• 0

Open sollicitaties in deze tijd: Heeft het zin?

Hoe de economie zich ontwikkelt en wat dat met de arbeidsmarkt doet, blijft een onzekere zaak.  Hoewel er de laatste tijd soms positieve geluiden te horen zijn en Nederland vergeleken met de rest van Europa een minder hoog aantal werklozen heeft, neemt de werkloosheid ook bij ons nog steeds niet af. Eén ding is duidelijk: als je werkzoekend bent dan moet je hoe dan ook actief aan de slag om een baan te vinden! De meeste mensen doen dat door het web af te speuren naar vacatures. En hoewel deze manier kan werken, ben jij in dat geval één van de velen die reageert en val je dus minder op. Twintig procent van de functies wordt ingevuld door open sollicitaties. Een open sollicitatie heeft dus ook in deze tijd nog steeds waarde, als je het maar wel op de juiste manier aanpakt!

In plaats van dat de werkgever jou zoekt, zoek jij de werkgever!

Draai het om! In plaats van dat je uren op zoek bent naar een passende vacature, bepaal je zelf met wie of welk bedrijf je in contact wil komen. Het klinkt gemakkelijk en eigenlijk is het dat ook, als je tenminste duidelijk voor ogen hebt wie je bent, wat je wilt en wat je kan. Ook moet je een goed plan van aanpak hebben zodat je op een gedegen manier te werk kunt gaan.

‘Open solliciteren’ kan ook op de manier van “op goed geluk”. Je lost een schot met hagel in de vorm van een standaard brief die je naar zo veel mogelijk bedrijven stuurt. Dat is een manier die veelal niet werkt. Slimmer is het om gericht te solliciteren met een duidelijk verhaal. Alleen dan kun je de voordelen van open sollicitaties het meest benutten.

Waarom heeft een open sollicitatie zin?

Aan een open sollicitatie zitten, als je het goed aanpakt, een aantal voordelen:

  • Jij bent “in the picture”. Je komt niet, zoals tijdens een openstaande vacature, als een van de velen binnen maar je komt binnen als enige of een van de weinigen. Je bent de massa voor en hoeft minder je best te doen om op te vallen.
  • Je kunt je motivatie veel beter laten blijken. Je kiest bewust voor deze organisatie! Dat vinden werkgevers erg belangrijk. Ook laat je zien dat je initiatief kunt nemen. 
  • De organisatie hoeft minder geld te besteden aan zaken zoals het plaatsen van een advertentie of het inzetten van personeel om brieven en cv’s te selecteren. Wanneer een organisatie slim is, kijkt deze eerst in het bestand in plaats van meteen een vacature uit te zetten.

Pak het wel goed aan!

Zoals gezegd: zomaar lukraak een brief sturen heeft weinig zin. Er zijn een aantal punten die jouw succes bij een open sollicitatie kunnen vergroten.

De drie W’s

Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?

Hoe duidelijker jij weet wie je bent, wat je wilt en wat je kan, hoe duidelijker je dit kunt overbrengen aan de ander. Ook kun je hierdoor van tevoren beter bedenken bij welke bedrijven je zou willen werken of in welke functie en branche je geïnteresseerd bent. Schep dus van tevoren duidelijkheid voor en over jezelf zodat je een goed verhaal hebt.

Boor eerst je netwerk aan. Zeker in deze tijd!

Ga niet meteen een sollicitatiebrief schrijven als je hebt bedacht bij welk bedrijf je wilt binnenkomen. Dat kost een hoop tijd en de beste manier om ergens binnen te komen is via via. Kijk dus eerst of je iemand in je netwerk kent die bij dat bedrijf werkt. Kijk desnoods of iemand in jouw netwerk iemand kent bij dat bedrijf met wie jij eerst kennis kunt maken tijdens een oriënterend gesprek. Linkedin is een goed medium om je zakelijke netwerk aan te boren. Ook door om je heen te vragen kun je een heel eind komen.

Breng het over

Verdiep je in de organisatie en het vakgebied waarin je wil werken. Laat je kennis gelden. Bedenk ook wat bij je past qua taken en functie en hoe het bedrijf daar iets aan kan hebben gezien hun organisatiestructuur of dienstverlening. Wees specifiek over wat je zoekt en wat jou interessant maakt voor het bedrijf. Jouw motivatie en toegevoegde waarde is wat een bedrijf interessant vindt. Wees ook enthousiast. Enthousiasme werkt aanstekelijk en kan de interesse wekken van de ander.

Zorg dat je gezien wordt. Letterlijk!

Probeer op gesprek te komen bij het bedrijf. Let er wel op dat je dit niet op een dwingende manier doet. Geef aan dat je je aan het oriënteren bent op de arbeidsmarkt en dat deze organisatie jou erg aanspreekt. Vraag of het mogelijk is om langs te komen voor een vrijblijvend gesprek om te horen waar ze zich precies mee bezig houden.

Bel van tevoren om informatie in te winnen

Bel altijd van tevoren om te horen of ze open sollicitaties in behandeling nemen en aan wie jij je mail of brief het beste kunt richten. Probeer in eerste instantie een oriënterend gesprek voor elkaar te krijgen. Je maakt meer kans als je gezien bent dan met alleen een brief. Als dit niet lukt, probeer dan aan de telefoon informatie in te winnen over bijvoorbeeld de verwachtingen van het bedrijf, over de groei van de organisatie of de actuele ontwikkelingen waar jij eventueel op in kan spelen.

Het cv is belangrijker dan de brief

Bedenk dat een recruiter of HR-adviseur altijd eerst naar het cv kijkt en dan pas naar de brief. Hoewel de motivatie bij een open sollicitatie extra belangrijk is, is de opbouw van je cv hier nog belangrijker. Als jij de interesse van de ander weet te wekken door het cv, dan kijkt die ander daarna ook naar je brief. Let hier dus op bij het opstellen van je cv!

Verstuur je brief op de juiste dag

Als je toch besluit in de pen te klimmen, let er dan op dat vrijdag en maandag slechte dagen zijn om je open sollicitatie te versturen. Op vrijdag is iedereen al met z’n hoofd bij het weekend en op maandag begint alles weer en kan jouw mail of brief snel aan de kant gelegd worden. Woensdag en donderdag zijn de beste dagen om van je te laten horen.

Blijf actief

Bel na als je niets hoort na twee weken. Bel ook na een aantal maanden weer als je reactie hebt gekregen dat ze jouw brief in portefeuille houden voor toekomstige vacatures. Laat zien dat je niet zomaar opgeeft en dat je echt graag wil.

De aanhouder wint!

Als het de eerste keer niet lukt, niet gevreesd! Spreek je doorzettingsvermogen aan en houd vol! Hoe actiever jij bent, hoe groter de kans dat er op een gegeven moment iets uitkomt.

Over Sanneke Zegwaard

Medewerker Certificering en Registratie bij CAOP | Schoolleidersregister Primair Onderwijs