dertien-in-een-dozijn-sollicitant
  • 2

Ben jij een dertien-in-een-dozijn-sollicitant?

Zodra iemand zijn cv naar mij stuurt met de vraag om een herschrijfadvies, weet ik in de eerste paar seconden al wat het antwoord is. Razendsnel gaat dat.

De eerste indruk is allesbepalend. Of een lezer vindt je interessant, of niet; of je valt op in positieve zin of je bent een grijze muis – een van de tientallen zo niet honderden andere sollicitanten die zich niet goed profileren.

De meeste sollicitanten vallen in de tweede categorie.

Jezelf duidelijk profileren zorgt voor het verschil tussen de ja-stapel en de nee-stapel (zie ook dit artikel van Nicole). En als je op de nee-stapel belandt, is het direct over en sluiten.

Het proces is ontzettend zwart-wit.

Selecteurs zien dagelijks tientallen mensen voorbij komen die een nieuwe uitdaging zoeken, ‘flexibel’ zijn en zowel goed individueel als in teamverband kunnen werken.

Oh kijk, weer zo een… *zucht*… Volgende!

Ik raad je aan om NU te stoppen met deze dooddoeners. Je bent hierdoor net zoals ieder ander. Saai. Standaard. Een dertien-in-een-dozijn-sollicitant.

Zo zonde, want het hoeft helemaal niet. Je kunt ook een opvallende (in positieve zin) en interessante sollicitant zijn!

De sollicitant waar ik om moest lachen

Vorig jaar had ik een cliënt – laat ik haar Mirjam noemen – die op zoek was naar een nieuwe marketingfunctie. Als ik denk aan het tegenovergestelde van een dertien-in-een-dozijn-sollicitant dan denk ik aan haar. Of in ieder geval, iemand zoals zij.

Mirjam stuurde me haar curriculum vitae op om te bepalen of ik haar zou kunnen helpen om zich beter te profileren en zo haar kansen op een baan te vergroten. Toen ik haar profieltekst las, moest ik lachen.

Maar het was geen uitlachen… ik vond haar juist meteen ontzettend leuk!

Het was een oprechte lach. Ik moest lachen omdat ik het zo leuk vond hoe ze zichzelf had omschreven. Ik kon me de situatie al helemaal inbeelden.

Dit is wat er stond in haar profieltekst:

Ik ben een marketingcoördinator wonende in XXXXX met man, kind, kippen en een kat.

Nog niet eerder had ik gezien dat een sollicitant zichzelf voorstelde als een persoon die samenwoonde met kippen en een kat. Dit maakte haar meteen authentiek en… tsja… anders dan andere sollicitanten; een one-of-a-kind-sollicitant zeg maar.

Nu ben ik redelijk goedlachs maar ik ben er zeker van dat ze ook een aantal hr-medewerkers en recruiters heeft doen glimlachen met deze introductie. Als je dezelfde dag nog tientallen saaie cv’s hebt gezien, is er niet zo veel voor nodig om een glimlach teweeg te brengen. Je kunt je vast voorstellen dat de ontvanger zoiets deelt met een collega. ‘Hé kijk dit cv nou!’.

Reken maar dat de rest van het cv vervolgens ook wordt bekeken!

Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je allerlei gekke dingen moet zetten op je cv. Integendeel zelfs. Ik adviseer juist meer om richting de conservatieve kant te zitten met je cv dan de creatieve kant. Zoals altijd het geval is met solliciteren (en eigenlijk alles in het leven) draait het om de juiste context.

Buiten de eerder genoemde omschrijving, was het curriculum vitae verder niet bijzonder creatief. Het document was zakelijk. Een cv is immers een zakelijk marketingdocument waarin je jezelf van je beste kant laat zien.

Eerlijk is eerlijk, als Mirjam 50-plus was en had gesolliciteerd op een ‘stoffig beroep’ zoals registeraccountant, zou het ook amusant geweest zijn voor lezers van haar cv maar zou het een totaal andere impact gehad hebben. Het zou sneller verworden zijn tot een negatieve stereotypering; een beetje het ‘alleenstaande oude vrouwtje met twaalf katten’-idee.

