• 0

Kruip in de huid van de verkoper! (deel twee)

In mijn eerste blog heb ik je uitgelegd dat ik een sollicitant zie als drie personen in één: de personeelsmedewerker (over jouw talenten, wat je wil en wie je bent), de marketingmedewerker (netwerken, jouw eigen imago, jouw doel) en de verkoper. Vandaag neem ik je mee in een aantal vormen van solliciteren anno 2016, oftewel het verkoopgesprek.

Als je al langere tijd aan het solliciteren bent, dan zal je gemerkt hebben dat werkgevers steeds creatiever en efficiënter te werk gaan. Als ze de ideale kandidaat niet in hun eigen netwerk kunnen vinden, dan zullen ze gaan adverteren met de functie. Aangezien de meeste vacatures enorm veel reacties opleveren, wil degene die dit moet behandelen efficiënt te werk gaan.

Als eerste zal er naar het cv gekeken worden, want dit is een document met feiten. In de brief kan je mooie verhalen schrijven, maar het cv is gebaseerd op zaken die bewezen kunnen worden. Nadat er een selectie is gemaakt op basis van het cv, zullen die bijbehorende brieven worden gelezen. Uiteindelijk worden er kandidaten uitgekozen die in een eerste ronde kennis komen maken.

Kennismakingsgesprekken

Welke vormen zijn er tegenwoordig om kennis te maken met een sollicitant? Hierbij een aantal voorbeelden:

  • Speeddaten: er worden relatief veel kandidaten uitgenodigd en voor iedereen is er maximaal 15 minuten gereserveerd. In dit kwartiertje is de eerste indruk en persoonlijke klik doorslaggevend of je door mag naar een volgende ronde.
  • Gesprek per Skype: via Skype zijn de gesprekken meestal kort en krachtig. Er wordt geen tijd verspild aan koetjes en kalfjes om de sollicitant op zijn/haar gemak te stellen.
  • Insturen van een video: de sollicitant zal de motivatie op een filmpje vast moeten leggen. Zo ziet de werkgever direct jouw uitstraling, of je kunt overtuigen, hoe je mondelingen vaardigheden zijn. Jouw verkooppraatje is hierbij van groot belang (ook wel elevator pitch genoemd. Meer hier over in een volgende column!).
  • De ‘standaard’-manier: een persoonlijk gesprek. Een eerste gesprek wordt meestal door degene gevoerd die de briefselectie heeft gedaan. Bijvoorbeeld een recruiter of medewerker personeelszaken. Een tweede gesprek wordt meestal gevoerd door de manager waar je direct onder zal werken indien je wordt aangenomen. En een derde gesprek gaat meestal over de arbeidsvoorwaarden.
  • Gesprek per telefoon: net zoals via Skype, maar dan zonder beeld erbij. Wederom kort en krachtig en vooral voor de werkgever om een check te doen op geschiktheid.

Heb jij ervaring met nog andere vormen voor een sollicitatiegesprek? Deel je ervaringen dan onder dit blog en inspireer andere werkzoekenden!

En waar vind je die vacatures?

Ik ben een groot voorstander van netwerken en jezelf aanbieden. Stuur open sollicitaties, loop binnen bij het bedrijf, ga ze volgen via de sociale media. Om te laten zien wat je in je mars hebt, kan je voorstellen om bijvoorbeeld eerst als vrijwilliger aan de slag te gaan of als een stagiaire. Je laat zo zien dat je bereid bent om eerst je kennis en vaardigheden te tonen en verder te ontwikkelen, zonder dat je direct in loondienst gaat. Om jezelf te blijven onderscheiden, is het belangrijk dat je jezelf blijft ontwikkelen. Zorg dat je blijft leren, zodat je blijft groeien. De werkgever anno 2015 vindt het belangrijk om te zien dat je zelf moeite doet voor jouw ontwikkeling.

Als je gaat wachten tot er een vacature wordt gepubliceerd, dan heb je veel concurrenten. Als je er voor zorgt dat jouw naam en cv bekend is bij een bedrijf, dan behoor je tot hun netwerk en bestaat de kans dat ze de vacature niet extern gaan publiceren maar jou direct gaan benaderen. Maar het is onmogelijk om alle bedrijven waar je zou willen werken elke drie maanden te vragen of ze al werk voor je hebben, dus hou ook de vacatures in de gaten. Vacatures worden verspreid via: kranten, weekbladen, vaktijdschriften, vacature-websites, social media, uitzendbureaus, UWV, banenbeurzen.

Succes en tot het volgende blog!

Over Laura Berns-van Unen

Laura werkt als zelfstandig ondernemer en het is haar missie om iedereen te leren hoe het solliciteren anno 2015 gaat. Ze wil aanbevelingen-recruitment (via netwerken) groot maken. Ze is bezig met een boek, schrijft artikelen, geeft persoonlijke coaching en organiseert regelmatig (sollicitatie)trainingen.