• Comments Off on

Een cv opstellen in Microsoft Word

Op deze pagina vind je de beginnersuitleg om zelf een cv op te stellen in Microsoft Word. De instructies zijn met opzet erg laagdrempelig, zodat iedereen gemakkelijk mee kan doen. Aan het einde vind je een uitgewerkt voorbeeld.

Voor de instructies is gebruik gemaakt van de Word-versie verkrijgbaar in Office 2010. Uiteraard kun je ook andere (gratis) programma’s gebruiken zoals Google Docs. Dit is aan jou en verandert verder weinig aan de uitleg.

De stappen die we samen gaan doorlopen zijn om een ‘standaard-cv’ te maken, met de nadruk op de kernelementen. De tips die je in deze instructie tegenkomt, kun je natuurlijk ook gebruiken om je eigen invulling te geven.

Laten we beginnen!

Handleiding nodig voor gevorderden?

Dit is een handleiding voor beginners. In het curriculum vitae handboek leg ik precies uit hoe ik cv’s opstel voor mijn klanten en vind je diverse voorbeeld-cv’s. Oh, en ook niet onbelangrijk: de gratis bonus van 3 cv-sjablonen met bewezen effectiviteit! 🙂

Opstellen van een standaard-cv in Word

De stappen die we samen zullen doorlopen zijn als volgt:

  1. Nieuw document openen en opslaan
  2. Interessante titel voor je cv
  3. Persoonsgegevens
  4. Korte introductie
  5. Werkervaring
  6. Opleidingen
  7. Aanvullende opleidingen en cursussen
  8. Het eindresultaat

Nieuw document openen

We beginnen eenvoudig. Open een nieuw document in Microsoft Word.

Je kunt het programma vinden door te klikken op:

Start > alle programma’s > Microsoft Office >Microsoft Word

In de bovenste balk kan je het lettertype en de grootte aanpassen. Voor dit voorbeeld kiezen we lettertype Times New Roman, lettergrootte 12. Naderhand kan je altijd nog kiezen voor een andere stijl. Voor nu is het handig om even mee te doen.

Zorg er tevens voor dat de uitlijning op ‘geen afstand’ staat. Deze staat normaal op ‘standaard’. Zo zorg je dat zinnen netjes onder elkaar komen te staan.

geen afstand MS Word

Sla het document direct op als ‘Nieuw cv’ en zet hem op je bureaublad.

Opslaan doe je als volgt:

Bestand > Opslaan als > scroll in het linker venster naar boven en kies bureaublad > geef de bestandsnaam “Nieuw cv“ op > klik op “opslaan”.

Interessante titel voor je cv

Door je cv aan te vangen met een in het oog springende titel kan je direct de aandacht pakken van de lezer. Welke tekst je in de titel zet, is erg persoonlijk en laten we dus aan jou over. Probeer in ieder geval niet grappig te zijn, dat wordt over het algemeen niet erg gewaardeerd op het cv.

Voorbeeldtitels:

  • Aangeboden: breed inzetbaar commercieel talent
  • Ervaren management assistente
  • Stage Gezocht – Ervaring met Illustrator & Photoshop
  • Accountant met 10 jaar ervaring
  • Ambitieuze starter met een talenknobbel

Probeer standaarduitdrukkingen als “duizendpoot” en “spin in het web” te vermijden. Deze kretologie wordt zo vaak gebruik dat het erg nietszeggend is geworden voor recruiters.

Mocht je volledig inspiratieloos zijn, dan kan je ook gewoon de functienaam neerzetten.

Selecteer nu de titel die je hebt geschreven en verander de lettergrootte naar 16. Wanneer je dit gedaan hebt, toets dan viermaal op enter, zodat je drie witregels hebt.

Persoonsgegevens

Tijd om je persoonsgegevens in te vullen. We kiezen hier enkel voor de noodzakelijke contactgegevens. Zaken als huwelijkse staat en dergelijke zijn helemaal niet zo interessant voor recruiters, maar je mag het lijstje natuurlijk zelf aanvullen naar wens.

De tabtoets

Om een nette lay-out te krijgen, is het van belang dat je gebruik maakt van de tabtoets. Deze zit aan de linkerzijde van het toetsenbord, boven de Caps Lock-toets. Dit is het ‘geheim voor een nette lay-out’.

tabtoets

Vermijd het gebruik van de spatiebalk om ruimtes te creëren. Gebruik van de spatiebalk zorgt voor een slechte uitlijning wanneer het document op een andere computer wordt geopend. Een rommelig cv geeft natuurlijk een slechte eerste indruk. Dit voorkom je door de tabtoets te gebruiken.

Neem de onderstaande gegevens over in het document. Maak gebruik van de tabtoets voor het creëren van de ruimte zodat je twee nette kolommen krijgt. Zo blijft de lay-out netjes en overzichtelijk. Aan de rechterzijde zie je staan hoe vaak je op tab dient te drukken om het geheel netjes uit te lijnen.

