• Comments Off on

Parfum dragen bij sollicitaties?

Je gaat op sollicitatiegesprek en wilt goed voor de dag komen. Is het hierbij verstandig om een lekker luchtje op te doen?

Er zijn tal van redenen te noemen waarom het dragen van een parfum of geurtje een goed idee is wanneer je op sollicitatiegesprek gaat. Helaas zijn er evenzoveel redenen waarom het niet verstandig is.

Reuk beïnvloed gedrag

Velen voelen zich zelfverzekerder wanneer ze een lekker luchtje dragen. Maar hier schuilt direct het probleem: de subjectiviteit van het woordje ´lekker´, want we weten allemaal dat smaken verschillen. Jij kunt je dan wel lekkerder voelen wanneer je gehuld bent in de geur van, zeg, Dolce & Gabanna; het zou zomaar kunnen dat de persoon die jou interviewt dit helemaal niet als zodanig ervaart.

Hoe persoonlijk geuren zijn, is te herleiden tot aan de wijze waarop geuren onze gedachten beïnvloeden. Er schuilt namelijk een uitgebreid wetenschappelijk aangetoond psychologisch fundament achter de geurtips op deze pagina. Er is al veel bekend over hoe geur invloed heeft op de mens en zijn gedachten.

In 2004 werd zelfs de Nobelprijs voor de medicijnen uitgereikt aan twee onderzoekers voor hun werk naar de mechanismen die worden geactiveerd in de hersenen bij het ruiken van bepaalde geuren.

Wat blijkt: reuk beïnvloedt ons gedrag.

Psychologie en wetenschap over geuren

Hoe sterk geur ons beïnvloedt, kan je zelf eenvoudig testen. Bedenk maar eens: welk eten vind jij ontzettend vies?

Stel dat je een ontzettende hekel hebt aan spruiten. Alleen al bij het ruiken van de geur zullen je gedachten uitgaan naar het eten van dat vieze gerecht met spruitjes. De geur neemt gelijk een loopje met je gedachten, volledig automatisch. Vaak stammen dit soort associaties al uit de kindertijd.

Niet alleen associëren we geuren met gedrag, meningen en attitudes; we gaan ook zelf anders handelen. Het reukzintuig wordt gebruikt om tot snelle beslissingen te komen, zo stelde Nederlands onderzoek getiteld ‘Psychologie van de reuk’. Geur activeert onmiddellijk na het opmerken hiervan de hersencentra die ons gedrag sturen: “De neus heeft de neiging om het verstand geen voorrang te geven, aangezien treuzelen desastreus kan zijn”.

Een bijzonder maar interessant voorbeeld hiervan zijn feromonen. Feromonen zijn geuren die zorgen voor seksuele opwinding. Mensen (en ook dieren) ruiken deze niet bewust maar ze zijn toch medebepalend voor de mate waarin we iemand als aantrekkelijk beschouwen. Geur is dus iets dat onbewust erg bepalend kan zijn voor ons gedrag.

Dit soort wetenschappelijk onderzoek is natuurlijk niet specifiek gericht op solliciteren. Wel geeft het een idee van de ambiguïteit van geur. Je zou kunnen stellen dat het dragen van een geur een risico is: het kan goed uitpakken en het kan slecht uitpakken.

Toch is er ook een belangrijk positief effect dat positief bij kan dragen tijdens het solliciteren: het maakt ons zelfverzekerder.

Parfum maakt je zelfverzekerder

Onderzoek gedaan in Japan zorgde voor een opvallende, maar intuïtief logische conclusie: parfum maakt ons zelfverzekerder.

Een interview met 31 vrouwen, allen gehuld in dezelfde kleding om zodoende het effect hiervan te elimineren, werd na 15 minuten onderbroken. De helft van hen kreeg een luchtje opgespoten. De andere helft van de vrouwen diende als controlegroep en kreeg dus geen parfum om te dragen. Het volledige interview werd hierbij opgenomen.

Na afloop van het ‘sollicitatiegesprek’ werden de video’s van beide groepen getoond aan een derde groep proefpersonen. Hierbij werd gevraagd om goed te letten op de lichaamstaal van de sollicitanten. Wat bleek? Er werd een aanmerkelijk verschil geconstateerd in de beoordeling tussen de groep mét parfum en de groep zónder parfum. Ook de sollicitanten zelf gaven aan zich meer op hun gemak te voelen.

Een gelijksoortige onderzoeksopzet is in 2009 gedaan. Dit keer werd het experiment uitgevoerd met 35 mannelijke sollicitanten. De bevindingen waren volledig in lijn met het Japanse onderzoek.

Moraal van dit stuk: parfum maakt ons zelfverzekerder tijdens de sollicitatie.

Deodorant en het sollicitatiegesprek

Eerder op de pagina is de sterke uitwerking van geur besproken. Hierbij ging het voornamelijk om parfums. Maar nare lichaamsgeuren hebben eenzelfde sterke uitwerking op onze denkwijze, zowel de manier waarop anderen jou beoordelen bij het ruiken van een geur als de mate waarin je je zelfverzekerd voelt doordat je jezelf ruikt.

Je kunt praten als Brugman over waarom de baan jou op het lijf geschreven is: wanneer je onfris ruikt, kan je het vergeten. De nare lucht is wat voornamelijk onthouden zal worden. Eigenlijk ook wel logisch toch? Wie wil nou graag werken met een collega die onfris ruikt?

De onderzoeksresultaten waarin sollicitanten een geur droegen zijn vanzelfsprekend ook van toepassing op het dragen van deodorant. Het zal je zelfverzekerder doen voelen. Soms is een deodorant simpelweg nodig. Zeker wanneer je een pak of slecht ademend overhemd draagt, kan het erg warm worden. De spanning van een sollicitatie zal dit effect enkel versterken. Het dragen van deodorant kan je helpen om je meer op je gemak te voelen. Dit gevoel werkt vervolgens ook door in je houding, wat het gesprek ten goede zal komen.

Wees er wel van bewust dat de deodorant die je gebruikt niet erg sterk geurt. Er zijn gelukkig genoeg milde maar ook geurloze deodorantvarianten op de markt.

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.

Comments are closed.