zes seconden test cv
  • 0

Doorstaat jouw cv de ‘zes-seconden-test’ van recruiters?

Voordat je een artikel leest (bijvoorbeeld in een krant of tijdschrift), probeer je waarschijnlijk eerst in te schatten of het artikel interessant genoeg is om volledig te lezen.

Je wilt immers niet je tijd verdoen, toch?

Je bekijkt de kop van het artikel en leest eventueel vluchtig de eerste en de laatste zin. Als je interesse gewekt is, lees je de rest. Zo niet dan start hetzelfde proces weer van vooraf aan bij het volgende artikel.

Voor recruiters werkt het ongeveer hetzelfde bij het beoordelen van cv’s.

Dagelijks zien ze tientallen zo niet honderden cv’s. Razendsnel wordt bepaald of jij een kandidaat bent die meer aandacht behoeft dan de rest. Want één ding is zeker: niet alle kandidaten kunnen even zorgvuldig worden bekeken. Buiten het feit dat het schier onmogelijk is om kandidaten te vergelijken op basis van alle details, is het ook niet kostenefficiënt.

Goed, tot zo ver niets nieuws onder de zon. Waarschijnlijk had je al een vermoeden dat je maar kort de tijd hebt om de lezer te overtuigen van je geschiktheid.

Wat je waarschijnlijk niet wist, is dat hier onderzoek naar gedaan is.

Het resultaat van het onderzoek: je hebt zes seconden de tijd. 

‘Fit/no fit’ in zes seconden

Voor het onderzoek werden dertig recruiters tien weken lang gevolgd tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Hun werkwijze werd geobserveerd middels een techniek die ‘eye-tracking’ heet. 

Een van de recruitmenttaken die onder de loep lag, was hoe zij keken naar cv’s tijdens het selectieproces. Zo werd er gelet op: 

  • welke informatie werd bekeken
  • hoe lang recruiters naar elk cv-onderdeel keken
  • hoe snel hun ogen van onderdeel naar onderdeel gleden
  • welke delen werd overgeslagen

Het opvallendste resultaat: het kostte recruiters gemiddeld genomen slechts zes seconden voordat er een eerste ‘fit/no fit’ beslissing werd genomen.

eye tracking zes seconden cv

Doorstaat jouw cv de ‘zes-seconden-test’ van recruiters? Lees over het onderzoek!Click To Tweet

Welke informatie recruiters belangrijk vinden

Ook bleek uit de studie dat maar liefst 80% van de tijd werd besteed aan het bekijken van:

  • de naam van de kandidaat
  • de huidige functie, de huidige werkgever en de start- en einddatum
  • de vorige functie, de vorige werkgever en de start- en einddatum
  • Opleidingen

Nadat deze punten gescand waren, waren recruiters met name geïnteresseerd in keywords. Denk hierbij aan specifieke competenties of woorden die betrekking hebben op een bepaalde functie, zoals ‘omzet’ en ‘winst’ voor salesprofessionals en managers of ‘Python’ en ‘C++’ voor een programmeur.

Wat dit betekent voor jouw cv

Een belangrijke conclusie die kan worden getrokken op basis van dit onderzoek, is dat het lezen van je cv kinderlijk eenvoudig moet zijn.

De lezer moet je naam, meest recente functies en opleidingen moeiteloos kunnen vinden. Daarnaast wil je in die korte periode dat je de aandacht hebt, zoveel mogelijk informatie overbrengen die jouw geschiktheid onderstreept.

Hoe simpeler je het maakt om de juiste informatie te vinden, des te lager de cognitieve belasting (‘mentale kracht’) voor de lezer. Hoe lager de cognitieve belasting is, des te meer informatie kan worden opgenomen in dezelfde tijdsspanne en hoe groter de kans dat belangrijke informatie gelezen wordt.

Kortom, hoe eenvoudiger je cv te lezen is, des te groter de kans op een positief resultaat.

Het onderzoek concludeerde dat de belangrijkste vereisten om dit te realiseren, zijn:

  • een strakke lay-out
  • een duidelijke visuele hiërarchie
  • korte puntsgewijze informatie (geen lange teksten!)

Doorstaat jouw huidige cv de zes-seconden-test?

Wil je meer informatie over hoe je een cv opstelt die de zes-seconden-test doorstaat?

In het cv-handboek deel ik al mijn beste tips, trucs en methodes om zelf een geweldig cv op te stellen. Ook vind je in het boek diverse voorbeelden van zowel goede als slechte cv’s en een uitleg waarom dit zo is. Bekijk het boek hier!

Doorstaat jouw huidige cv de zes-seconden-test?

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.