• 0

Het merk ‘JIJ’

Ik ben geïnspireerd geraakt na het lezen van het boek ‘Ben jij wel MerkWaardig genoeg?’ van Kasper Klaarenbeek. In dit boek word je op een leuke, maar vooral inspirerende en bevlogen manier meegenomen in je eigen ontdekkingstocht naar jouw merkwaarde.

De schrijver, Kasper Klaarenbeek, rekent er op dat de lezer na het lezen van dit boek zijn omgeving besmet en de mensen om hem heen helpt om in beweging te komen. Voor mij dus reden genoeg om jou hierin mee te nemen en te laten stilstaan bij het merk jij.

Heb jij er weleens bij stil gestaan dat je jezelf als een merk kunt zien?  Met merk bedoelen we een symbool of een naam waarmee een bedrijf of een dienst zich onderscheidt. Je kunt dus ook stellen dat jij het merk bent, waarmee jij jezelf onderscheidt op de arbeidsmarkt, in een sollicitatiegesprek of in de functie waarin je nu werkzaam bent om je verder te ontwikkelen.

Het verschil maken

Jij maakt het verschil. Hoe kun je dat het beste doen?

Met de volgende 4 p-stappen laat ik je zien hoe jij zelf kunt onderscheiden, waarmee jij je meerwaarde laat zien én authentiek blijft.

  1. Profiel
  2. Pitch
  3. Presentatie
  4. Platform

Profiel

In het ontdekken en vormgeven van je profiel geef je antwoorden op de vragen wie ben je, wat wil je en wat kun je. In een aantal inspirerende zinnen beschrijf je deze antwoorden en voeg je toe aan je cv als profiel.

Een potentiële werkgever leest in één oogopslag wie je bent en wat jouw meerwaarde is. Vind je het lastig om deze vragen te beantwoorden en om je profiel vorm te geven? Een gesprek met een loopbaancoach kan je hierbij begeleiden.

Pitch

In je profiel heb je in een aantal zinnen omschreven wie je bent en wat jouw meerwaarde is. Nu is het belangrijk dat je jouw profiel krachtig kunt verwoorden en kunt presenteren in de vorm van een pitch. In je pitch vertel je in een paar minuten wie je bent, wat jouw meerwaarde is en waarmee jij je onderscheidt.

Presentatie

Je hebt je profiel geschetst en deze heb je in de vorm van een pitch krachtig verwoord. Nu is het belangrijk dat je je pitch goed presenteert. Een belangrijke tip is om voor de spiegel te oefenen. Let hierbij goed op je non-verbale communicatie, je houding, je handen, de volume en snelheid van je stem. Je kunt je pitch daarna ook aan je partner, ouders of vrienden presenteren en daarna om hun reactie vragen.

Nu ben je zeker in vorm en klaar voor het echte werk.

Platform

Je kunt je profiel en pitch ook op diverse social media platforms presenteren. Welk platform past het beste bij jou? Denk daarbij aan een eigen LinkedIn-profiel, een facebookpagina of plaats je pitch in de vorm van een filmpje op Youtube of diverse vacaturesites.

Met deze 4p’s heb je nog meer inzicht en tips gekregen om jezelf als merk neer te zetten. Succes en wees trots op het merk jij.

Over Marit Visser

Als coach ben ik een enthousiaste ~ creatieve ~ proactieve meedenker met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en een vleugje humor. Mijn benadering is altijd vanuit de positieve kant, dus wat je WEL kan. Ik vertel je niet wat je moet doen, maar ik coach en adviseer jou bij het maken van je eigen keuzes.