno 2015 gaat. Ze wil aanbevelingen-recruitment (via netwerken) groot maken. Ze is bezig met een boek, schrijft artikelen, geeft persoonlijke coaching en organiseert regelmatig (sollicitatie)trainingen.