marketing-voor-sollicitanten
  • 0

Denk als een marketeer: verplaats jezelf in de situatie van de werkgever (en word veel vaker uitgenodigd!)

Gister ontving ik het curriculum vitae van een goede vriend van me.

Wat ik zag, verbaasde me oprecht…

De persoon die werd geportretteerd in het document, mocht nog niet in de schaduw staan van de persoon die ik zo goed ken. De inhoud van het door hem opgestelde curriculum vitae deed hem echt totaal geen eer aan!

Omdat ik hem goed ken, weet ik dat hij tot veel meer instaat is dan te lezen viel. Maar recruiters kennen hem natuurlijk niet zo goed als ik hem ken. Het enige dat zij kunnen doen, is hem beoordelen op basis van de informatie die ze krijgen. En aangezien hij zichzelf totaal niet goed verkocht, weet ik zeker dat hij veel mooie kansen zou gaan missen.

Als je mijn artikelen een beetje volgt, weet je dat ik wel vaker zie dat mensen zichzelf niet goed verkopen. Sterker nog, ik zie het vrijwel elke dag…

De reden dat het me in dit geval zo oprecht verbaasde, is dat ik dacht dat deze vriend zichzelf wel beter zou kunnen verkopen. We hebben het hier over iemand die bovengemiddeld intelligent is, sociaal zeer vaardig is en in de afgelopen twaalf maanden eigenhandig, zonder ook maar een euro uit te geven, diverse succesvolle marketingcampagnes heeft opgezet voor een startup. Deze campagnes zijn door alle grote nieuwsmedia van Nederland zijn opgepikt.

Als zo iemand zichzelf al niet goed weet te verkopen…

…wat betekent dat dan voor de niet-marketeers?

Het vervelende aan dit zelfmarketingprobleem is dat als hier niets aan gedaan wordt, het een negatief effect heeft op letterlijk alle stappen in het sollicitatieproces: van het schrijven van een goede sollicitatiebrief tot het voeren van een succesvolle salarisonderhandeling.

De kern van het probleem

Ik heb dit zelfmarketingprobleem echt al ontzettend veel schade zien aanrichten… van sollicitanten die hun droombaan aan hun neus voorbij zien gaan tot mensen die volledig in de put raken omdat ze niet snappen waarom ze maar niet aan de bak komen.

Jij weet van jezelf wat je in je mars hebt. Jij weet waar je goed in bent en wat je kunt betekenen voor werkgevers. Jij weet dat je het verdient om vaker uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek dan nu (of in het verleden) het geval is. 

Maar wat vaak vergeten wordt, is dat een recruiter jou niet kent en een eerste beslissing moet nemen op basis van twee dingen: je curriculum vitae en je sollicitatiebrief.

De realiteit wijst uit dat de meeste sollicitatiebrieven en cv’s niet de juiste dingen communiceren – de dingen waardoor recruiters zeggen ‘die wil ik spreken!’.

Het gevolg hiervan is een hoop stress, teleurstellingen en wanhoop bij sollicitanten. Soms leidt het zelfs tot zelfbeeldproblemen en (lichte) depressie.

Maar hoe komt dat dan, dat werkzoekenden vaak niet de juiste dingen communiceren? 

De kern van dit probleem, is dat veel werkzoekenden zichzelf niet (goed) verkopen aan recruiters omdat ze zich niet verplaatsen in de schoenen van de werkgever.

Pak het aan zoals een marketeer

Marketeers maken duidelijke plannen. Ze zoeken actief naar een effectieve strategie om hun doelgroep te bereiken. Ze proberen zich in te leven in hun manier van denken, hun gevoelens en hun behoeften. Vervolgens wordt de marketingstrategie hier volledig op afgestemd.

De meeste werkzoekenden hebben geen duidelijke strategie. Ze doen wat ze denken dat ‘hoort’ bij het solliciteren wat in de praktijk vaak een recept voor teleurstelling blijkt.

Om effectief te solliciteren, zul je een mindset-shift moeten maken.

Je zal meer moeten denken als een marketeer. Je zal jezelf moeten leren verplaatsen in de schoenen van de werkgever en de recruiter. Want pas als je hen goed begrijpt, kun je ze met succes gaan beïnvloeden (lees: hem ertoe zetten om jou uit te nodigen!).

Tijd om uit je rol te stappen als werkzoekende en in de rol van zelfmarketeer!

De eerste stap hiertoe, is door te leren om jezelf te profileren als de oplossing.

Wees de oplossing voor het probleem

Als je een werkgever wilt verleiden tot een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek, zal je moeten inspelen op de behoefte die hij heeft.

Harvard-marketingprofessor Theodore Levitt zei ooit tijdens een van zijn lessen “People don’t want to buy a quarter-inch drill. They want a quarter-inch hole.”.

Met andere woorden, het gaat de mensen die een boor kopen niet om het product zelf: ze willen een gat in de muur. De aankoop van de boor is een investering in het gewenste eindresultaat.

Dit geldt ook voor vacatures waarin gevraagd wordt om personeel.

Als je tussen de regels leest van een vacature, zal je zien dat een werkgever altijd met een probleem zit. Er moet meer omzet gegenereerd worden, projecten moeten sneller worden afgerond, klanten moeten beter worden geholpen, enzovoort.

De persoon die ze uiteindelijk zullen aannemen, is de persoon die het beste in staat is om zich te profileren als de ideale oplossing voor dit probleem.

Goed, hoe doe je dat dan, jezelf profileren als oplossing?

