jezelf verkopen met je sollicitatiebrief
  • 0

Jezelf verkopen met je sollicitatiebrief

Zoals een marketeer reclame maakt voor een product of service maak jij met je sollicitatie reclame voor jezelf. De boodschap van deze reclame zou moeten zijn dat jij de invulling bent van de behoefte van de werkgever. De werkgever heeft een probleem en jij bent de oplossing.

Nu heb ik een vraag aan jou:

Als je kritisch kijkt naar de laatste sollicitatiebrieven die je hebt verstuurd, vind je dan dat je jezelf als de ideale oplossing profileert?

Ik heb een sterk vermoeden dat dit niet het geval is. En dat is niet omdat ik denk dat ik alles weet (al houden mijn ouders al jarenlang vol van wel), maar omdat ik er dagelijks mee wordt geconfronteerd.

Vaak zijn we zo met onszelf bezig dat we in onze communicatie vergeten om rekening te houden met de behoeften van de ontvanger.

Afgelopen week zag ik weer tientallen voorbeelden voorbij komen van sollicitatiebrieven van mensen die zich niet realiseren dat de wijze waarop ze communiceren niet efficiënt is.

Het resultaat is verspilde tijd, verspilde moeite en een gemiste kans op misschien wel de baan van je dromen.

Een recent voorbeeld

Kort geleden stuurde ik een mail naar de lezers van mijn nieuwsbrief met daarin een aanbieding: een e-book in ruil voor een eerlijke, uitgebreide recensie.

Het zit zo: hoewel zowel het cv-handboek als het sollicitatiebriefhandboek een gemiddelde waardering hebben die hoger is dan 4.5/5, laten maar weinig mensen een uitgebreide recensie achter. De recensies die wél binnenkomen zijn vaak zo kort en oppervlakkig dat potentiële klanten niet direct een duidelijk beeld krijgen van de inhoud van de boeken. Ook helpen deze recensies mij als auteur vaak niet voldoende om de boeken te kunnen verbeteren.

Maar het feit dat er weinig recensies binnenkomen is logisch.

Als het boek eenmaal gekocht is, heeft de koper geen stimulans meer om een uitgebreide recensie te schrijven. Dit kost immers tijd en moeite waar je verder niets voor terugkrijgt. Het is een eenzijdige transactie en eenzijdige transacties werken nou eenmaal niet goed.

Dus ik dacht: ik geef twintig boeken weg in ruil voor eerlijke, uitgebreide recensies. Dit verhaal −in iets andere bewoordingen− is wat ik ook stuurde naar de lezers van de nieuwsbrief.

Degenen die interesse hadden in deze ruildeal, konden een link volgen naar een enquête met één belangrijke vraag: ‘Vertel me in het kort waarom jij het boek wilt lezen en recenseren. Waarom ben jij een goede keuze?’

Ik wilde dus dat de lezers mij ervan overtuigden dat de ruildeal voor mij waardevol zou zijn. De waarde voor mij zat hem in een goed geschreven recensie (let op: niet een positieve recensie, maar een goed onderbouwd verhaal in correct Nederlands).

Met deze ruildeal creëerde ik dus een transactie die van waarde was voor beide partijen: een uitgebreide en goed geschreven recensie in ruil voor een boek.

Deze situatie is heel goed te vergelijken met solliciteren.

Bij een arbeidsovereenkomst komt immers ook een transactie kijken: arbeid in ruil voor salaris. Maar… voordat een werkgever deze ruildeal beklinkt, wil hij ervan overtuigd worden dat de transactie waardevol zal zijn voor hem.

Eigenlijk was deze situatie dus een verkapte sollicitatie.

De resultaten

In de eerste 24 uur ontving ik bijna 200 aanmeldingen en heb ik de enquête gesloten.

Om te bepalen of iemand een duidelijke en nuttige recensie zou kunnen schrijven, lette ik op drie punten: oprechte interesse in het recenseren van het boek, de situatie van de respondent (coach of werkzoekende) en de schriftelijke taalvaardigheid.

Net zoals bij mijn ervaring met sollicitatiebrieven waren er twee duidelijke kampen: degenen die vanuit hun eigen behoeften communiceren en degenen die zich inleven in de situatie van de ander en hier strategisch op inspelen.

