• 0

Sollicitatieverhaal: Cadeautje van Twitter

Dit voorjaar raakte ik, als vele anderen, werkloos door geldtekort bij mijn werkgever. Het was niet de eerste keer dat ik werkzoekend was, dus ik begon gewoon alles te doen zoals het hoort. Saai, saai, saai! Aanmelden bij UWV, cv updaten, inschrijven op vacaturebanken met ellenlange, vervelende online formulieren, LinkedIn-groepen nalopen op vacatures enzovoort.

Aangezien mijn laatste baan community manager was, vond ik dat ik ook via sociale media aan de slag moest. Dus plaatste ik op Twitter, Facebook en LinkedIn dat ik zoekend was, wat in elk geval vacatures via bekenden opleverde al kon ik die niet altijd gebruiken. Gelukkig was de zoektocht niet alleen maar saai. Ik verdiepte me met plezier in Pinterest en andere nieuwe mogelijkheden. Met het ‘traditionele solliciteren’ samen kostte het me heel wat meer uren dan wanneer ik parttime werkte.

In mijn zoektocht kwam ik leuke vakinformatie tegen, die ik op mijn Twitter-pagina zette. Misschien een doodzonde voor een community manager, maar ik geloof niet erg in Twitter voor privédoeleinden. Ik gebruikte het privé vooral om snel vacatures te kunnen vinden. Voor de stichting waar ik werkte vond ik het overigens wel een prachtig medium, dat ik dankbaar en met plezier gebruikte.

Tweeten naar werk

Eind april twitterde ik weer eens dat ik werk zocht voor x aantal uur per week in mijn eigen woonomgeving. Direct daarna plaatste ik een tweet met een link naar de pagina waar mijn cv online stond, op werkzoekers.com. Dit keer werd mijn tweet zomaar door een aantal lokale politici geretweet. En die retweet werd zowaar opgepikt door een communicatiemedewerker van een grote woningcorporatie waar de afdeling onderbezet was. Zij gaf mijn informatie door aan haar baas, die mij bijna meteen belde of ik wilde komen praten. Eén dag later had ik een kennismakingsgesprek en een tijdelijke baan voor drie maanden. Ik was overdonderd dat één tweet dit resultaat kon opleveren, en dat terwijl ik nog over een goede sociale-mediastrategie voor het solliciteren aan het nadenken was!

Natuurlijk kwam er – net als bij het traditionele solliciteren – wat geluk bij kijken, maar ik vond het eigenlijk wel eerlijk dat ik op die manier een baan vond. Want toen ik Twitter voor de stichting verzorgde, riep ik altijd tegen mijn collega’s dat Twitter zo belangrijk is, met mooie voorbeelden erbij. Het was dus wel heel fijn dat Twitter eens iets ‘terugdeed’.

Artikel geschreven door Trudi Barth; redacteur van beroep. 2013. 

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.