Neem de volgende gegevens over in het document:   

Naam:
Geboortedatum
Woonplaats
Nationaliteit
Mobiel:
E-mail 
Dirk van den Broek
xx-xx-xxxx
Amsterdam
Nederlandse
06-xxx xxx xx 
jouw@email.nl 
[3 maal tab]
[1 maal tab]
[2 maal tab]
[2 maal tab]
[1 maal tab]
[3 maal tab] 

Je kunt het ook direct selecteren met je muis > rechtermuistoets > kopiëren > in je document: rechtermuistoets > plakken.

Als het goed is ziet je document er nu uit als volgt:

cv opstellen in Microsoft Word voorbeeld

Zie de volgende links voor meer informatie

Korte Introductie

In de kleine samenvatting kan je wat informatie kwijt over wie je bent en waar je naar op zoek bent. Weinig mensen kiezen ervoor om dit op te nemen in hun cv, maar het is een leuke persoonlijke toevoeging voor recruiters en geeft je de mogelijkheid om duidelijk te maken welke functie je ambieert.

Begin met een koptekst in lettergrootte 12, vetgedrukt, met een titel als:

  • Over mij in het kort, of
  • Korte introductie, of
  • Persoonlijk samenvatting 

Laat één witregel tussen de koptekst en de daadwerkelijke introductietekst. Probeer de tekst zelf niet langer te maken dan drie tot vier regels. Zie het volgende voorbeeld:

“Mijn naam is Lina Roelofs, een directiesecretaresse/managementassistente met meer dan tien jaar ervaring. De afgelopen twee jaar heb ik ervoor gekozen om voor mijn toentertijd pasgeboren kindje te zorgen. Inmiddels is ze oud genoeg voor het kinderdagverblijf en heb ik ontzettend veel zin om weer aan de slag te gaan!”

Toets na de tekst viermaal op enter, zodat je drie witregels ruimte laat tussen de introductie en de volgende sectie: werkervaring.

Tip: lees meer over het persoonlijk profiel

Werkervaring

Laten we wederom beginnen met de koptekst: lettertype 12, vetgedrukt en nog steeds Times New Roman.

We gaan nu een visueel element invoegen om een duidelijke scheiding te creëren tussen de persoonlijke informatie en de loopbaaninformatie. Dit doe je door bovenin het document te zoeken naar het vierkant met een raster. Dit vind je naast het emmertje.

cv opstellen in Microsoft Word voorbeeld2

Selecteer eerst de koptekst ‘werkervaring’ en kies dan in het drop-downmenu met het vierkant voor de onderrand, zoals te zien is in de afbeelding.

Hier is het wederom van belang dat we een nette lay-out gebruiken. Daarom werken we, net zoals bij de persoonsgegevens, weer met de tabtoets. De volgorde van de gegevens per functie is als volgt:

Maandnummer/jaartal –  [Tab]  – Functietitel, –  [Tab]  – Bedrijfsnaam, Plaatsnaam.

De functietitel kan je hierbij een lettergrootte geven van 12 of 13 (nog steeds Times New Roman). Zo valt deze snel op voor de lezer van het cv. Dit is immers de belangrijkste informatie en mag dus opvallen.

Functietitels zien er dan uit als volgt:

10/2007 – 10/2011     Directiesecretaresse,          Ekama Consultancy, Amsterdam

Laat vervolgens één witregel ruimte alvorens je een kort stukje uitleg geeft over je toenmalige werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Een voorbeeld van een dergelijk stukje zou als volgt kunnen gaan:

“In deze functie was ik verantwoordelijk voor het beheer van de agenda van de directeur. Ook organiseerde en notuleerde ik vergaderingen, droeg ik zorg voor vele verschillende soorten administratieve en organisatorische werkzaamheden en kreeg ik soms recruitmenttaken toegewezen.”

Lijn deze tekst uit op dezelfde breedte als waar de functienaam (in het voorbeeld directiesecretaresse) begint, met de tabtoets natuurlijk.

Referenties direct onder werkervaring

Je zou er zelfs nog voor kunnen kiezen om een referentie direct onder de functieomschrijving te plaatsen. Doe dit echter alléén als je van tevoren gevraagd hebt aan de persoon die als referentie is opgegeven, of hij/zij hier mee toestemt én als je 100% zeker weet dat hij/zij een positief verhaal over je zal vertellen.

Tip: lees meer over het vermelden van referenties

De sectie met werkervaring zou er nu als volgt uit moeten zien:

werkervaring op het cv

Herhaal dit proces voor alle (relevante) functies in je loopbaan. Houd hierbij een omgekeerd chronologische volgorde aan. Dat wil zeggen: begin bij de meest recente werkervaring en werk terug naar de start van je carrière, inclusief eventuele stages.