De vraag was: ‘Vertel me in het kort waarom jij het boek wilt lezen en recenseren. Waarom ben jij een goede keuze?’

Hieronder vind je een kleine selectie van antwoorden op deze vraag. Ik laat het aan jou over om te bepalen in welk kamp deze respondenten vallen.

Ik ben een goede keuze omdat ik dringend op zoek ben naar een baan en (nog) geen recht heb op een uitkering.

Ik ben het zat om vrijwilligerswerk te doen, uitkering heb. Niet wordt betaald naar mijn diploma’s en kennis.

Ik zou graag nog meer verdieping willen in het schrijven en solliciteren. Mijn WW zit er bijna op, heb nog een maand. Graag help mij.

Ben inmiddels al redelijk lang werkzoekende. Sta open voor advies, maar ben ook kritisch geworden.

Ik kan alle hulp gebruiken om met mijn cv op te vallen tussen alle andere cv’s.

Op dit moment worstel ik met mijn cv. Op internet zijn vele adviezen en ik kom er niet uit wat bij mij past. Hulp van een professional kan ik wel gebruiken!

Vanaf een april geen job dus pure noodzaak.

Alle adviezen en hulp is welkom. Daarom zou ik het willen lezen.

Al een idee welk kamp ik bedoel?

Dit zijn antwoorden die prima rechtvaardigen waarom elk van deze respondenten graag de boeken zou willen lezen. Het geeft echter geen antwoord op de vraag waarom het voor mij goed zou zijn om voor hen te kiezen.

Deze personen communiceren vanuit hun eigen behoefte, zonder rekening te houden met de behoefte van de ontvanger. Ik twijfel er niet aan dat deze mensen ook sollicitatiebrieven schrijven die gericht zijn op zichzelf en niet op de werkgever.

Wake-up call: het draait bij het schrijven van een sollicitatiebrief niet om jou. Het gaat om de werkgever en wat jij voor hem kan betekenen. Jij wilt immers iets van hem op dat moment: je wilt uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. 

Gelukkig was er ook een groot aantal respondenten die het wel begrepen. Hieronder enkele van de reacties die voor mij wel interessant waren:

Ik lees bijna alles wat ertoe bij kan dragen om mijn sollicitatiebrief en cv te vervolmaken. Op dit moment heb ik alle tijd en aandacht hiervoor. Jouw boek kan een bijdrage hierbij zijn. Het is een win-winsituatie voor ons beiden: jij krijgt een recensie en ik misschien wat tips en trucs die ik nog niet kende.

Ik adviseer ook cliënten over hun loopbaan en merk hoe lastig het is om alle informatie overzichtelijk bij elkaar te krijgen. Er is zoveel via internet te vinden, maar ook lang niet alles is juist en up-to-date! Daarnaast ben ik zelf ook werkzoekend dus ik kan het boek vanuit beide kanten gebruiken.

Ik ben als vrijwilliger verbonden aan een training die deelnemers handvatten geeft om werk te vinden. Door dit werk ben ik op jouw site terechtgekomen en heb gecheckt of bepaalde adviezen correct zijn. Jouw boek zou een goede aanvulling kunnen zijn. Ik ben kritisch en kan goed een oordeel vormen over wat ik lees.

Ik vind recenseren leuk om te doen. Zo recenseer ik een column voor het blad ‘Duiken’ en heb ik het boek [weggehaald omwille van privacy] gerecenseerd op Bol.com.

Moraal van het verhaal

Wanneer je solliciteert, zorg dan dat je communiceert vanuit de behoefte van de werkgever, zeker wanneer je een sollicitatiebrief schrijft. Wat jij nodig hebt of graag zou willen is in dit stadium nog irrelevant. Een werkgever wil weten wat jij kunt betekenen voor zijn bedrijf; of jij een toegevoegde waarde bent en of een investering in jou rendabel is. Niets meer, niets minder.

Hoe je deze boodschap duidelijk uitdraagt, leg ik uit in het sollicitatiebriefhandboek.

In dit e-book deel ik mijn ‘magische formule’ voor het schrijven van sollicitatiebrieven.

Oh, en dat de formule magisch is, vonden de recensenten trouwens ook. De gemiddelde waardering voor het sollicitatiebriefhandboek was 4,9/5 🙂

Bekijk het boek hier!

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.