• 0

Van statistiek naar salaris…

Goed nieuws: de werkloosheid daalt. Er zitten minder mensen in een uitkering en afgelopen maand waren er volgens het CBS meer baanvinders dan baanverliezers. Maar als jij druk aan het solliciteren bent en steeds achter het net vist, kan dat best frustrerend zijn. Daarom een aantal tips hoe jij volgende keer óók in de statistieken van baanvinders staat!

Zet jezelf weer op de radar

Er is weer werk, en dus nieuwe kansen. Met wie heb jij de afgelopen maanden netwerkgesprekken gevoerd? Bel die nog eens na! Wie weet is die vacaturestop daar opgeheven, of is er eindelijk ruimte gekomen om een nieuwe accountant aan te nemen. Zet jezelf weer op de radar.

Waar is het werk?

Ga na in welke sectoren de werkgelegenheid omhoog is gegaan. Het kan zijn dat het vakgebied waar jij in zoekt, (nog) niets oplevert. Maar misschien zijn er nieuwe kansen als je net even in een andere hoek of regio kijkt.

Activeer je netwerk

Waarschijnlijk weet je omgeving dat je werk zoekt, maar het kan geen kwaad dat opnieuw onder de aandacht te brengen. Helemaal als je al een tijdje zonder werk zit, is het voor je omgeving ‘het nieuwe normaal’ geworden en zijn ze zich er minder bewust van. Dus schreeuw het van de daken, en zorg dat jij als eerste op de hoogte wordt gesteld als er ergens banenkansen zijn.

Zet niet alleen in op vacatures

Als je de ‘levensloop van een vacature’ bekijkt, blijkt dat de meeste banen ingevuld worden zonder externe werving: binnen de organisatie (wat weer andere banen oplevert…) of via-via. Wees er in dat allereerste stadium bij: gebruik je netwerk en voer zelf oriënterende gesprekken bij bedrijven.

Maak je eigen baan!

Je hoeft niet altijd op een bestaande functie te reageren. Profileer jezelf als onmisbare managementassistent, en geef precies aan welke taken je uit handen kunt nemen van de directeur. Of maak een voorproefje van een nieuwe website voor een bedrijf met een achterhaalde site. Wie weet mag je jouw ontwerp uitvoeren. Op die manier kun je werk creëren waarvan de organisatie helemaal niet wist dat ze er behoefte aan hadden. En ondertussen heb jij de perfecte baan. Goede deal toch?

Spring eruit…

Op LinkedIn staan soms oproepjes van mensen die hun ‘droombaan’ zoeken. Idealistisch en onhaalbaar denk je misschien, maar ze vallen wel op. Deze mensen krijgen reacties, juist omdat ze anders dan anders durven te zijn. En dat levert vaak hele interessante aanbiedingen op. Laat zien wie je bent, en gebruik online media (Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube) om jezelf te profileren. Wie opvalt, wordt gevonden…

Laat je niet ontmoedigen

Dat jij nog geen werk gevonden hebt, wil niet zeggen dat het niet gaat lukken. Het kan betekenen dat je het verkeerd hebt aangepakt tot nu toe, en dat kun je veranderen. Ga bij iedere afwijzing achter de reden aan: hoe meer feedback je krijgt, hoe beter beslagen je volgende keer ten ijs komt. Het kan ook zijn dat je gewoon pech gehad hebt, en dan is er alle kans dat het volgende keer wél lukt. Met een positieve instelling creëer je de ‘gunfactor’, en die levert vroeg of laat resultaat op!

Over Juliette Kars

Juliette is een praktische, resultaatgerichte loopbaancoach, die graag mensen ondersteunt om zich zo goed mogelijk te profileren op de arbeidsmarkt. Ze combineert een baan bij een thuiszorgorganisatie met opdrachten als loopbaancoach, en schrijft blogs over o.a. carrièreontwikkeling en solliciteren.