originaliteit-bij-solliciteren
  • 2

Hoe belangrijk is originaliteit bij solliciteren?

Met name in de begindagen van de diensten die ik verrichtte, kreeg ik bij de eerste oplevering de feedback dat het resultaat er goed uitzag maar… dat het niet bijster origineel was.

En dat was ook geheel terecht. Dit was namelijk met opzet.

Ook nu nog zijn de cv’s en brieven die ik opstel over het algemeen redelijk gewoontjes qua vormgeving. Wat dat betreft is mijn methode onveranderd gebleven.

Ik geloof namelijk niet zo in origineel solliciteren.

Althans, niet op de manier waarover je veel hoort in de media.

Ik vermoed dat ik nu weet wat er in je hoofd omgaat…

Maar… ik heb op internet vele voorbeelden gezien van originele sollicitaties die een baan opleverde! Zoals de videosollicitatie van Matthew, het magazine-style-cv van Sumukh en de AdWords-campagne van Alec. Zie je wel, origineel solliciteren werkt wel!

(Ik raad je aan om zeker deze links even te checken. Dit helpt bij het lezen van de rest van het artikel en wie weet geeft het je ook nog wat inspiratie.)

Het is heel verleidelijk om in deze gedachtegang mee te gaan als je het grootste gedeelte van je kennis haalt uit de media. Wat je echter moet begrijpen, is dat het voor de media interessant is om met name de originaliteit van deze sollicitaties uit te lichten. Nieuwigheid is namelijk een hele stimulerende prikkel voor ons brein.

Doordat de nadruk in de artikelen ligt op de originaliteit van de sollicitaties, leg je bijna automatisch de causale verbinding legt tussen originaliteit en sollicitatiesucces.

Maar nogmaals, ik geloof niet in een causaal verband tussen deze twee zaken. Ook niet na het zien van de eerdergenoemde voorbeelden. Dat hun sollicitaties een baan opgeleverd hebben, ligt mijns inziens aan iets anders.

Maar hierover later in dit artikel meer.

Eerst wil ik graag wat meer aandacht besteden aan originaliteit en de waarde hiervan in het sollicitatieproces.

De stille meerderheid

Doe jij mee met een loterij?

Zelf heb ik nog nooit van mijn leven een lot gekocht. En dit zal ik ook nooit doen. Het is namelijk, statistisch gezien, een vrijwel zekere manier om je geld weg te gooien.

Zo had hoogleraar Ruud Koning in 2013 uitgerekend dat de kans op het winnen van de hoofdprijs bij de Lotto 1 op 49 miljoen was. Om een beter beeld te krijgen van hoe dit zich vertaalt naar de praktijk: als je elke 10 seconden een lottotrekking doet, zou je statistisch gezien, eens per 15,5 jaar de hoofdprijs winnen.

Een kans die vrijwel nihil is dus.

En toch kennen we allemaal wel verhalen van mensen die de hoofdprijs winnen. De winnaars worden immers graag in de spotlight gezet door de media. Een dergelijke loterijwinst spreekt ontzettend tot de verbeelding.

Maar het is ook goed om even stil te staan bij wat je niet ziet in de media.

Daniel Gilbert, een psycholoog afgestudeerd aan de Harvard Universiteit, schrijft in zijn boek Stumbling on Happiness dat als we elke loterijverliezer 30 seconden zendtijd zouden geven, de gemiddelde grote loterijtrekking maar liefst 9 jaar televisie zouden opleveren.

Nu denk je wellicht, wat hebben loterijen met origineel solliciteren te maken?

Ze hebben één ding gemeen: het succesverhaal van die ene winnaar wordt breed uitgemeten maar je hoort vrijwel niets over de miljoenen verliezers.

In mijn ervaring zijn er namelijk veel meer verliezers dan winnaars wanneer het aankomt op originele sollicitaties.

We hebben allemaal wel eens gehoord van iemand zoals Matthew, Sumukh en Alec. Maar van de miljoenen verhalen van de gefaalde sollicitaties, zoals die van Shamrock (een Viva-forumlid), hoor je weinig.

Een paar maanden geleden vond ik een vacature met een oproep om ‘creatief’ te solliciteren. Het was een vacature in de richting van mijn studie, echter geen werkervaring. Ik heb heel erg uitgepakt en het was een prachtig eindresultaat.

Een vriendin met wel de werkervaring stuurde gewoon een CV met brief. Uiteindelijk gingen ze toch voor de werkervaring en werd vriendin uitgenodigd voor een gesprek.

Ervaringen als die van Shamrock hoor ik regelmatig. Maar goed, dit is dan ook mijn werk. Als je slechts eens in de zoveel tijd solliciteert, is het makkelijk om je te laten beïnvloeden door de ‘loterijverhalen’ die eens in de zoveel tijd breed worden uitgemeten in de media.

Het bizarre is dat in het geval van Shamrock hierboven, zelfs expliciet gevraagd werd naar een originele sollicitatie. En toch ‘won’ haar vriendin van haar ondanks dat deze vriendin zich niet hield aan de voorschriften in de vacature (vacatures staan overigens wel vaker vol ‘eisen’ die eigenlijk helemaal niet zo relevant zijn).

