• 2

Twee cv’s vergeleken, wat een verschil!

Een cv heeft één doel: geselecteerd worden voor een sollicitatiegesprek. Jouw cv gaat niet over jezelf. Jouw cv moet duidelijk maken op welke wijze je voldoet aan de vacature eisen en wensen. Jouw cv is niet je levensverhaal, maar een marketing document dat zich focust op de vaardigheden, die relevant zijn voor de vacature. Jouw cv is niet alleen een opsomming van vaardigheden en uitgevoerde werkzaamheden. Om indruk te maken, moet je je vaardigheden aantonen en laten zien dat je resultaten boekt in je werk.

Kortom: verkoop jezelf in je cv en laat concreet zien wat je voor een werkgever kan betekenen.

In deze blogpost vergelijk ik een voorbeeld cv, zoals Randstad in zijn sollicitatietips adviseert, met het cv van Matthew Epstein. In beide cv’s hebben de personen circa 8 jaar ervaring.

Het Randstad cv

Een cv volgens Randstad op HBO/WO niveau met enkele aanvullende tips:

randstad-cv

Het cv van Matthew Epstein

Het cv van Matthew Epstein, gebruikt om bij Google te solliciteren

matt-epstein-cv

De functie

Het Randstad cv is een traditioneel levensloop cv, dat op geen enkele manier duidelijk maakt wat die persoon wil, of waar die persoon voor staat. Dat moet een recruiter zelf proberen uit te vinden. Bij Matthew staan zijn functies/ambities bovenaan. Daar kunnen geen misverstanden over ontstaan.

Lengte en lay-out

Een cv op één A4 is vaak te compact. Maar je ziet gelijk dat het cv van Matthew veel overzichtelijker is en makkelijk leest. Het is een marketing document om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Het cv van Matthew bevat veel meer informatie dan het Randstad cv. Dat is mogelijk door een slimme vormgeving van de werkervaring en omdat niet relevante informatie is weggelaten.

Normaal ben ik helemaal geen voorstander van een vormgegeven cv op één A4 door een NIET vormgever. Hou het clean, leesbaar en overzichtelijk. Matthew is in staat dit doel te bereiken met zijn vormgeving.

Laten zien waar je toe in staat bent

Het Randstad cv benoemt alleen de uitgevoerde werkzaamheden. Het cv van Matthew vertelt wat hij heeft gedaan en wat zijn inzet heeft opgeleverd. Matthew geeft met concrete resultaten aan, waar hij toe in staat is en wat hij voor een werkgever kan betekenen. Op dezelfde manier worden zijn belangrijkste wapenfeiten samengevat in de paragraaf “Personal Highlights”.

Vaardigheden zoals communicatieve vaardigheden, teamplayer et cetera krijgen inhoud en waarde in de paragraaf “Personal Highlights”, zonder deze vaardigheden expliciet te benoemen. Op deze wijze toont hij zijn belangrijke professionele vaardigheden aan, die daarvoor al in de paragraaf “Professional Skills” overzichtelijk zijn samengevat.

Personalia

De personalia zijn in het cv van Matthew weggelaten en vervangen door: “neem contact met mij op”. Met andere woorden: Vind je mij interessant, bel me, mail me en kijk verder op mijn website.

Ik ben een groot voorstander van een foto op je cv, zodat je zelf de eerste indruk bepaalt. Het cv van Matthew is gericht op Google. Bij Google is alles en iedereen altijd online. Die drukken natuurlijk gelijk op de links. Je zou ook naar je Linkedin profiel kunnen verwijzen, als je geen website hebt.

Conclusie

Het Randstad cv is op geen enkele manier onderscheidend. Het is een formele opsomming van uitgevoerde werkzaamheden, zonder dat duidelijk wordt gemaakt wat die persoon heeft bereikt en kan betekenen voor een werkgever. Het voorbeeld cv spreekt niet aan en zal op de stapel afgewezen sollicitanten belanden.

Ik zou Randstad willen adviseren: doe wat aan jullie voorbeeld cv’s en de tips. Mensen (zichzelf laten) verkopen is jullie core business.

Matthew zijn cv past bij hem, zijn ambities en het bedrijf waar hij solliciteert. Het cv van Matthew is overzichtelijk, helder, sexy, onderscheidend en zeer goed leesbaar. Matthew presenteert zijn toegevoegde waarde voor de werkgever. Hij maakt het de recruiter makkelijk. Ondanks het feit dat deze informatie is samengebracht op één A4, bevat dit cv veel meer informatie dan het Randstad voorbeeld cv. Los van de vormgeving weet Matthew zich te verkopen in zijn cv. Hij laat zien, dat hij alles op alles zet om bij Google te gaan werken.

Over Robert Vos

Mijn naam is Robert Vos, doorgewinterd verkoper en succesvol ondernemer en coach. Al 20 jaar help ik mensen aan een goede baan of opdracht. Mijn passie en drive is sales. Ik zorg ervoor, dat je jezelf overtuigend verkoopt en coach je naar een goede baan of nieuwe opdracht.

  • Hoewel ik het niet op alle punten met je eens ben, ik raad mensen bijvoorbeeld aan om afhankelijk van de functie wel of geen foto op te nemen, een helder en interessant artikel!