• 0

Met een snufje chili

Ik heb een verslaving. Of een hobby, dat klinkt vriendelijker. Ik ben gek op kookprogramma’s, liefst die van de BBC. Koken vertegenwoordigt tegenwoordig een levensstijl, en de parallellen tussen koken en het leven zijn legio. Zo kan je een goede sollicitatiebrief zien als de klassieke ‘invention test’.

Regelmatig krijg ik sollicitatiebrieven ter beoordeling, en over het algemeen maakt iedereen (inclusief ikzelf) dezelfde fout: je denkt vanuit jezelf. Deze baan is perfect voor jou! Dat komt tot uiting in zinnen als:

  • het profiel sluit goed aan bij mijn werkervaring;
  • deze baan lijkt me heel leuk;
  • het bedrijf past bij mij;
  • ik ga verhuizen, dus ik zoek iets in deze regio.

Allemaal heel mooi en waar, maar een werkgever heeft daar geen enkele boodschap aan. Helemaal in een tijd waarin hij de sollicitanten voor het uitzoeken heeft, hoeft een werkgever jou geen plezier te doen. De werkgever zoekt gewoon de beste kandidaat voor de functie. Klinkt als een open deur, maar het is wel belangrijk om je dat te realiseren. Waarom zoekt de werkgever de beste kandidaat? Omdat hij een probleem heeft. Dat probleem kan bewust (vorige functiehouder vertrekt) of onbewust zijn (we boeken niet de gewenste resultaten, waarom?), maar het bedrijf wil een oplossing. Laat dus niet de vacaturehouder jouw probleem oplossen, maar zorg dat je het antwoord wordt op zíjn vraag.

Verras!

Hoe doe je dat? Door af te wijken van het recept. Bij de klassieke ‘invention test’ in kookprogramma’s krijgen kandidaten een verzameling basisingrediënten om een gerecht te maken. Meestal zijn het ingrediënten waarmee je automatisch in een bepaalde richting gestuurd wordt: de vacaturetekst van de werkgever en het wensenlijstje van de werkzoekende. Maar wie wint deze opdrachten? Degene die kookt wat de jury niet verwacht. Degene die kardemom, kaneel en een snufje chili toevoegt aan de chocoladetaart, en zo verrast. Zoek dus uit wat je kunt toevoegen aan de ingrediënten om een spicy brief samen te stellen.

Om dat te bereiken is het allereerst van levensbelang het probleem van de vacaturehouder te identificeren. Dat doe je door de advertentie en website door te spitten, maar ook door te bellen en vragen te stellen. Probeer bijvoorbeeld uit te zoeken waarom deze vacature ontstaan is. Gaat het om uitbreiding van een bestaande functie, dan ligt de werkdruk nu misschien erg hoog. Belangrijk is dan dat jij goed kunt samenwerken met collega’s, zodat jullie het werk evenredig verdelen en goede afspraken maken wie wat doet. Gaat er iemand weg? Willen ze continuering van het tot nu toe gevoerde beleid, of zien ze kansen om een nieuwe benadering uit te proberen? Hebben ze behoefte aan meer financiële kennis, een beter of ander netwerk? Allemaal informatie die jou kan helpen om iets extra’s toe te voegen aan de lijst van basisingrediënten. Op het moment dat de werkgever jouw brief leest, moet hij verrast zijn en denken: ‘dat zou inderdaad fijn zijn, als we die component aan het team konden toevoegen’.

Ingrediënten

  • Draai de vraag om: niet wat zoek ík, maar wat zoek jíj? Dan ontstaat een wisselwerking.
  • Blijf niet teveel hangen in je vorige werk. Controleer je brief met de zoekfunctie: hoe vaak staat er huidige/ vorige werk(gever)? Een potentiële werkgever is niet geïnteresseerd in je huidige baan, maar wel in wat hij daaraan kan hebben voor zijn eigen bedrijf.
  • Maak het concreet. Geef voorbeelden waaruit blijkt wat jij gedaan hebt, en wat het resultaat was:

    • ik was verantwoordelijk voor het opstellen van het beleidsplan, begeleiding van de betrokkenen tijdens de pilot en de definitieve implementatie. Dit heeft geresulteerd in een verbeterde inschrijfprocedure, zoals blijkt uit de evaluaties;
    • dankzij de door mij opgezette intensieve begeleiding is het afstudeerrendement met 3% gestegen.
  • Laat je brief door iemand anders lezen. Vraag diegene extra op te letten of je oplossingen biedt of oplossingen vraagt. Vaak zie je het zelf niet meer.

Natuurlijk is het tweerichtingsverkeer, dus je mag best zeggen dat je altijd al bij dit bedrijf hebt willen werken. Maar laat dat niet je enige motivatie zijn, want dan wordt je brief direct terzijde geschoven. Kortom, durf verder te gaan. Voeg een ongewoon element toe aan de cakemix, iets waarvan de werkgever of opdrachtgever niet eens wist dat hij het lekker vond. Zo maak je met standaard ingrediënten een nieuw succesrecept…

Over Juliette Kars

Juliette is een praktische, resultaatgerichte loopbaancoach, die graag mensen ondersteunt om zich zo goed mogelijk te profileren op de arbeidsmarkt. Ze combineert een baan bij een thuiszorgorganisatie met opdrachten als loopbaancoach, en schrijft blogs over o.a. carrièreontwikkeling en solliciteren.