Ik vermoed dat een klassieke denkfout van sollicitanten Shamrock parten heeft gespeeld.

De denkfout van sollicitanten

“Je moet origineel zijn, anders maak je geen schijn van kans!

Heb jij dit advies ook wel eens gehoord?

Ik vind het klinkklare onzin.

Een klassieke denkfout van sollicitanten is dat originaliteit gelijkstaat aan positief onderscheidend vermogen. Het probleem van deze gedachtegang is dat originaliteit simpelweg niet een goed doel is om je op te richten als sollicitant.

Stel, je laat je cv en sollicitatiebrief in een pizzadoos bezorgen bij een aspirant werkgever. Als dit cv vervolgens niet duidelijk aantoont waar jij goed in bent en welk probleem jij oplost, wat is dan het nut van deze extra aandacht?

Shamrock wist van tevoren dat haar achtergrond niet goed paste bij de functieomschrijving. Ze dacht dit te kunnen compenseren met originaliteit maar kwam bedrogen uit.

Het probleem is dat ze het niet net zo aanpakte als Sumukh, Matthew en Alec.

Waarom het werkte voor Sumukh, Matthew en Alec

Hoewel de sollicitaties absoluut origineel waren, denk ik niet dat dit is waarom ze zo effectief bleken te zijn.

Op het eerste gezicht is het makkelijk om je te focussen op de originaliteit. Maar er is nog iets veel belangrijkers gaande: de sollicitanten laten op een unieke (minder belangrijk) zien waar ze ontzettend goed in zijn (zeer belangrijk) op een wijze die passend is voor de functie waarop ze solliciteren (super belangrijk!).

De originaliteit van hun sollicitaties had slechts een ondersteunende functie: het liet hun kennis en kunde duidelijk naar voren komen.

Ze creëerden extra onderscheidend vermogen door de wijze waarop ze zich profileerden. Hun aanpak was niet slechts een ‘gimmick’ maar had een directe toegevoegde waarde.

Matthew wilde een functie als product marketeer of als digital strategist. Met zijn filmpje toont hij duidelijk aan dat hij online marketing en branding goed in de vingers heeft. Zijn filmpje zegt in dit geval meer dan hij ooit zou kunnen communiceren via zijn cv.

Sumukh wilde bij GQ aan de slag omdat hij wist dat creativiteit in hun bedrijfscultuur enorm werd gewaardeerd. Zijn originele cv toonde aan dat hij niet alleen enorm creatief is, maar ook beschikt over de vaardigheden die nodig zijn om te werken als editor. Met zijn creatieve aanpak bewijst hij zijn kennis en kunde.

Alec was op zoek naar een baan als copywriter. Met zijn campagne liet Alec op originele wijze zien dat hij zich goed kan inleven in zijn doelgroep en hen op de juiste manier weet aan te spreken en tot actie kan laten overgaan – precies wat je wilt van een goede copywriter.

De methodes die Matthew, Sumukh en Alec gebruikte waren origineel maar stonden allen volledig in dienst van het aantonen van hun vaardigheden;  hun creatieve sollicitaties waren manieren om hun kwaliteiten te verkopen aan werkgevers.

Jezelf verkopen

Het maakt niet uit hoe origineel je solliciteert, als je nadat je de aandacht hebt weten te trekken geen positief onderscheidend vermogen weet te creëren, is het einde verhaal.

Maar hoe doe je dat dan, jezelf verkopen?

Jezelf verkopen middels een goed cv doe je middels de methode van het curriculum-vitae-handboek. Hierin vertel ik je hoe je zelf een uitstekend cv opstelt dat ervoor zorgt dat je 2x zo vaak zal worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Ook vind je hierin diverse case-studies.

Jezelf verkopen middels een goede sollicitatiebrief leer ik je aan de hand van mijn ‘magische formule’ in het sollicitatiebriefhandboek. Hierin laat ik je stap-voor-stap zien hoe je een moderne sollicitatiebrief opstelt die bijdraagt aan wat je wilt: uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek.

Oh, en voor de duidelijkheid: de informatie in de boeken is niet ontzettend origineel maar wel uitzonderlijk effectief (lees de ervaringen van anderen).

En daar draait het uiteindelijk om, toch? 😉

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.

  • Marc Boers

    Erg (!!!) inspirerend verhaal weer Perry ! Bedankt daarvoor !
    Maar hoe laat ‘ik’ als masseur in een brief zien waar ik (‘gevoel’ en ‘druk’ met mijn handen) goed in ben ? (Weet je nog …. ik zit elk jaar 3 1/2 maand in Oostenrijk ). Ik beschik over erg goede getuigschriften, een meer dan ‘aardige’ track record …. maar ben al wel 49 jr. Bij elke sollicitatie die ik rejected reply krijg denk ik toch steeds dat ze voor ‘jonger’ … minder ervaren maar veel goedkoper ‘gaan’?!

    • Hi Marc,

      Bedankt voor je reactie! Misschien een idee om eens rond te gaan bij klanten en oud-werkgevers en hen vragen om een testimonial? Deze zou je vervolgens kunnen verwerken in je curriculum vitae 🙂

      Overigens is het ook verstandig om na te bellen en te vragen om feedback!