• 7

Sollicitatieverhaal: het sollicitatiegesprek

En dan mag je op gesprek. Je krijgt tegenwoordig negen van de tien keer een telefoontje als je op gesprek mag komen. Als je een brief of mail krijgt, weet je eigenlijk al genoeg. Dan ben je het niet geworden!

Ik kreeg dus telefoon en mocht op gesprek komen. Blij dat ik was, eindelijk weer een keer op gesprek. In de vier maanden dat ik thuis ben nu, ben ik elke maand een keer ergens op gesprek geweest. Weet niet of dat een goed of slecht gemiddelde is in de huidige tijd, maar ik doe in elk geval mijn best en het is een paar keer beloond zullen we maar zeggen.

Gematigd blij was ik in eerste instantie. Het telefoontje kwam toen ik net buiten kwam lopen bij het UWV, had daar mijn eerste evaluatiegesprek gehad. Een gesprek over hoe het allemaal gaat en wat je nog meer kunt doen dan dat je al doet om aan werk te komen.  Het gaat helemaal goed met me, volgens het UWV. Kan niet beter, alleen zou ik nog meer mensen uit mijn netwerk aan kunnen spreken. Of ik dan eens een keer mag komen kijken waar ze werken en dan vragen of ze nog iemand nodig hebben. Prima dat er meegedacht wordt, maar ik heb er mijn twijfels over. Als een bedrijf een functie vrij heeft, zetten ze een vacature uit op LinkedIn of via een uitzendbureau. Oké, je kunt geluk hebben dat je contactpersoon net iets heeft opgevangen…

Maar verder met mijn verhaal. Gematigd blij dus, omdat ik bij een ander bedrijf ook een keer op gesprek mocht komen en ze me de dag voor het gesprek belden dat er een interne kandidaat was en ik dus alsnog niet hoefde te komen. Met heel veel excuses, dat wel. En toch weten die mensen niet wat dat op dat moment met je zelfvertrouwen doet. Maar deze keer is het doorgegaan, de afspraak stond vast.

Zenuwen

Ter voorbereiding op het gesprek heb ik de vacature nog een keer opgevraagd en goed doorgenomen. Wat zijn de functie-eisen en wat ga ik daadwerkelijk doen. Daarna de website goed doorgespit en me verdiept in het bedrijf waar ik op gesprek ga. Of er belangrijke kenmerken zijn die naar voren komen, kernwaarden bijvoorbeeld. Jaarverslag even vluchtig doorkijken, of er nog meer vestigingen zijn en wat zaken die je zelf belangrijk vindt opschrijven.

Ik spreek meestal even met mijn partner wat dingen door, wat ze zouden kunnen vragen en goede en slechte eigenschappen van mezelf op een rijtje zetten. Waarom je gesolliciteerd hebt op de betreffende functie staat meestal al in je motivatie, maar die probeer ik dan nog wat uitgebreider toe te kunnen lichten als ze erom vragen.

Ik had al snel de keuze voor kleding gemaakt en op naar het gesprek. Met gezonde zenuwen, gewoon een beetje een spannend gevoel.

Eerste indruk

Melden bij de balie, zo gezegd zo gedaan. Uiteraard (tenminste in mijn geval) was ik weer veel te vroeg. Maar ja, beter te vroeg dan een minuut te laat. Of ik plaats wilde nemen en dan zouden ze me komen halen. Gelukkig zijn er tegenwoordig telefoons met internet en Twitter, dan vermaak je je wel even een kwartiertje. Bij gebrek aan boekjes in elk geval.

Na een klein kwartier werd ik opgehaald en ik keek hoopvol achterom. Natuurlijk had ik al stiekem op LinkedIn gezocht en het beeld wat ik had klopte. Er kwam nog een persoon meer bij die me heel hartelijk begroette en met ons drietjes gingen we naar binnen.  Op de een of andere manier ben ik mijn zenuwen dan meteen kwijt en moet ik oppassen dat ik me niet meteen te goed thuis voel. Bescheiden opstellen Judith, mensen uit laten praten en vooral jezelf zijn. Dat zijn eigenlijk de dingen die ik me voor hield en dat is goed gelukt. En ja, de vragen over de positieve en negatieve kenmerken kwamen.  Zo ook de vraag waarom ik ook alweer gesolliciteerd had en er werden wat situaties geschetst waarvan ze wilden weten hoe ik zou reageren. Ik moet zeggen dat het gesprek echt goed liep, ik voelde me echt op mijn gemak. Een uur heb ik er gezeten. Of ik nog vragen had? Ja, wanneer hoor ik meer. Volgende week woensdag weet je meer…

Fijn gesprek

Einde gesprek, ligt je lot weer in handen van andere personen waar je geen enkele invloed meer op uit kunt oefenen. Er werd me nog wel gezegd dat het een heel prettig gesprek was geweest en dat ik zeker nog van ze zou horen. Oh ja, ik heb ook nog gevraagd hoeveel mensen er op gesprek mochten komen. Vijf in totaal, twee al geweest, ik en de volgende week nog twee. Spannend.

Of het me gelukt is? We zullen zien.

