• 0

Linkedin: 6 Tips voor een goede eerste indruk

Nederland telt inmiddels 4 miljoen Linkedin-gebruikers, waarvan er 400.000 dagelijks actief zijn. De geleerden zijn het er wel over eens dat een baanzoeker niet om Linkedin heen kan. Ik bespreek altijd met mijn cliënten dat Linkedin geen tovermiddel is. Wel dat het een belangrijk hulpmiddel is bij het vinden van een nieuwe baan. Niet in de laatste plaats omdat je dan zelf ook gemakkelijker gevonden wordt door bijvoorbeeld recruiters en toekomstige collega’s. Bij een goed en slim gebruik van Linkedin is het een geweldige ondersteuning voor jouw andere “baan-vind-activiteiten”, zoals het essentiële face-to-face netwerken. Als je er onvoorbereid en ondoordacht mee aan de slag gaat, dan kan het jouw baankansen behoorlijk reduceren. In dit blog geef ik een aantal tips voor een goede eerste indruk.

1. Realiseer je dat je zichtbaar bent

Als je eenmaal begint met Linkedin dan ben je direct zichtbaar voor anderen, waaronder potentiële werkgevers, collega’s en recruiters. Daarom moet je goed beslagen ten ijs komen om je kansen niet bij voorbaat al te vergooien. Alles wat je doet op Linkedin, kan er toe leiden dat iemand jouw profiel bezoekt. Wat voorbeelden hiervan:

  • Je bezoekt iemands profiel, grote kans dat de ander terugkijkt.
  • Je meldt je aan voor een groep, groepsleden worden nieuwsgierig.
  • Je nodigt iemand uit. Die wil weten wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft.
  • Een recruiter zoekt op jouw trefwoorden.
  • Vul maar aan. Wanneer bezoek jij iemands profiel?

Ieder bezoek aan jouw profiel is een kans om op het spoor te komen van vacatures en uitgenodigd te worden. Dan moet dit profiel wel tip-top in orde zijn, anders wordt het een verknalde kans.

2. Radiostilte

Alles wat je wijzigt in je Linkedinprofiel is onmiddellijk zichtbaar in de updates. Als je veel wijzigt, zijn er dus veel updates. Zeker als je je profiel nog aan het opbouwen bent, is dat niet wenselijk. Je kunt de updates daarom beter uitschakelen, totdat jouw profiel helemaal klaar is. Dat kan via de profielinstellingen. Daarna schakel je de broadcastfunctie weer in.

Nog even een kleinigheidje maar wel belangrijk: Als je collega’s niet mogen weten dat je beschikbaar bent voor een nieuwe baan en je wilt dit toch in je profiel opnemen, schakel dan de broadcastfunctie weer (tijdelijk) uit voordat je de wijziging aanbrengt. 

3. Weet wat je zoekt

Het is belangrijk dat je scherp kunt verwoorden wat jij voor werk zoekt. Alleen dan kun je een scherp “vind-profiel” opnemen in je Linkedin. Termen als “op zoek naar een passende baan”, “looking for new opportunities” werken niet. Bij het omschrijven van het vind-profiel gebruik je zoveel mogelijk de termen waarop recruiters en hr-adviseurs hun kandidaten zoeken. Als je zoekt naar een baan als secretaresse, dan noem je meerdere functiebenamingen, zoals directiesecretaresse, managementondersteuner, personal assistent en dergelijke.

4. Een samenvatting die klinkt als een klok

In de samenvatting (summary) van Linkedin zet je jezelf neer op een aantal manieren.

  • Jouw elevator-pitch: voor welke vraagstukken ben jij de oplossing.
  • Voor welk werk ben jij in de markt. Noem de functienamen, daar wordt op gezocht.
  • De rode draad in jouw loopbaan en de logische vervolgstap die jij wil zetten. Als je voor een loopbaanswitch kiest, wees daar dan duidelijk over. Bijvoorbeeld: Met behulp van een loopbaanbegeleider heb ik een bewuste keuze gemaakt voor het werken in het onderwijs.
  • Jouw belangrijkste kwaliteiten.

Tip: Schrijf je samenvatting “puntig”, in telegramstijl en niet te verhalend. Liever bullets gebruiken bij opsommingen dan mooie volzinnen. Een recruiter of hr-professional scant, waardoor in één oogopslag de essentiële punten moeten opvallen.

5. Een sterke portretfoto

Linkedin is voor zakelijk gebruik. Zorg daarom voor een foto waarmee jij als professional uit de verf komt. Dus geen profiel zonder foto, geen vakantiekiekje, geen foto van je kinderen, geen foto na een avondje stappen en zeker ook geen “officiële” pasfoto. Gebruik een goede portretfoto en trek daar desnoods een paar tientjes voor uit. NB: de eerlijkheid gebiedt mij om toe te geven dat mijn eigen profielfoto ook niet super is.

6. Kijk af!

Er zijn talloze perfecte profielen op Linkedin. Je hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden. Bezoek profielen van vakgenoten en kijk hoe zij hun samenvatting hebben opgebouwd, welke functiebenamingen zij gebruiken. Of koop een boekje, er zijn verschillende titels op de markt.

Over Jan Olijve

“Ik zag mijzelf als gewoontjes en zie nu dat ik bijzonder ben” hoor ik regelmatig van de mensen die ik begeleid. Mensen in contact brengen met hun talenten, zodat zij hierover zelfverzekerd en enthousiast kunnen spreken. Met als doel het vinden van een mooie baan. Ik werk vanuit rust en diepgang en tegelijkertijd met oog voor een tastbare vertaling naar de praktijk van alledag.