Maar dat was hier totaal niet aan de orde. Het paste juist prima bij het plaatje van Mirjam.

Ze zag er vlot en goedlachs uit op haar foto. Iemand met een stralende persoonlijkheid. Een sociale dame waar je prima ‘een bakkie’ mee kunt drinken als je samen bij de koffieautomaat staat. Dit kwam bijvoorbeeld ook tot uiting in haar interessante hobby’s welke onder andere een sportief karakter hadden.

Kortom, Mirjam was geen grijze muis. Geen dertien-in-een-dozijn-sollicitant. Mirjam was Mirjam. Zodanig zelfs, dat ik haar nooit meer zal vergeten. Alleen maar door dat ene zinnetje.

Wat zien mensen als ze kijken naar jouw cv?

Ben jij een one-of-a-kind-sollicitant of een dertien-in-een-dozijn-sollicitant?Click To Tweet

Ben jij een one-of-a-kind-sollicitant?

Voor de duidelijkheid: je hoeft nu niet direct in je cv te vermelden hoeveel cavia’s en baardagamen je hebt. Dat is niet het punt van dit artikel.

Het gaat erom dat je jezelf duidelijk profileert. In het geval van Mirjam werkte het omdat dit prima paste bij het beeld dat ze wilde schetsen voor werkgevers. Het totaalplaatje klopte.

Naast haar kippen werden ook haar sterke professionele kanten benadrukt. Zaken waar ze goed in was, zoals het coördineren van zowel on- en offline marketingstrategieën en het realiseren van stijgende omzetten in de tijd dat ze ergens werkzaam was.

Als iemand jouw cv onder ogen krijgt, is dan direct zichtbaar wie jij bent, wat je kunt en wat jou anders maakt dan anderen?

Zorgt jouw cv ervoor dat je onthouden wordt?

Of ziet een lezer van jouw cv een droge opsomming van personalia en een rijtje met gevolgde opleidingen en recente functies?

Kortom, is jouw cv een goede ambassadeur van de professionele jij?

De beste voorspeller van sollicitatiesucces

De ervaring leert dat slechts een fractie van de sollicitanten een curriculum vitae heeft dat zorgt voor uitnodigingen. Super, super zonde. Een aantrekkelijk cv is in mijn ervaring de beste voorspeller van sollicitatiesucces. Zodra het cv in orde is, loopt de rest van het proces ook veel beter.

Wil je ook graag een one-of-a-kind-sollicitant worden, dan raad ik je aan om het curriculum-vitae-handboek aan te schaffen. In dit boek vertel ik je over de essentiële cv-elementen voor een positieve beoordeling. Ook leg ik uit welke trucs recruiters gebruiken om kandidaten te selecteren.

Wees niet langer een dertien-in-een-dozijn-sollicitant!

Bekijk het curriculum-vitae-handboek (beoordeeld met een 4,9/5,0 – lees de reviews)

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.

  • Aletta

    Hoi Perry,

    Het CV blijft inderdaad je visitekaartje, dus verdient het alle aandacht. Wat je doet met je CV is iets anders, Daarom als aanvulling van mijn kant: Geef het niet zomaar weg, stuur het niet naar Jan en Alleman. Onderzoek goed hoe de arbeidsmarktvraag van dit moment is en wie wel en niet op je CV zit te wachten. Steeds afgewezen worden op je mooie en persoonlijke CV is gewoon niet motiverend voor het zoeken naar werk.

    • Hi Aletta!

      Bedankt voor je aanvulling, helemaal mee eens!

      Ik noem dat de ‘schieten-met-hagel-strategie’ en zie het inderdaad ook ontzettend vaak. Solliciteren op alles wat los en vast zit resulteert in veel teleurstellingen en motivatieproblemen. Hoe gerichter je solliciteert, des te groter de kans op een uitnodiging.