• 14

Opvallen in een kleurloze omgeving

Het is zaterdagochtend. Ik sta op station Schiphol. De lucht is grauw, en of dat niet genoeg is zijn de treinen van slag door werkzaamheden. Ik moet dus omreizen met vertraging als gevolg. Maar wat veel erger is: ik loop mijn koffie mis. Mijn stemming wordt er niet beter op.

Aangekomen op perron drie, kan ik mijn ogen niet geloven. Er komt een heus koffiewagentje aangereden. De verkoper is kennelijk in een prima stemming: een brede glimlach, blakend witte tanden in een donker glanzend gezicht. Hij komt net als de mannen die de stations schoonmaken van een ander continent. Hij, mijn koffiebrenger, kijkt  niet alleen blij, hij máákt mij ook blij.

Eerlijk is eerlijk, zijn koffie smaakt minder lekker dan die uit de inmiddels zo geliefde apparaten, maar déze koffie wordt me gebracht. Ik geef een ruime fooi. Precies op het moment dat ik er behoefte aan had, stond hij klaar met zijn koffie. Daarbij werd die koffie ook nog eens met zichtbaar plezier voor me ingeschonken. Ik word op mijn wenken bediend. Dat gebeurt me niet elke dag. Mijn stemming is aanmerkelijk verbeterd. Dat halve uurtje vertraging  ben ik al weer vergeten.

Opvallen en aantrekken

Wat is er nu zo bijzonder aan zo’n koffiebrenger, zul je misschien denken. Om te beginnen heeft deze man er duidelijk  zin in. “Ik ga de mensen vandaag met mijn koffie ‘stalken’”, zei hij tegen me, met weer die brede grijns en blakend witte tanden en reed verder, vastbesloten om te verkopen. Hij gelooft in zijn werk, in wat hij doet. Hij gaat ervoor.

Door zijn enthousiaste manier van werken valt hij op in de nogal grauwe stationsomgeving. Ik zie verderop nieuwe mensen bij zijn wagentje staan. Hij valt niet alleen op, maar hij trekt ook aan. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet. We kennen ze allemaal, verkopers, die ons met frisse tegenzin te woord staan. Mobiel in de aanslag, beetje onverschillig en een blik van ‘vraag mij maar liever niets’. Ze zijn er niet zo bij met hun hoofd, lijken ook niet erg gemotiveerd om je iets te verkopen.

Ze vallen niet op en trekken ook niet aan.

Waarmee val jij op?

Als je moet kiezen, wie wil je dan zijn en hoe wil je dan werken? Dit is waarschijnlijk niet zo’n moeilijke keuze. Alleen, hoe bereik je dat dan? Hoe zorg je dat je opvalt in de nogal kleurloze omgeving van werklozen?

Je zult je zelf een aantal vragen moeten stellen:

  1. Wat doe jíj nu graag, vanuit je zelf en met veel plezier? (Dat kan iets heel anders zijn dan waar je voor hebt geleerd of werkervaring in hebt opgedaan)
  2. Waar kunnen ze wat jij graag doet goed gebruiken, waar is er behoefte aan wat jij allemaal te bieden hebt?
  3. Hoe gemotiveerd ben je om hier écht voor te gaan en successen mee te boeken?

Pas wanneer je deze vragen beantwoord hebt, ben je klaar om te gaan solliciteren.

Over Aletta van 't Hoog

Het is Aletta’s missie om je te laten ontdekken wat je natuurlijke aanleg, innerlijke motivatie, kwaliteiten en behoeftes zijn. Hierdoor kom je aan de weet wat voor jou belangrijk is in een baan. Dat heb je nodig om de arbeidsmarkt op te gaan en een baan te vinden, die je ligt. Samen met jou dié baan zoeken is voor haar een sport.

  • Ineke Sintnicolaas

    Hoy Aletta,

    Leuk! Blijkbaar een verborgen talent? Ik kijk alweer uit naar je volgende colum!