Over Judith Smits

Mijn naam is Judith Smits, ik ben parttime onderwijsassistente en nog werkzoekend voor een aantal uren. Mijn artikelen gaan over solliciteren tot zelfstandig ondernemerschap. Ik hoop bij mensen een herkenbaar gevoel op te roepen en ze te enthousiasmeren.

  • Riny van Abel

    Beste Judith, ik ben onder de indruk van je werkverleden. Of moet ik zeggen ‘bedrukt”? Zo jong en al zoveel banen gehad. Hoe kan dat?
    Voor iemand die schrijven als professie heeft had ik toch moeite om je verhaal te lezen. Een voorbeeld wat ik meerdere keren heb moeten lezen voordat ik begreep wat je schreef: Blij dat ik was, eindelijk weer een keer op gesprek. `Blij dat ik was` of “Blij, dat ik was” of “En blij dat ik was”. Je probeert hier een emotie te verwoorden.
    Nog eentje: Gematigd blij was ik in eerste instantie. Dat is uw beleving naar ik aanneem. Volgens mij is het: Ik was in eerste instantie gematigd blij.

    Je verhaal heeft iets `stroperig` over zich. Het loopt niet.

    Kijk of je dat kan verbeteren.

    Met vriendelijke groet,
    Riny van Abel

    • Judith Smits

      Beste Riny,

      wat zal ik zeggen. Ik kan uiteraard tegen ‘kritiek’ en bedankt voor je tips. Tja, ik schrijf een beetje zoals ik praat. Schrijven is overigens niet mijn professie, ik ben de laatste jaren werkzaam geweest als corrector. En daarvoor als communicatiemedewerker. Schrijven is momenteel iets wat ik erbij doe, o.a. voor Sollicitatiedokter.nl.

      Wat betreft mijn aantal banen, ik ben van mening dat je als medewerker beter ergens weg kunt gaan als je niet meer gemotiveerd bent en denkt een betere stap te maken. Volgens mij heeft een werkgever meer aan af en toe een frisse blik, maar dat is mijn mening.

      Groet
      Judith

    • Judith Smits

      Beste Riny,

      ik had al een reactie geplaatst, maar volgens mij is er iets mis gegaan. Kritiek mag ook, sta ik zeker ook voor open en ik zal zeker kijken of ik wat met je tips kan doen.

      Mijn professie is overigens niet schrijven, ik ben de laatste jaren corrector geweest en communicatiemedewerker. En over de ‘vele banen die ik gehad heb’ kan ik heel kort zijn. Als je ergens niet meer wilt werken is het voor jezelf en een werkgever beter als je gaat volgens mij. En soms worden keuzes ook voor jou gemaakt.

      Dank voor je reactie

      Groet
      Judith

  • Beste Judith,

    Mooi dat je aangeeft ook goed naar de kernwaarden van het bedrijf te hebben gekeken. Mijn overtuiging is dat een ‘klik’ tegenwoordig eerder plaatsvindt wanneer ‘de andere kant van de tafel’ ervaart dat jouw overtuigingen matchen met de waarden en ambities van het bedrijf dan dat je (al) precies voldoet aan de functiebeschrijving. Flexibele en leergierige mensen die mee kunnen bewegen met ontwikkelingen, zijn aantrekkelijke werknemers. Laat zien dat jouw overtuigingen ‘passen’ en de kwaliteit hebt om het bedrijf vooruit te helpen. Waar je ‘oké’ zegt, zou je eigenlijk ‘OKA-y’ moeten zeggen (google maar eens)

    Vriendelijk groet en alle succes bij het vinden van een voor jouw passend bedrijf.

    Ries Ouwerkerk

    • Judith Smits

      Hallo Ries,

      dankjewel. In het volgende artikel kun je lezen of mijn zoektocht inmiddels geslaagd is.

      Wat betreft oké heb ik op Onzetaal.nl gekeken. Zie onderstaand:

      Okay / O.K. / o.k. / okee / OK / oké

      Vraag
      Welke spelling is correct: okay, OK, O.K., o.k., okee of oké?

      Antwoord
      Correct zijn oké en OK.

      Toelichting
      Het tussenwerpsel oké wordt gebruikt om instemming uit te drukken: ‘het is in orde’. Het woord is van Amerikaans-Engelse oorsprong en wordt in het Engels gespeld als okay of als de afkorting O.K. of OK. In de Woordenlijst is het woord in de pseudo-Franse spelling oké opgenomen. Hoewel de afkorting OK niet in de Woordenlijst staat, is ook deze spelling correct.

      Vriendelijke groet en nogmaals bedankt
      Judith

  • Gert-Jan de Vogel

    Judith, no offence, maar je kan de reactie over OKE-y anders opvatten.
    Wellicht had je het zelfs letterlijk moeten nemen en even het WOORD OKE-y moeten googlen.
    Dan had je de strekking van het antwoord direct begrepen en niet de moeite hoeven doen om ons de correcte schrijfwijze van oké uit de doeken te doen.

    met vriendelijke groet,

    Gert-Jan

    • Judith Smits

      Hoi Gert-Jan, zie nu je reactie pas. Sorry. Misschien snap ik je niet, als ik OKE-y google, krijg ik helemaal niets? Help…
      Groet
      Judith