• 1

Netwerken en de wet van Sinterklaas

Vandaag zijn intocht, hij is weer in het land! We staan op de Berlagebrug te wachten want Levi wil het dicht-ste-bij de Sint komen. Als eindelijk het moment daar is dat de stoomboot het dicht-ste-bij is, roept Levi (6) keihard: “Sint, ik ben Levi en ik wil een raceauto zonder ogen!” Want die van Cars heeft hij allemaal al. Dat begrijpt Sint wel, cadeaus geven is immers zijn vak. En Sint zag hem! Hij knikte! Over Levi maak ik me geen zorgen. Kinderen met een verlanglijstje waarop in duidelijke bewoordingen staat wat zij van Sinterklaas willen krijgen, zijn de netwerkers van de toekomst.

Krijgers en niet-krijgers

Kreeg jij wat je wilde? Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, krijg je het ook niet. Dat is de wet van Sinterklaas. Had jij als kind geen moeite met je verlanglijstje voor Sinterklaas en kreeg je altijd wat je wilde? Sla deze blog dan over, lees niet verder en ga snel verder met netwerken. Ik schrijf verder voor jullie die niet altijd kregen wat je wilde krijgen.

Als ‘niet-krijgers’ communiceerden jullie niet duidelijk genoeg wat je wensen waren. Jullie kregen misschien wel wat, maar net niet waar jullie op zaten te wachten. Want Sinterklaas had niet zo’n duidelijk beeld van wat deze mensen nou wilden. Of nog erger, hij vergat deze mensen omdat ze bij hem niet bleven ‘hangen’. En zo werkt dat ook bij netwerken. Duidelijk kunnen aangeven wat je zoekt en wilt is essentieel om bij de ander te blijven hangen: hoe specifieker je bent, hoe beter die (essentiële) ander jou zal blijven herinneren. En dat is natuurlijk wat je terug verwacht van netwerken.

Doe als Sinterklaas

En nou hoor ik je als niet-krijger zeggen: “Maar ik wist nog niet zo goed als Levi wat ik wilde krijgen”. Wanneer je als niet-krijger nog niet weet wat je wilt maar wel wil gaan netwerken, dan kun je geen resultaten verwachten. Een waarheid als een koe. Het is mijn vak om mensen te helpen die het nog niet weten, dus ik spreek ze dagelijks. In zo’n stadium van nog-niet-weten kun je veel ‘geven’. Zoals Sinterklaas dat doet eigenlijk. Gewoon aandacht geven en luisteren naar wat anderen te vertellen hebben en daarop doorvragen en eventueel je mening geven wanneer dat uitkomt. Of hen helpen met het krijgen van wat ze willen. Ga er voor zitten, neem  de tijd voor ze, neem ze eventueel op schoot zoals Sinterklaas dat doet! Vraag hen wat ze willen hebben en belangrijk vinden. Vaak is dat al genoeg en bouw je relaxed een netwerk op. Je zult zien dat mensen dat waarderen. Je geeft hen namelijk de gelegenheid om te oefenen met vertellen wat je wilt en zoekt. Want dat is zo eenvoudig nog niet. Daar ben je nooit op uitgeoefend. Behalve dan de krijgers, diegenen die als kind ‘kregen wat ze wilden krijgen’ en dit niet meer lezen.   

Alleen leuke mensen

Heb je al wat duidelijker wat je wilt maar zijn je ideeën nog onvoldoende  uitgekristalliseerd om als ‘focus op de arbeidsmarkt’ te gedijen, vraag dan om informatie: die ene functie, zou zoiets wat voor je kunnen zijn, kloppen jouw ideeën daarover met de realiteit? Welke accenten heeft die functie, wat zijn de leuke kanten, hoe ziet een werkdag er uit, wat zijn de dilemma’s in deze baan? Zoek mensen die daarover kunnen vertellen op via je eerstegraads contacten die je al veel hebt gegeven, misschien als Sinterklaas op schoot hebt gehad, en jou kunnen vertellen bij wie je moet zijn. Leg contact met deze tweedegraads mensen, maar alleen met leuke. Mensen met wie je een soepel eerste contact hebt. Is dat niet het geval, zoek iemand anders. Netwerken mislukt wanneer je praat met mensen met wie het contact stroef verloopt.

Regisseur

Zeker wanneer je begint met netwerken en er nog niet zo vertrouwd mee bent, is het belangrijk dat je er plezier in krijgt. En nog een belangrijk punt: jij hebt de regie. Je overlegt van te voren hoe je een gesprek het beste kan voeren. Telefonisch, skype, face-to-face. Uiteraard bepaal jij de onderwerpen, ga je op de inhoud zitten. Je geeft ook van tevoren aan hoe lang het gesprek duurt. En één ding vraag je nooit: Heb je een baan voor me? Het is je namelijk te doen om informatie in je oriëntatie op de arbeidsmarkt. En jij strooit met cadeaus, namelijk jouw aandacht en praten over werk. Dat doen je gesprekspartners altijd graag. Je hebt immers contact gehouden en dit niet in een eerder stadium al verbroken omdat het eerste contact niet soepel of stroef verliep. Je blijft strooien: je stuurt na afloop een bedankkaartje, bloemetje of je betaalt de lunch. 

Durf te vragen

Zo kom je al oriënterend meer richting die (jouw) focus op de arbeidsmarkt. Wellicht hebben gesprekken met anderen, misschien wel met een loopbaancoach, je geholpen en kun je in je netwerkacties duidelijk communiceren wat je wilt. Nu komt het moment dat je gaat vragen. Let wel, nooit rechtstreeks om een baan. Je maakt expliciet wat je zoekt en wat je wilt. En om dit duidelijk te verwoorden is voorbereiding nodig, durf en moed. Ik geef in mijn werk regelmatig netwerktrainingen en zie dan hoe moeilijk het is om te vertellen wat je wilt, laat staan duidelijke vragen te stellen die vastgeklonken zitten aan wat je wilt.

In deze trainingen zitten echt niet de krijgers. Zij wisten als kind wat ze wilden krijgen. ‘Erger’ nog, zij durfden ook daadwerkelijk te vragen wat ze wilden. En, heel belangrijk, hebben dit niet afgeleerd.

Zou dit nou ook voor Levi gaan gelden en blijft hij zich niets aantrekken van wat anderen van hem denken wanneer hij om “een raceauto zonder ogen!” vraagt?

Vragen om wat je wilt, zodat alle Sinterklazen een beeld van je krijgen en jou onthouden. Met dat vragen oefenen we tijdens netwerktrainingen uitgebreid, en sla ik niemand over.

En kindertjes die vragen… Hè? Wie weet waar dat rijmpje vandaan komt?

Over Dirk van Leeuwen

Dirk van Leeuwen is loopbaancoach in het LUMC en heeft een eigen praktijk voor loopbaan- en studiekeuzeadvies. In zijn werk heeft hij ervaring met alle generaties. Van middelbare scholieren die worstelen met hun profiel- en studiekeuze tot zestig plussers die boventallig zijn en nog nooit gesolliciteerd hebben.

  • Ingrid Meuwissen

    Bedankt voor deze goede tips, ik ga er zeker gebruik van maken en de vergelijking met sinterklaas is erg mooi gevonden, Ik ga ook cadeautjes rondstrooien totdat ik voldoende weet wat ik wil. Bedankt1