    Groet,
    Ineke

  • Goede column Aletta. Het is precies hoe je het zegt. We willen mensen tegenkomen die plezier hebben in hun werk. En die komen we tegen als we zelf ook plezier hebben in wat we doen! Sophie

  • prettig leesbaar en zo waar!

  • Wilfred den boer

    Hoi Aletta,

    Mooi geschreven verhaal! Uit het dagelijkse leven gegrepen. Plezier hebben in je werk valt op, verbindt. Geeft energie.

    Groetjes,Wilfred

  • Jeanette Weststrate

    Ha Aletta,

    Echt contact maken is zo’n bijzondere sleutel die zoveel deuren open laat gaan. Die koffieverkoper doet dat en weet zijn plezier ook nog door te geven. Zo belangrijk om je bewust te worden van hoe dingen (voor je) werken. Ik zit dankzij mijn traject bij jou nu helemaal op het goede spoor en bloei daar helemaal van op, dankjewel nogmaals!

  • Zo waar! Mooi verhaal, precies de reden waarom wij met onze gratis networkshop elke maand zo’n plezier hebben, het écht bereiken van mensen!

  • Corrie Deutz

    Dag Aletta.
    Wat een leuke en positieve column.
    Het klopt dat je je plezierig voelt als je mensen tegenkomt die plezier hebben in hun werk. De passie ontbreekt zo vaak.
    Groet,
    Corrie Deutz

  • Liesbeth Bergman

    Dag Aletta, precies de goede toon. Zo raak je inderdaad geïnspireerd door gedreven en open mensen. Veel succes met je volgende columns.
    Liesbeth

  • Rianne

    Hoi Aletta,

    Wat een mooi verhaal, goed passend in deze tijd. Wil je succes hebben zul je positiviteit en enthousiastme moeten uitstralen!
    Je kan goed schrijven, een talent ook om het zo met andere te delen.
    Succes!!
    Groetjes Rianne

    • Goed om te lezen, dat jullie allemaal herkennen, dat plezier in je werk WERKT! Voor je zelf en voor je omgeving.
      Zelf vind ik schrijven inderdaad leuk, van kinds af aan. Schreef toen ik zes was al briefjes naar mijn oma, vol spelfouten weliswaar.
      Wekelijks beleef ik dingen die zich lenen voor een verhaal. Alleen komt het er vaak niet van om ze op te schrijven. Herkennen jullie dat ook? Je doet iets wel graag, maar maakt er geen werk van…….
      Een stok achter de deur helpt dan; in mijn geval is dat de sollicitatiedokter die de columndatum vast stelt. Zo kan op zoek zijn naar een baan ook een stok achter de deur zijn, om serieus na te gaan waar jíj nu plezier aan beleeft.

  • Benjamin

    De competentie klantgerichtheid mag in veel beroepen een stuk nadrukkelijker terugkomen wat mij betreft. Het blijft een eigenschap die niet in onze cultuur geworteld is. Werk aan de winkel voor trainers en coaches!

  • Ha Aletta,
    Heel erg prettig en goed beschreven en zo waar! Worden we ook schrijfcollega’s?

  • Songul

    Dag Aletta,
    Bij het lezende van jouw artikel, vraag ik me tegelijkertijd af hoe het zit met mijn plezier in mijn werk? Zo werkt het dus ook als je mensen met plezier hun werk ziet doen , dan ga je zelf ook nadenken over waar je blij van wordt. Want wie wil er geen plezier in zijn of haar werk….

    Leuk!

    • Wat mooi @Songul, dat je hierover na bent gaan denken. Als je er op let, zie je heel gauw of mensen lol hebben in wat ze doen of niet. Marktkooplui vind ik daar vaak een voorbeeld van. Ze klagen niet over regen en wind, maar staan hun producten enthousiast aan te prijzen alsof het de lekkerste van de wereld zijn. Onwillekeurig neem je dan toch die mandarijnen mee….
      Het trekt aan!
      Wat trekt jou aan?