• 0

Een onuitwisbare eerste indruk in drie fasen

Uit gesprekken met recruiters en personeelsfunctionarissen weet ik dat het creëren van een passende eerste indruk van cruciaal belang is. Ze halen mensen op bij de receptie om samen in de lift naar de juiste etage te gaan. Ze vertellen dat ze op het moment dat ze de lift uitstappen vaak al weten: “dit wordt wat” of “dit wordt niks”.

De beste eerste indruk die je kunt maken is een indruk die op zoveel mogelijk punten klopt met wie jij bent, hoe je in het leven staat, en wat je kunt.  Om dat voor elkaar te krijgen, is het handig te weten hoe een eerste indruk ontstaat. Het 3 fasen model maakt inzichtelijk hoe een eerste indruk tot stand komt. Kijk waar je kansen liggen om passende impressie over jezelf neer te zetten.

Fase 1: De eerste indruk start in een flits

In no-time krijgt de persoon die jou voor het eerst ontmoet een indruk van jou. De eerste fase van een eerste indruk komt onbewust en op een volledig automatische manier tot stand. De impressie is primitief: voelt het goed, of voelt het niet goed? Je merkt al meteen dat de eerste indruk niet alleen over jou gaat. Het gaat ook over “passen wij bij elkaar?” of “voel ik mij goed bij jou?”.

Bij elke ontmoeting opnieuw maken we dit mee. Niet alleen bij live ontmoetingen, maar ook bij vluchtige online ontmoetingen als Facebook, Twitter of bij een bezoek aan een LinkedIn profiel. Je zou kunnen zeggen dat alle communicatiekanalen een kennismakingsmoment in zich hebben, en daarmee bijdragen aan de eerste indruk over jou.

Fase 2: Zintuigen gaan aan het werk

Na de flitsfase gaan de zintuigen van de ander pas echt goed aan het werk. Het brein vraagt zich af: Wat voor soort mens ben jij? En de zintuigen staan open voor allerlei waarnemingen: Ben je een man of een vrouw, blank of gekleurd, groot van postuur of juist tenger, wat is je leeftijd, hoe zie je er uit, hoe ben je gekleed, hoe is je gelaatsuitdrukking, je oogcontact, hoe beweeg je je?

Ach waarneming is waarneming, denk je misschien. Maar waarnemingen veranderen heel snel in interpretaties. Ons brein gebruikt de interpretatie als een supersnel trucje om snel besluiten te kunnen nemen. Heel handig.

Bij een eerste ontmoeting vergelijkt de ander de globale waarnemingen over jou met alle mensen die hij of zij al in zijn database, in het achterhoofd heeft. Iedereen heeft een schat aan ervaringen in het leven opgedaan met alle mensen die hij/zij ooit heeft ontmoet. Sommige ervaringen zijn meer positief geladen; andere hebben een donkere schaduw achtergelaten. Het hangt er nu maar net van af op wie jij het meest lijkt volgens het brein van de ander. Lijk jij op meneer de Jong, dan krijg je er gratis en voor niks vrijwel automatisch de eigenschappen van meneer de Jong bij. Ongeacht of jij die eigenschappen zelf bezit of niet. Deze hele inschatting van jou gebeurt in ongeveer een halve minuut.

In 35 seconden zit je in een hokje. Maar nu komt het goede nieuws: in de derde fase kijkt de ander of hij je wel in het juiste hokje heeft gestopt.

Fase 3: Verfijnen van de interpretatie

Die derde fase duurt ongeveer 3 ½ minuut. In die tijd maak je nader kennis met elkaar, vindt er wellicht interactie plaats, een gesprek, je beweegt en gebaart wat, je neemt plaats, haalt misschien spullen uit je tas. Kortom, er komen meer signalen bij waardoor de ander de interpretatie kan verfijnen. Op diverse aspecten wordt gekeken of de eerste inschatting juist was, en waar die bijgesteld moet worden. Die bijstelling kan natuurlijk twee kanten op gaan, voor jou de gewenste of de niet-gewenste kant.

Na circa 4 minuten is de eerste indruk compleet. Klaar. De ander heeft besloten wat voor soort mens jij bent. Daarmee heeft hij ook besloten of je kans maakt op de functie. Wil je in de rest van het gesprek die indruk nog veranderen, dan moet je waarschijnlijk heel hard werken, heel veel bewijzen aanvoeren, of heel verrassend uit de hoek komen. Het is allemaal mogelijk. Maar de meest directe invloed die jij hebt, is te werken aan een passende eerste indruk.

Wat heb je eraan om dit te weten?

Waarschijnlijk kun jij me dat het best zelf vertellen. Wat ga jij veranderen aan je presentatie nu je meer weet over het belang van een eerste indruk en hoe deze tot stand komt?

Over Riet de Vlieger

Als Image Consultant adviseer ik je om je uiterlijk in lijn te brengen met je innerlijk, je kwaliteiten en je doelstellingen. Ben je op zoek naar een nieuwe baan, dan sta je voor vragen als: "Hoe kom ik over?" en "Wat moet ik aan?" Daarbij geef ik je graag een steuntje in de rug, met als doel dat je sneller en met meer gemak en plezier je doel bereikt.