minder-is-meer
  • 0

Waarom minder meer is bij sollicitaties en hoe je dit principe effectief toepast in je brief en curriculum vitae

Een aantal jaar terug leerde mijn toenmalige baas me een belangrijke les.

Ik liep stage bij een prominente investeerder en had als entrepreneur in residence de taak om de ondernemingen waarin hij geïnvesteerd had, sneller te laten groeien. Heel tof werk. Maar er waren ook dingen die me dwars zaten. Met name bij één specifiek project. Ik zag namelijk veel onbenutte mogelijkheden maar had niet de autonomie om de strategie te veranderen.

Dus ik deed wat elke twintigjarige stagiair zonder ervaring zou doen: ik schreef ongevraagd een alternatief business plan in mijn vrije tijd.

Ruim dertig pagina’s met alles van concurrentieanalyses tot financiële ramingen. Het was tot in de puntjes uitgewerkt. Ik herinner me nog goed hoe trots ik erop was.

Toen ik mijn baas, de CEO van het bedrijf, het rapport overhandigde, reageerde hij gematigd enthousiast en we spraken af om een paar dagen later de inhoud ervan te bespreken.

Althans, dat dacht ik…

De waarde van tijd is relatief

Nadat we gingen zitten, bladerde hij kort door het rapport en legde hij vervolgens weer gesloten voor hem op tafel neer. ‘Wat denk je dat we moeten doen?’

Blijkbaar had hij het niet van tevoren gelezen.

Ik wist niet wat ik moest zeggen…

Voor hem lag een heel gedetailleerd rapport op tafel. Een rapport van maar liefst DERTIG PAGINA’S die ik nota bene in mijn eigen tijd had geschreven! En nu moest ik alle details, genuanceerde argumentatie en strategische afwegingen terugbrengen tot een paar korte aanbevelingen.

Het voelde bijna als een belediging…

Mijn eerste reactie was dat het allemaal in het rapport stond. Maar hij wilde het niet lezen, zei hij. Hij wilde het liever ‘direct van mij’ horen.

Wat hij eigenlijk bedoelde, was dat hij geen tijd en zin had om een lang rapport te lezen waar hij niet eens om had gevraagd. Laat staan een business plan geschreven door een stagiair die amper ervaring had met ondernemerschap en startups.

En weet je?

Hij had volledig gelijk.

Hoewel ik het toen niet kon waarderen, leerde hij me een belangrijke les over de waarde van tijd.

Hij leerde me dat tijd niet dezelfde waarde heeft voor iedereen. In dit geval was zijn tijd, die van een drukke CEO, meer waard was dan mijn tijd als stagiair. En dat gegeven deze onderlinge verhouding, ik hem moest faciliteren als ik iets gedaan wilde krijgen bij hem.

Mijn fout was dat ik hem overlaadde met details, nuances en achtergrond waar hij nog helemaal niet op zat te wachten. Hij stond hier nog niet voor open.

Uiteindelijk heeft hij het plan nooit gelezen.

Maar dat is mijn schuld…

Kom snel to the point

Als je iets wil van iemand die het drukker heeft dan jij, is het zaak dat je laat zien dat je hun tijd op waarde schat.

In dit geval was zijn tijd veel meer waard dan die van mij maar bleek dit niet uit mijn strategie (het lange rapport) en mijn reactie (de verontwaardiging en een stukje boosheid).

De manier waarop hij reageerde was dan ook niet meer dan logisch. Hij was iemand die altijd actief zijn tijd moest beschermen omdat iedereen wat van hem wilde. Ik aan de andere kant, had dat probleem niet. Bovendien wilde ik iets bij hem gedaan krijgen, niet andersom.

Mijn fout was dat ik hier in mijn enthousiasme totaal geen rekening mee had gehouden.

Een soortgelijke fout zie ik bij veel werkzoekenden ook terug. En dan met name wanneer ze communiceren met recruiters en managers. Vaak realiseren sollicitanten niet hoe druk deze groep het heeft. Per vacature komen doorgaans honderden sollicitaties binnen. Elke dag vinden ze een bombardement aan brieven en cv’s in hun mailbox. Tijd is voor hen schaars.  

Net zoals mijn baas hebben geen zin had om mijn lange rapport te lezen, zo ook hebben managers en recruiters geen zin om uitgebreide sollicitaties te lezen. Je curriculum vitae en sollicitatiebrief moeten afgestemd worden op hun wensen. En hun wens is dat je snel to the point komt.

Als het goed is, heeft je sollicitatie maar één point: laten zien dat jij een uitstekende kandidaat bent die het waard is om uitgenodigd te worden voor een gesprek.

De effectiefste manier om dit kort en krachtig te communiceren, noem ik zelfmarketing.

Zelfmarketing voor sollicitanten

Met zelfmarketing communiceer je in de taal die de werkgever het allerliefste spreekt. Alles draait namelijk om hen en hoe jij kunt bijdragen aan hun succes.

Je maakt als het ware reclame voor de professionele jij waarbij je curriculum vitae en sollicitatiebrief je reclamemateriaal zijn. Ze helpen je om jouw toegevoegde waarde maximaal te benadrukken. Ze zetten jou neer als een waardevolle investering.

Kortom, ze helpen je om jezelf te verkopen.

Maar als je bent zoals de meeste mensen, heb je hier niet veel ervaring mee. Het is niet alsof je jezelf leert verkopen tijdens een opleiding. En tenzij je een professionele sollicitant bent, heb je waarschijnlijk ook niet de kans gehad om veel te oefenen.

Om je hierbij op weg te helpen, heb ik twee boeken geschreven.

Het curriculum-vitae-handboek leert je hoe je van jouw curriculum vitae een krachtig marketingdocument maakt. Daarnaast leer je aan de hand van het sollicitatiebriefhandboek hoe je jouw toegevoegde waarde maximaal onder de aandacht brengt bij de lezer.

Leer van mijn fout en stem je communicatie goed af op de ontvanger 🙂

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.