• 0

Solliciteren: drie tips om door de bomen het bos weer te zien

De meeste sollicitanten zien door de bomen het bos niet meer.

Als je googelt op ‘sollicitatietips’ krijg je letterlijk duizenden zoekresultaten. Maar ondanks al die resultaten en links, helpt dit de meeste mensen niet verder in hun zoektocht naar die leuke baan. Het is overweldigend en zorgt ervoor dat je niet weet waar je moet beginnen.

Hier volgen een aantal tips om door de bomen het bos weer te zien.

#1. Let op de bron van je sollicitatietips

Geloof het of niet maar de meeste artikelen over solliciteren die je online vindt, zijn geschreven door marketeers die eigenlijk maar bar weinig kennis hebben over het onderwerp. De artikelen zijn vaak niet meer dan een samenraapsel van tips die ze op andere websites hebben gelezen. Artikelen die op hun beurt ook weer zijn geschreven door marketeers.

Dat is de reden waarom je online 100.000x dezelfde adviezen tegenkomt. Je wil niet weten hoeveel aanvragen ik elke maand krijg om artikelen te publiceren met ‘x-aantal tips voor…’ in ruil voor een kleine vergoeding of een link naar deze website. Het zal je echt verbazen.

Let dus altijd op de bron van een artikel!

Ditzelfde geldt overigens ook van tips die je krijgt van vrienden en familie. Hoewel hun tips en adviezen goedbedoeld zijn, is het raadzaam om je af te vragen hoeveel ze echt weten over het onderwerp waarover ze adviseren.

#2. Lees sollicitatieboeken in plaats van online artikelen  

Hoewel online veel gratis informatie te vinden is, zorgt de overdaad aan zoekresultaten juist vaak voor verwarring. Een verzameling goede tips vanuit verschillende bronnen is nou eenmaal niet hetzelfde als een zorgvuldige en doordachte aanpak.

Daarom raad ik je aan om boeken te lezen.

Maar dan niet de typische alles-in-één-sollicitatieboeken. In dit soort boeken probeert de auteur je van in één boek te leren over alles van netwerken tot salarisonderhandelen.

In mijn ervaring hebben dit soort boeken hetzelfde effect als het lezen van een verzameling tips online. De tips blijven relatief oppervlakkig en er wordt weinig gewerkt met voorbeelden.

Het reduceren van het sollicitatieproces in kleine stappen is de enige manier om complexe onderwerpen zoals solliciteren ècht goed in de vingers te krijgen. Informatie wordt pas waardevol als het je helpt om stappen te zetten. Alles-in-één-sollicitatieboeken doen dat in de regel niet.

Kies voor boeken die de diepte ingaan en dienen als een praktische handleiding. Zoals het sollicitatiebriefhandboek en het cv-handboek. Deze boeken halen gegarandeerd de onzekerheid uit het proces.

Maar, zo hoor ik je denken, boeken kosten geld!

Dat klopt.

Maar vergeet niet dat gratis informatie ook een prijs heeft. Bijvoorbeeld de uren of zelfs dagen die je kwijt bent om alle gratis informatie op te duikelen. Of de emotionele kosten wanneer je weer een afwijzing ontvangt. Of misschien nog wel het ergste: wanneer je de baan van je dromen misloopt omdat je tijdens je sollicitatie niet hebt kunnen overtuigen.

Aan jou om te bepalen aan welke valuta je de meeste waarde hecht.

#3 Laat je begeleiden door een coach

Er is een reden waarom alle hypersuccesvolle mensen een coach hebben.

Topsporters op het allerhoogste niveau hebben zonder uitzondering een coach. Artiesten hebben hun leraren. Politici omringen zich met groepen van gespecialiseerde adviseurs. En ook de directeuren van de grootste bedrijven ter wereld hebben vrijwel zonder uitzondering tenminste één coach of mentor.

Als vrijwel alle top performers een coach, mentor of groep adviseurs hebben, waarom zou jij het dan helemaal zelf moeten doen?

Een boek kan bijzonder behulpzaam zijn. Maar het kan je geen gepersonaliseerde adviezen geven. Het kan niet kijken naar jouw situatie en je precies vertellen wat je fout en goed doet. Of wat voor jou de allersnelste manier is om je doel te bereiken.

Een coach of mentor kan dat wel.

Hoe kies je een goede sollicitatiecoach?

Doordat ‘coach’ geen beschermde titel is, zijn er ontzettend veel coaches in Nederland. Het valt dan ook niet mee om de goede coaches te onderscheiden van de minder goede coaches.

Allereerst moet je natuurlijk het budget ervoor hebben. Of beter gezegd, je moet er budget voor kunnen maken. Een investering in jezelf is de beste investering die je kunt doen en vaak heb je het bedrag er al snel weer uit.

Maar er is nog een veel belangrijker criterium.

Het belangrijkste criterium voor het kiezen van een coach is dat deze persoon of al heeft bereikt wat jij wil bereiken, of aantoonbaar kan maken dat hij anderen zoals jij heeft helpen te bereiken wat jij wilt bereiken.

Je moet erop kunnen vertrouwen dat de persoon met wie je werkt, je ook daadwerkelijk kan helpen. De beste manier om dit te bepalen, is een track record. Luister niet alleen naar wat de coach zegt, maar ook naar wat de cliënten te zeggen hebben.

Om je een idee te geven: hier is de mijne.

Kan jij een sollicitatiecoach gebruiken die je helpt om je doelen sneller te bereiken?

Goed nieuws!

Binnenkort start ik een nieuw coachingsprogramma 🙂

In dit programma leer ik je in acht weken tijd hoe je stap-voor-stap de baan van je dromen kunt veroveren. Van de wijze waarop je jezelf verkoopt op papier tot de strategieën die je kunt inzetten tijdens je sollicitatiegesprekken.

De manier waarop je dit leert is een mix van live-coaching met mij, diverse wekelijkse huiswerkopdrachten en wekelijkse accountabilitygesprekken. Maar wees gewaarschuwd: het wordt hard werken en zal zeker niet gemakkelijk zijn.

Maar na die acht weken, ben je helemaal klaar voor die nieuwe baan. Waarschijnlijk heb je zelfs al enkele sollicitatiegesprekken in de planning staan.

Wil je meer weten?

Bekijk de informatie op deze pagina 🙂

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.