Stap één is om tot de kern te komen van het probleem dat wordt ervaren. Want als je het probleem niet kent, kun je hier ook niet op inspelen.

Zoals ik in dit artikel over sollicitatiebrieven schreef:

De sleutel tot een succesvolle verleiding is het begrijpen van de wederpartij en hierop inspelen. Net als in de liefde eigenlijk. Als je geen idee hebt wat de ander wil, kan je verleiden tot je een ons weegt zonder enige positieve resultaten te boeken.

Laten we een kort voorbeeld behandelen om dit proces te illustreren.

Een praktijkvoorbeeld

Green Energy Solutions, een startup met slechts een paar werknemers, heeft diverse vacatures uitgezet. Je hebt een artikel over hen gelezen in de krant en uit interesse ben je gaan kijken op hun website. Eenmaal op de  website beland, zie je een vacaturesectie. Nieuwsgierig als je bent, klik je op de link. 

In een van de vacatures geven ze te kennen op zoek te zijn naar een ‘executive assistant’.

Dat is toevallig! 

Je hebt al enige jaren ervaring met soortgelijke functies (je hebt gewerkt als office manager en als managementassistente) en overweegt sinds kort om van baan te wisselen. Je besluit te reageren op de oproep. 

De vacaturetekst is redelijk standaard voor de functie. In de taakomschrijving wordt aangegeven dat ze iemand zoeken die o.a. het agendabeheer regelt, inkomende- en uitgaande post behandelt en de klanten netjes telefonisch te woord staat. Iemand die ook de payroll-zaken op zich kan nemen is een pré.

Kortom, niet veel nieuws onder de zon voor een ervaren executive assistant als jij dus.

Wat is nu de beste manier om je te profileren?

Je zou kunnen aangeven dat je ruime ervaring hebt met zaken als mailtjes beantwoorden en het behandelen van de post… Dat is immers wat ze zoeken, toch? Iemand die deze taken oppakt?

De meeste sollicitanten zullen zich op deze informatie richten. 

Maar jij wilt er tussenuit springen. Jij weet dat je geknipt bent voor de functie en wilt dit effectief communiceren. Je wilt dat de executive meteen denkt ‘die wil ik spreken!’. Om dit te bereiken, probeer je te denken als een zelfmarketeer.

Je verplaatst je in de situatie van de executive in kwestie en stelt jezelf de vraag: Wat heeft ertoe geleid dat de functie is uitgezet?

Een zeer realistisch scenario, is dat de directeur door de groei van zijn onderneming niet meer toe komt aan het doen van de taken waar hij zo goed in is; de taken die het bedrijf juist zo succesvol hebben gemaakt in de startupfase. De kans is groot dat hij, door het initiële succes van de startup, bevangen is door randzaken zoals een volle mailbox en een telefoon die ononderbroken rinkelt. Randzaken die hem ervan weerhouden om zijn beste werk te doen.

Deze directeur wil waarschijnlijk niets liever dan gewoon weer doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt, zonder zich zorgen te hoeven maken over de randzaken. De ideale kandidaat is dan ook iemand die hem volledig kan ontzorgen; iemand die allerlei kleine taken naar zich toetrekt zodat hij weer kan doen waar hij goed in is.

Het draait bij deze functie niet om het beantwoorden van de telefoon en het behandelen van de post. Wat hij echt zoekt, wat hij echt nodig heeft, is iemand die zijn leven makkelijker maakt. Iemand die zorgt dat hij weer kan doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt.  

Ik garandeer je dat de meeste sollicitanten zich in deze situatie zullen richten op de symptomen van het probleem, zoals de overvolle mailbox en het beantwoorden van de telefoon.

Veel sterker is het echter om je direct te richten op de kern van het probleem en duidelijk te maken dat je precies weet hoe je drukke executives zoals hem, het leven gemakkelijker kunt maken.

Als deze directeur leest dat je hem begrijpt, zal hij je gegarandeerd willen spreken. 

Begin vandaag nog als zelfmarketeer!

Hoewel zelfmarketing een simpel concept is om meer rendement te halen uit je sollicitaties, is het niet eenvoudig om dit van de een op de andere dag toe te passen.

De manier van denken vergt oefening en het kan ook even duren voordat je jouw toegevoegde waarde op een goede manier onder woorden kunt brengen.

Maar als je deze methode eenmaal in de vingers hebt, is het een absolute gamechanger.

Ben jij toe aan verandering in je huidige situatie?

In mijn boeken leer ik je hoe je vandaag nog de zelfmarketingmethode kunt toepassen bij het schrijven van je sollicitatiebrief en het opstellen van je curriculum vitae.

Zo vind je in het sollicitatiebriefhandboek de ‘magische formule’ die ik door de jaren heen heb ontwikkeld om effectieve brief te schrijven op basis van het zelfmarketingprincipe. Geen zorgen, ik zal je niet vervelen met stoffige theorie en lange stukken tekst. Het boek is super praktisch en bevat tientallen voorbeeldbrieven. (Lees wat anderen zeggen.)

Ook het curriculum-vitae-handboek draait om de principes van zelfmarketing. Aan de hand van dit boek leer ik je stap-voor-stap hoe je zelf een top-cv opstelt die jouw toegevoegde waarde maximaal accentueert. Ik garandeer je dat als je de tips en tactieken uit dit boek opvolgt, je tenminste twee keer zo vaak zal worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. (Lees wat anderen zeggen.)

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

Ben je niet tevreden met je huidige situatie en wil je vaker worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek?

Bekijk dan het sollicitatiebriefhandboek en het cv-handboek.

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.