• 3

Regisseer hoe het publiek jou ziet!

De laatste tijd komen er vaak artikelen langs over de invloed van de sociale media. Ik lees, dat ik me moet realiseren, dat anderen en dus ook toekomstige en huidige werkgevers kunnen zien hoe mijn profiel eruit ziet. Niet alleen op Linkedin, ook op Facebook, op Twitter en YouTube. Reviews die ik eens geplaatst heb over de slechte kwaliteit van de vis in een restaurant of mijn enthousiasme over een bepaald merk glijmiddel, daar moet ik mee uitkijken.

Mijn aanstaande werkgever zal maar het beste vriendje zijn van de eigenaar van dat restaurant of een frigide vrouw, die denkt zo’n seks type wil ik niet in mijn organisatie. Om over foto ’s maar niet te spreken, want als er eentje ‘getagd’ is door mijn vriendinnen waar ik net iets te lollig op sta met ook nog een glas in mijn hand, dan heb je de poppen aan het dansen.

Eén troost

Ik houd dit effect van de sociale media niet tegen en jij ook niet. Wij houden het niet tegen, niemand niet. Is dat erg? Ik vraag het me af. We hebben er allemaal op zijn tijd last en gemak van. En is het echt zo anders dan het vroeger was? In het dorp of in de wijk, de straat? Toen wist toch ook de hele goegemeente, dat Jan van de slager wel een borreltje lustte en wel meer dan één. Dat Nico steevast naar Marie aan de overkant wipte op de avond dat zijn vrouw naar de zang was en dat Kees een wel erg groot gat in zijn hand had.

Wat is wijsheid?

Kees zou je natuurlijk nooit als boekhouder in dienst nemen, maar als vertegenwoordiger zou hij het misschien prima doen. En als de slager elke dag gewoon in zijn winkel staat en het juiste vlees afsnijdt in de juiste hoeveelheid, dan maken we ons ook geen zorgen. Zolang Marie en Nico niet als directeur en secretaresse in hetzelfde bedrijf werken, is er niks aan de hand en is het een privé aangelegenheid.

Dat neemt niet weg, dat je er als werkzoekende goed aan doet om het zekere voor het onzekere te nemen. Moet je je dan stil houden op het net en de sociale media? Zeker weten van niet. Actie is geboden, maar wel bewuste actie.

In woord

Zorg dat je weet waar je naar op zoek bent. Waar jij op je plek bent en waar niet. Dát nu moet overkomen in woord en in beeld. Bewaak je imago! Het is sneller bezoedeld dan weer schoon. Dat laatste gaat tergend langzaam en kost je oh zo veel moeite. Niet voor niets worden er grote sommen geld uitgetrokken om hoge Pieten van wie de naam in de media door het slijk is gehaald, te compenseren.

Als werkzoekende zit zo’n schadeloosstelling er niet in, dus ben je meer gebaat bij een goede elevatorpitch, interessante tweets over jouw professionele interesses en vermelding van de door jou behaalde resultaten in werk en eventuele nevenactiviteiten op je Linkedin profiel.

In beeld

Heb je de halve marathon gelopen , dan kun je prima een foto van jou met bezweet voorhoofd op Facebook plaatsen, maar sta je er met een zojuist afgeschoten damhert op -al is het wettelijk toegestaan- ik zou het niet doen en al helemaal niet als je bij het Wereld Natuur Fonds wilt solliciteren.

Speel op safe, ook als het om een willekeurig bedrijf gaat, kan de directeur op de Partij voor de Dieren stemmen. Een afbeelding van jou als je lekker ligt te lezen in het park, omdat het buiten eindelijk eens een keer 20 graden is geworden kan net. Wil je docent Duits worden en sta je op de foto op een terras, terwijl je zichtbaar een Duits boek aan het lezen bent, vooral doen! Houd je doel voor ogen, regisseer hoe het publiek jou ziet!

Over Aletta van 't Hoog

Het is Aletta’s missie om je te laten ontdekken wat je natuurlijke aanleg, innerlijke motivatie, kwaliteiten en behoeftes zijn. Hierdoor kom je aan de weet wat voor jou belangrijk is in een baan. Dat heb je nodig om de arbeidsmarkt op te gaan en een baan te vinden, die je ligt. Samen met jou dié baan zoeken is voor haar een sport.

  • Hallo Aletta,

    Erg leuke column waar menigeen zijn voordeel mee kan – en zou moeten!! – doen. Te vaak constateer ik met kromme tenen hoe mensen zowel hun professionele profiel op LinkedIn als hun Facebook profiel ‘verminken’en daarmee ook hun imago. Het kan inderdaad net het verschil maken van de baan krijgen of niet.

    Hartelijke groet,
    Sylvia

    • Je reactie is herkenbaar Sylvia. Voordat we het weten, hebben we er iets op gezet of….heeft iemand anders die foto waar wij zo ‘cool’ opstaan gepubliceerd. Ook in het mailverkeer zie ik, dat sollicitanten hun sollicitatie vergezeld laten gaan van een ‘los’ mailtje met spelfouten. Weg is het effect van je mooie brief.

      Collegiale groet, Aletta

  • Aletta, ik was nieuwsgierig en heb het gelezen. Goed verwoord. We ontkomen niet aan social media, maar belangrijk is inderdaad hoe je er mee omgaat. Ook zakelijk, zoals bijvoorbeeld wie laat je Twitteren namens het bedrijf? Wij zijn daar ook mee bezig, want als je niks doet doe je dadelijk niet meer mee.

    Groetjes Hanneke Heesen