• 0

Drie basisregels voor effectieve gesprekken

Effectieve gesprekken voldoen aan een paar basale communicatieregels. In een goed gesprek wisselen de gesprekspartners steeds van rol, worden verhalen verteld en is duidelijk wat beide partijen bijdragen aan het geheel. Bij een sollicitatiegesprek is dat niet anders. Houd daarom rekening met de volgende drie basisregels voor effectieve communicatie:

  1. Verpak je boodschap in een verhaal
  2. Maak duidelijk ‘’what’s in it for them’”
  3. Zorg voor tweerichtingsverkeer

1. Verpak je boodschap in een verhaal

In het interessante boek De Plakfactor gaan de auteurs Chip en Dan Heath op zoek naar het antwoord op de vraag: wat maakt dat ideeën aankomen bij een publiek en dat ze ook onthouden worden? Ze beschrijven zes principes die kenmerkend zijn voor verhalen die blijven hangen. Deze principes kun je ook heel goed toepassen om in een sollicitatiegesprek je boodschap effectief over te brengen.

Principe 1: eenvoudig

Een geslaagd advocaat zegt: ‘Als je tien punten aanvoert, zal de jury er nul onthouden, ook al zijn ze alle tien prima.’ Antwoord tijdens het gesprek niet te uitgebreid, maar houd het juist eenvoudig. In een paar zinnen moet je onder woorden kunnen brengen waarom de baan je zo aanspreekt en waarom hij zo goed bij je past.

Principe 2: onverwacht

Je kunt iemands nieuwsgierigheid en belangstelling opwekken door zijn verwachtingspatroon te doorbreken of anderszins onverwachts uit de hoek te komen. Ik sprak eens iemand die als hobby ‘balkonieren’ op haar cv had staan. Gegarandeerd dat deze hobby nieuwsgierige vragen uitlokte en daarmee levendigheid bracht in het gesprek!

Principe 3 en 4: concreet en geloofwaardig

Informatie die blijft hangen, wemelt van de concrete voorbeelden. Logisch, want onze hersenen zijn er op gebouwd om concrete gegevens te onthouden. Met abstracte informatie hebben ze meer moeite. Onderbouw je sterkte punten met concrete voorbeelden waaruit blijkt dat jij inderdaad over deze sterke punten beschikt. Je verleent dan meteen geloofwaardigheid aan je verhaal.

Principe 5 en 6: met gevoel en met een verhaal

Mensen laten zich eerder overtuigen door een boodschap waarmee zij zich kunnen identificeren en die een snaar raakt. Gebruik daarom woorden die enthousiasme uitdrukken en geef persoonlijke voorbeelden. Vermijd abstract taalgebruik en neem de ander mee in je verhaal. Waar kom je vandaan en waar ben je op weg naartoe? Wat drijft jou om je werk zo goed mogelijk te doen? Wat is het verhaal daar achter? Dat is het soort informatie waardoor mensen geïnspireerd raken!

2. Maak duidelijk ‘’what’s in it for them”

Probeer je te verplaatsen in het perspectief van de werkgever. Wat is het belangrijkste probleem waarvoor hij een oplossing zoekt door deze functie te vervullen? Stel jezelf vervolgens de vraag: wat ga ik bijdragen aan de organisatie om dit probleem op te lossen? Op welke manier ga ik de organisatie beter maken?

3. Zorg voor tweerichtingverkeer

In een goed gesprek wisselen beide gesprekspartners telkens van rol. Het is dus niet de bedoeling dat jij gedwee de vragen van de selecteur beantwoordt. Wees niet bang om het initiatief te nemen en vragen te stellen. Door goed door te vragen laat je bovendien zien dat je enthousiast, doortastend en communicatief vaardig bent!

Over Eline Sluys

Eline Sluys helpt als coach en trainer introverte mensen hun zichtbaarheid te vergroten op een manier die past bij hun specifieke, introverte aanleg. Daarnaast is zij docent communicatieve vaardigheden bij Hogeschool Windesheim.