• 0

Online & Offline: hoe consistent ben jij?

Eer een werkgever jou in levende lijve ontmoet zijn er al diverse impressies over jou de revue gepasseerd. Iemand uit jouw netwerk heeft je voorgedragen, of je bent door de brieven-en-cv-ronde heen gegaan, je cv is bestudeerd, je online profielen zijn geraadpleegd, en tenslotte ben je opgeroepen voor een gesprek. In het gunstigste geval wordt tijdens deze ontmoeting het beeld dat men al van je had bevestigd of versterkt.

Als je niet goed oplet, kunnen de inhoud van je cv, en de manier waarop je jezelf online presenteert, twee verschillende verhalen vertellen.

Omdat een potentiële werkgever je naam op Google zal intoetsen, raad ik je aan om deze twee verhalen met elkaar in overeenstemming te brengen.

Consistent zijn is waar het hier om draait

In je cv geef je een opsomming van je carrière en/of opleidingstraject tot zover. Daarin toon je aan, dat je voldoet aan de criteria van de baan. Maar je laat meer zien: je brief vertelt ook visueel een verhaal. Zijn je teksten netjes en overzichtelijk opgemaakt? Zitten er nog spelfouten in je teksten? En wat valt er tussen de regels door nog te lezen?

Je online profielen geven jou een persoonlijkheid. Je foto’s laten zien hoe je eruit ziet, met wie je omgaat en wat de situaties zijn waarin je je zoal begeeft.

Je conversaties op sociale media, ook al zijn ze in een andere taal, worden gelezen en meegewogen in de beeldvorming over jou. Mogelijk gaat het niet eens alleen om wat jijzelf schrijft, maar ook hoe de mensen met wie jij omgaat met jou communiceren. Google Translate biedt de mogelijkheid om teksten uit elke willekeurige taal geautomatiseerd te vertalen. Het is niet heel nauwkeurig, maar het geeft een beeld. Houd er rekening mee, dat werkgevers deze middelen gebruiken.

Flarden informatie, vluchtig gelezen wellicht, bouwen mee. Onthoud ook dat de stelling “een beeld zegt meer dan 1000 woorden” hier opgaat. Verwijder beelden die jouw proces van nu niet bevorderen, of scherm delen van je profielen af voor de buitenwereld.

Tenslotte zijn er nog inhoudelijke bijdragen van je te vinden op internet. Het online verhaal, opgebouwd in blog posts, artikelen, reacties op berichten van anderen enz. moeten de inhoud van je cv en sollicitatiebrief bevestigen.

Al die impressies samen bouwen een beeld over jou op.

En dan komt de ontmoeting…

Waarom ben je eigenlijk zo zenuwachtig? Denk je werkelijk dat ALLES van dat ene gesprek afhangt? Tijdens het gesprek probeert de ander jou hooguit nader te leren kennen, het reeds bestaande beeld over jou te bevestigen, en in te schatten of je inderdaad zo bent als men had gedacht.

Pas jij moeiteloos in het profiel van de baan, dan maak je kans. Past jouw persoonlijkheid bij wat de werkgever nodig denkt te hebben, dan maak je nog meer kans. Maar verder heb je er geen grip op. Proberen de werkgever te imponeren vergroot je kansen niet. Eenduidigheid werkt veel sterker.

Natuurlijk is het goed om je inhoudelijk goed voor te bereiden. Maar blijf dichtbij jezelf. Zorg dat je taalgebruik en persoonlijke presentatie in je brief en je cv, op je online profielen en in het gesprek met jou eenduidig is. En zie elke conversatie op Social Media waaraan jij deelneemt als een onderdeel van je sollicitatieproces. Want dat is het…

Wil je een eenduidige impressie achterlaten in een sollicitatieproces, dan is het belangrijk, dat het online en het offline beeld van jou met elkaar in overeenstemming zijn.

Over Riet de Vlieger

Als Image Consultant adviseer ik je om je uiterlijk in lijn te brengen met je innerlijk, je kwaliteiten en je doelstellingen. Ben je op zoek naar een nieuwe baan, dan sta je voor vragen als: "Hoe kom ik over?" en "Wat moet ik aan?" Daarbij geef ik je graag een steuntje in de rug, met als doel dat je sneller en met meer gemak en plezier je doel bereikt.