• 0

Merk in uitvoering: werken aan onze identiteit in een wereld die niet zonder kan

Je kent ze wel: testjes in tijdschriften of boeken die jou binnen 5 minuten meer kunnen vertellen omtrent vragen als “Wie ben ik?” of “Wat kan ik?”. Testjes die jou als persoon in ‘kaart’ kunnen brengen, jou meer kunnen vertellen over jouw identiteit. Gegeven de populariteit van deze testjes en de vele boeken die er op de markt zijn over psychologie en zingeving zijn we naarstig op zoek naar onszelf. Tegelijkertijd heeft de digitale revolutie ervoor gezorgd dat we onszelf op allerlei manieren kunnen promoten: Via Facebook, Twitter en LinkedIn adverteren we onszelf aan anderen, zowel in ons werk als privé. Niet langer vechten alleen bedrijven als Heineken en Vodafone om een marktaandeel. Nee, wij zijn het die vechten om een aandeel in de markt. En om dat te verkrijgen, om die mooie baan te kunnen pakken of die promotie, dienen we onszelf te promoten als een merk: jouw eigen merk ‘IK’.

Hoe omschreef jij jezelf tijdens jouw laatste sollicitatiegesprek? Wat was jouw elevator pitch? Om meer te weten te komen van een bepaald merk zoeken we naar termen om de persoonlijkheid te duiden, zoals daadkrachtig of creatief, maar ook naar de kwaliteiten. Misschien dat de werkgever vroeg naar wat je toevoegt in een team, wat jouw stappen zijn tot succes of waarin je verschilt van anderen. Echter, jouw merk vertelt meer dan dat. Het vertelt anderen over de situaties waarin jij op je best bent, wat jouw ambities zijn en jouw kansen mocht je ontslagen worden. Het vinden van je eigen merk is het vinden van je kracht, dat wat jou uniek maakt. Door deze personal branding leren anderen jou kennen, maar leer je tegelijkertijd betere keuzes te maken: Kennis van jouw kracht leidt tot het zoeken naar mogelijkheden om deze kracht te benutten.

Personal branding begint met kennis en zelfonderzoek. Echter, denk niet dat je zoektocht eindigt zodra jij jouw identiteit hebt gevonden. In haar boek Mindset, the New Psychology of Succes maakt Carol Dweck onderscheid tussen de “Rotsdenker” en de “Groeidenker”. De Rotsdenker denkt dat zijn kwaliteiten een vast gegeven zijn, vooral meegegeven door genen. Ben je nu eenmaal niet goed in het sociaal contact met anderen, dan ga je niet op zoek naar een baan waarin netwerken belangrijk is. Het risico is dat je geen uitdagingen durft aan te gaan, meer van hetzelfde kiest en zo niet leert. De Groeidenker, daarentegen, gelooft dat hij zich onbeperkt kan ontwikkelen, hoewel met bloed, zweet en tranen. Het kiezen van nieuwe paden zijn kansen om te leren en falen hoort daar bij.

Overeenkomstig dit tweede perspectief stelt Heriminia Ibarra, expert op het gebied van beroepsontwikkeling en leiderschap, dat we in ons werk – in wat we doen – onze identiteit vormen. Een ‘ware identiteit’ die we door middel van introspectie moeten achterhalen, bestaat niet. Werk is een middel onszelf te (her)definiëren, opdat anderen ons beter leren kennen, maar wij ook onszelf. Door stappen in onze carrière te zetten, veranderen we tegelijkertijd onze identiteit en leren we onszelf op een nieuwe manier kennen, zegt Ibarra. Samen met de interacties die we hebben met verschillende mensen en doordat we – door nieuwe mogelijkheden die zich aandienen – anders naar onszelf gaan kijken, herscheppen we onze identiteit. Jouw merk IK is geenszins een work identity, maar een working identity – immer werk in uitvoering.

Over Pauline van Tol

Pauline van Tol was medewerker bij de Loopbaanonderhoudsgroep, een organisatie welke loopbaanbegeleiding biedt aan hoogopgeleide managers en professionals. Hier hield zij zich bezig met thema’s als het vinden van je work(ing) identity, zelfvertrouwen, personal branding en duurzame inzetbaarheid. Ze heeft een passie voor het naar boven halen van de kwaliteiten en mogelijkheden in mensen. Om die reden volgt ze op dit moment een tweede master Positieve Psychologie aan de Universiteit Twente.