• 2

Pimp je taalgebruik

Stel: je solliciteert op functies die prima aansluiten bij je sterke punten en interesses. Je wordt dan ook regelmatig uitgenodigd voor een gesprek. Helaas volgt daarna telkens een afwijzing ‘omdat je niet enthousiast genoeg overkomt’. Herken je dit? Dan is het wellicht tijd om je taalgebruik eens kritisch onder de loep te nemen.

Inspelen op het brein

Als je effectief wilt communiceren, is het handig om een klein beetje kennis te hebben van het menselijk brein. Simpel gezegd is ons brein opgebouwd uit drie delen:

  1. Het reptielenbrein. Dit gedeelte is op een onbewust niveau constant bezig de omgeving te scannen op factoren die de kans op overleven bedreigen of bevorderen.
  2. Het emotionele brein. Dit gedeelte is constant bezig in te schatten of de ander te vertrouwen is. Ook dit proces voltrekt zich onbewust.
  3. Het rationele brein. Dit gedeelte verwerkt op een bewust niveau informatie door te filteren, te categoriseren en logica aan te brengen.

Een boodschap is effectief als hij zowel het bewuste als de onbewuste delen van het brein aanspreekt. Als je niet enthousiast overkomt, zou dat best wel eens kunnen liggen aan je taalgebruik. De kans is groot dat je woorden kiest die alleen zijn afgestemd op het rationele brein. En dat je dus geen taal gebruikt waar het emotionele en reptielenbrein warm van worden!

Hoe warm word je ervan?

Om een voorbeeld te geven: lees even onderstaande zin en ga na hoe enthousiast en overtuigend hij op je overkomt.

‘Ik vind het wel leuk om dingen te regelen.’

Deze zin is to-the-point en prima te begrijpen. Het rationele brein kan er uitstekend mee uit de voeten. Het emotionele en reptielenbrein voelen zich echter totaal niet aangesproken door zo’n uitspraak.

Vergelijk de zin nu eens met de volgende variant:

‘Ik ben dol op organiseren. Als er iets georganiseerd moet worden, heb ik meteen een helder beeld van wat er allemaal moet gebeuren. Ik zie dan precies voor me wat me te doen staat en ga meteen met veel energie aan de slag. Omdat ik zo’n duidelijk beeld heb van het resultaat en de weg er naartoe, kan ik met veel dingen tegelijk rekening houden.’

De tweede variant is veel enthousiaster en overtuigender, omdat deze wel de onbewuste delen van het brein aanspreekt. Hij is namelijk gepimpt met de volgende ingrediënten:

  1. Woorden die enthousiasme uitdrukken en die positieve associaties oproepen: dol op, met veel energie.
  2. Concrete beschrijvingen (het is glashelder wat hier met organiseren bedoeld wordt en hoe dat hier in z’n werk gaat).
  3. Herkenbare emoties (genieten van organiseren en van het inzetten van je talent).
  4. Stellige bewoordingen (je ziet precies voor je wat je te doen staan, met veel energie, een heel duidelijk beeld).

Kortom, een boodschap wordt overtuigend als iemand hem snapt, er een gevoel bij krijgt en zich erin herkent. En dat is allemaal veel moeilijker als je abstracte, onpersoonlijke en algemene taal gebruikt!

Over Eline Sluys

Eline Sluys helpt als coach en trainer introverte mensen hun zichtbaarheid te vergroten op een manier die past bij hun specifieke, introverte aanleg. Daarnaast is zij docent communicatieve vaardigheden bij Hogeschool Windesheim.

  • Ronny

    Iemand die praat als in het tweede voorbeeld, speelt of een rol of heeft een enorme air. Wat gekunsteld allemaal. Om in de context te blijven: ik word daar niet bepaald warm of enthousiast van.

  • Goed artikel, veel van geleerd. Je taalgebruik is van het grootste belang!