oscar-waardig-cv
  • 0

Een Oscar-waardig curriculum vitae opstellen

De Academy Award (ook wel bekend als de Oscar) is de prestigieuste filmprijs die je kunt winnen in Hollywood. De bekendste categorie – de prijs waar het uiteindelijk allemaal om draait – is die voor beste film. Veel minder bekend is de prijs voor best film editing. Lang niet zo interessant als de prijs voor beste film, zou je zeggen. Maar wat veel mensen niet weten, is dat de winnaar in de categorie beste film sinds 1981 altijd tenminste genomineerd is geweest voor best film editing. De twee prijzen zijn dus sterk met elkaar verbonden.

Een filmeditor heeft als taak om het verhaal zo duidelijk mogelijk te vertellen. Een goede editor laat de rode draad in het verhaal duidelijk naar voren komen. Door informatie die afleidt van de hoofdzaken te verwijderen, zorgt hij ervoor dat de kijker het verhaal goed kan volgen.

Een goede editor voegt toe door weg te laten. De begrijpelijkheid van een film neemt toe wanneer onbelangrijke informatie weggelaten wordt. Er zijn geen zaken meer die de kijker afleiden van waar het werkelijk om gaat. Door onbelangrijke informatie te elimineren, wordt de kern van de boodschap sterker.

Het opstellen van een goed curriculum vitae gaat volgens hetzelfde principe.

De twee essentiële vragen die je stelt als cv-editor

De ervaring leert dat veel mensen bij het ‘verbeteren’ van hun curriculum vitae juist zo veel mogelijk informatie willen geven. Elk baantje moet erop, elke taak of verantwoordelijkheid moet worden benoemd. Men denkt: hoe meer informatie ik geef, hoe groter de kans dat er een kwaliteit bijzit die door de recruiter wordt gezocht.

Daarnaast zijn veel cv’s een soort verkapte ego-boosters. Je hebt voor sommige zaken hard gewerkt en je wilt hiervoor graag erkenning. Dat is begrijpelijk, maar het is ook een denkfout; je cv is er niet om je ego te strelen, het is een marketingdocument dat jouw toegevoegde waarde voor de werkgever maximaal moet benadrukken.

Als je een effectief cv wilt opstellen, is het belangrijk dat je nadenkt over elk stukje informatie dat je de lezer geeft.

In het essay ‘What is an editor?’ stelt Alan D. Williams dat een goede editor altijd twee essentiële vragen stelt tijdens het editingproces:

  1. Breng ik over wat ik over wil brengen?
  2. Communiceer ik het zo kort en zo duidelijk mogelijk?

Voor een filmeditor uit zich dat in vragen als: “Maakt deze scène de film beter? Leidt deze toevoeging af van de hoofdverhaallijn?”

Bij een cv-editor roept dit vragen op als: “Draagt deze informatie bij aan het beeld dat ik van mezelf wil schetsen? Breng ik deze informatie zo duidelijk als mogelijk over?”

Veel te vaak ‘verzuipt’ de écht waardevolle informatie (de informatie die bijdraagt aan het beeld dat je van jezelf wilt schetsen) in een brij van bijzaken.

Wees niet bang voor de deletetoets.

Zoals Stephen King zei: “kill your darlings, even when it breaks your egocentric little scribbler’s heart, kill your darlings.”

Als je solliciteert op een functie als leidinggevende bij een IT-consultancyfirma, dan geeft een recruiter echt niet om de twaalf taken die je had toen je vakken vulde bij de Albert Heijn. Of dat je aardrijkskunde in je VWO-vakkenpakket had.

Vraag jezelf steeds weer af: “Voegt deze informatie iets toe aan het beeld dat ik wil schetsen?”

Top-performers hebben iemand die hun helpt

Een kwaliteit weglaten waarin je veel energie hebt geïnvesteerd, is vaak pijnlijk. Ook al weet je nu dat iets weglaten juist een toevoeging kan zijn, het zal voelen alsof je iets verliest. Dit gevoel kan zorgen voor een conflict tussen doen wat goed voelt (informatie behouden) en doen wat het effectiefst is (informatie verwijderen).

Als je zelf deze knop niet kunt omzetten, heb je hier misschien hulp bij nodig. Vragen om hulp is een teken van kracht: vrijwel alle top-performers in elk vakgebied hebben iemand die ze helpt. Atleten, zangers, c-levelmanagers en – om in het filmgenre te blijven – ook Stephen Spielberg, allemaal hebben ze iemand die hen bijstaat.

Spielbergs vaste filmeditor is Michael Kahn (hij ontving maar liefst acht nominaties en drie prijzen voor best editing). Samen hebben Spielberg en Kahn ons onder andere Jurrasic Parc, Saving Private Ryan, Schindler’s List en Lincoln gebracht.

Spielberg is een creatieveling die denkt in termen van creëren. Het schieten van de perfecte scène is zijn obsessie. Sommige scènes kosten dagen tot weken om vast te leggen en elke scène is zijn kindje. Het liefst zou hij alles op het doek vertonen, maar hij weet ook dat dit niet de beste film oplevert. Om dat wél te realiseren heeft hij zijn trouwe rechterhand Michael Kahn.

Voor het editingproces luistert Kahn niet naar de instructies van Spielberg. In plaats daarvan kijkt hij goed naar het verhaal dat Spielberg wil vertellen. Dit zet hij kracht bij door overbodige informatie te verwijderen.

Spielberg vertelt een verhaal met creatie, Kahn versterkt dit verhaal door eliminatie.

Is jouw cv Oscar-waardig?

Is de verhaallijn van jouw curriculum vitae zo sterk dat je de lezer vertelt: ‘Ik ben de juiste persoon voor deze functie!’?

Staat jouw cv niet vol met triviale verhaallijnen en onbelangrijke personages?

Een goed ‘script’ om je hierbij te helpen is ‘Het curriculum-vitae-handboek’. Hierin vind je mijn beste tips en trucs en natuurlijk voorbeelden aan de hand waarvan je zelf een uitstekend cv op kunt stellen.

 

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.