Opleidingen

Net als bij het begin van de sectie met werkervaring maken we een koptekst met lettertype 12, vetgedrukt in Times New Roman getiteld ‘Opleidingen’. Ook voegen we hier weer een visuele scheidslijn toe, tussen deze sectie en de sectie met werkervaring. Hoe je dit ook alweer doet, staat hier omschreven.

De lay-out voor opleidingen is vrijwel identiek aan die van werkervaring. Met opzet overigens, dit zorgt namelijk voor een simpel te begrijpen document. In één oogopslag is het duidelijk voor de recruiter waar hij/zij moet kijken.

Helemaal links plaatsen we de data van in- en uitdiensttreding, gevolgd door de naam van de opleiding en eventuele bijzonderheden in de regel eronder.

Bijvoorbeeld:

08/1990 – 10/1994     MEAO Commerciële Economie, Teyler College, Heemstede

  • Zakelijke communicatie Nederlands
  • Zakelijke communicatie Engels
  • Bedrijfsadministratie
  • In- en verkoopadministratie

In dit geval is ervoor gekozen om een aantal vakken uit de opleiding te benoemen. De reden hiervoor is dat de vrouw in het voorbeeld solliciteert voor de functie van directiesecretaresse. De genoemde vakken zijn allen duidelijk een directe bijdrage voor het goed uitoefenen van de functie.

Het benoemen van deze specifieke vakken werkt dus versterkend voor het beeld dat onze fictieve sollicitant, Lina, goed is in zakelijke communicatie en administratieve werkzaamheden.

Andere opties die het overwegen waard zijn om toe te voegen:

  • Eindcijfer (7,5 en hoger)
  • Scriptieonderwerp (indien relevant)
  • Verdiepende opdrachten/Minor(s)
  • Uitwisseling(en)

De uitlijning van de lijst met opsommingstekens kun je zelf verstellen. Dit doe je door de hele lijst (van de eerste tot de laatste bullet) te selecteren en vervolgens in de liniaal van het document (zie de afbeelding) het onderste pijltje (dat naar boven wijst) te verslepen naar rechts.

De liniaal ziet eruit als volgt:

liniaal in MS Word

Zie je deze niet staan boven in je document, dan kun je hem aanzetten onder het tabje genaamd ‘beeld’:

lineaal MS Word

Het geheel zou er nu dus als volgt uit moeten zien:

opleidingen op het cv

Aanvullende opleidingen en cursussen

Extra studies en cursussen die zijn gevolgd in het kader van een functie, worden standaard apart vermeld op het cv. Zo blijft het overzicht voor de recruiter beter behouden.

Wat voor soort studies komen hiervoor in aanmerking? Dat is heel divers. Je moet zelf inschatten of iets het vermelden waard is of niet. Om je op weg te helpen volgen enkele voorbeelden van zaken die zeker een toegevoegde waarde hebben op het cv:

  • Bedrijfshulpverlener
  • Managementtrainingen
  • Lid van de bedrijfsbrandweer
  • Typecursus

Laten we zeggen dat onze fictieve sollicitant een training leidinggeven heeft gevolgd, een typecursus en een cursus resultaat- en ontwikkelingsgesprekken. Dan zou dit op het cv eruit kunnen zien als volgt:

aanvullende opleidingen en cursussen

Gebruik van speciale opsommingstekens

Merk op dat er geen standaard bulletpoint gebruikt is. Deze is gekozen als kleine visuele prikkel. Het document is erg ‘klassiek’ opgesteld, dus een wat speelser element tussendoor is goed voor de afwisseling.

Je kunt dit ook gemakkelijk zelf invoegen. De speciale opsommingstekens zijn te vinden door bovenin het document te klikken op het pijltje naar beneden bij de knop met opsommingstekens.

Deze knop ziet eruit als volgt:

opsommingstekens Microsoft Word

Eindresultaat van het zelf opgestelde cv

We hebben nu alle noodzakelijke elementen voor een cv behandeld. Als het goed is, ziet het volledige document er nu uit als volgt:

voorbeeld-cv gemaakt in Microsoft Word

Wil je gegarandeerd een uitstekend cv?

Het bovenstaande voorbeeld is slechts een voorbeeld van hoe je een cv opstelt in Microsoft Word. Hoe een goed cv er inhoudelijk uitziet, verschilt van persoon tot persoon. Wat voor Lina voordelig is qua lay-out en cv-inhoud kan in jouw geval nadelig zijn.

In het curriculum vitae handboek leg ik precies uit hoe ik cv’s opstel voor mijn klanten en vind je diverse voorbeeld-cv’s. Oh, en ook niet onbelangrijk: de gratis bonus van 3 cv-sjablonen met bewezen effectiviteit! 🙂

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.

Comments are closed.