• 2

Slechts één klik verwijderd…

Je hoort het overal, niet in de laatste plaats in sollicitatieland: de klik. Je solliciteert met een cv dat naadloos aansluit bij je gedroomde functie, je hebt je netwerk ingezet om een goed woordje voor je te doen, en de energie spat af van je motivatiebrief. Je komt op gesprek, geeft de juiste antwoorden en weet een sterk profiel neer te zetten. En toch krijg je de baan niet. Herkenbaar? Waarschijnlijk was het de klik, of beter gezegd, het ontbreken daarvan…

De klik is een ondefinieerbaar iets. De klik is dat contact tussen mensen waarbij je direct voelt of het goed zit of niet. Of je hard moet werken om een gesprek gaande te houden, of dat je in een ontspannen en prettige interactie bent met je gesprekspartners. Wie de klik heeft, kan zelfs met een cv dat niet helemaal past bij de functie-eisen die ene leuke baan bemachtigen. Waarom? Omdat je toekomstige baas en collega’s geloven dat jij de juiste kandidaat bent. De klik is bijna niet te sturen. Mensen vinden je leuk of niet, en daar zijn vaak geen rationele argumenten voor te vinden. Maar je kunt wel de kansen op een klik vergroten…

Stap 1

Stap 1 is het voeren van het telefoongesprek om meer informatie over de vacature in te winnen. Het klinkt als een dooddoener, maar er zijn zoveel mensen die het níet doen, dat je al snel opvalt als je het wel doet. Tijdens zo’n gesprek kan je vaak al aanvoelen of het zin heeft om te investeren in een goede sollicitatie. Als je gesprekspartner gehaast klinkt, ontwijkend antwoordt en weinig inbrengt, is de kans niet zo heel groot dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek. Dat voorkom je deels door je goed voor te bereiden. Zorg dat je een goede motivatie klaar hebt, weet met wie je spreekt, en stel vragen waarop het antwoord niet al in de vacaturetekst staat. In een gesprek dat lekker loopt, lukt het meestal om al in te haken op dingen die je gesprekspartner aandraagt (‘ja, dat heb ik ook gemerkt toen ik…’). Vaak prikkelt dat de nieuwsgierigheid en zal de ander uit zichzelf vragen waarom jij geïnteresseerd bent in deze baan. Probeer de contactpersoon mee te krijgen, en zorg dat deze persoon jou zal onthouden (je naam kan je desnoods nog even herhalen om dit zeker te stellen).

Stap 2

Stap 2 is een grondige voorbereiding op het sollicitatiegesprek. Neem geen genoegen met het lezen van de homepage van je beoogd werkgever, maar zoek dieper op de site, kijk naar vergelijkbare bedrijven en lees eventueel jaarverslagen. Dat geeft vaak een goed beeld van het bedrijf én van de markt als geheel. Daardoor stel je jezelf in staat goede, actuele vragen te stellen (‘ik las in het jaarverslag dat er vorig jaar een reorganisatie was. Is die inmiddels voltooid en welke effecten heeft dat gehad?’). Een kandidaat die zich heeft ingelezen roept meer sympathie op en vergroot daarmee zijn ‘likeability’. Zorg ook dat je weet wie je gesprekspartners zijn: praat je met de nieuwe manager die in het personeelsblad gezegd heeft dat hij dingen anders wil aanpakken, of met iemand die al jaren op dezelfde plek zit en geroemd wordt om zijn consistente beleid?

Stap 3

Stap 3 is je reactie. Aangenomen of afgewezen, blijf positief. Als je afgewezen wordt, mag je uiteraard vragen waarom en kan je je teleurstelling uiten, maar probeer dat op zo’n manier te doen dat je de communicatie open houdt. Wie weet komt er nog eens een vacature, en kan je gebruik maken van het feit dat ze je al kennen en blijkbaar te spreken waren over je kwaliteiten. Vraag eventueel zelfs of de vacaturehouder nog ideeën voor netwerkgesprekken heeft, omdat je de
sollicitatieprocedure bijzonder inspirerend vond.

De klik als wervingsinstrument

De moraal van dit verhaal is dus eigenlijk om in te zetten op dat ene element dat niet in de vacaturetekst staat en lastig stuurbaar is. Zelfs als je alle stappen gevolgd hebt, kan het zijn dat de klik domweg niet ontstaat, en in de meeste gevallen krijg je dan de functie niet. Maar bekijk het van de positieve kant: als de klik ontbreekt, waren dit waarschijnlijk ook niet de baan, branche en collega’s voor jou. Als de klik er wél is, kan je met zelfvertrouwen aan een nieuwe uitdaging beginnen. Durf daarom ook op de klik te vertrouwen: het is een waardevol instrument voor een werkgever, maar óók voor jou als werkzoekende!

Over Juliette Kars

Juliette is een praktische, resultaatgerichte loopbaancoach, die graag mensen ondersteunt om zich zo goed mogelijk te profileren op de arbeidsmarkt. Ze combineert een baan bij een thuiszorgorganisatie met opdrachten als loopbaancoach, en schrijft blogs over o.a. carrièreontwikkeling en solliciteren.

  • Ron

    Juliette,
    Mooi geschreven. Klinkt als recept dat beproeven waard is.
    Ron

  • Nick K.

    Inderdaad echt heel leuk geschreven. Het is inderdaad een frappant fenomeen, de klik. Zelf ben ik ook wel eens afgewezen vanwege het ontbreken van de klik.

    Hartelijke groet,

    Nick