• 3

Wat is "de klik" en hoe werkt dit?

Bij mijn vorige werkgever deed ik als HR manager natuurlijk ook selectiegesprekken. Soms voor mijn eigen team maar meestal voor het team van een ander. Een van de belangrijkste taken die ik had in het sollicitatiegesprek was te bepalen of de klik er was. Een beladen term: de klik. Hij is er namelijk of hij is er niet. Zo simpel is het eigenlijk. Of wel of niet dus.

Ik zal je vertellen hoe voor mij de klik tot stand komt.

De harde klik

Je begint met het cv en de sollicitatiebrief. Die moeten passen bij de organisatie maar ook passen bij het beeld dat je hebt van de persoon die bij je komt werken. Dit is de harde klik: kloppen opleiding en werkervaring? Klopt de brief, is de juiste toon getroffen?

De zachte klik

Maar het echte ‘passen bij” begint bij het sollicitatiegesprek. Dat “passen bij” is uit een heleboel factoren opgebouwd. Zo zijn daar de merkwaarden van de organisatie, de manier waarop we binnen de organisatie met elkaar omgaan, hoe we willen dat de organisatie zich ontwikkelt, de opbouw van het team, verwachtte verschuivingen binnen het team en de organisatie. In het sollicitatiegesprek ga je die factoren toetsen.

Kortom, dit betreft vaak elementen waar je als sollicitant niet zo heel veel invloed op kunt uitoefenen. Maar die wel vaak heel bepalend zijn. Anders dan via via kun je als sollicitant vaak lastig achter dit soort elementen komen. Een organisatie goed volgen op social media kan je ook helpen.

Elementen van de zachte klik

Naast de interne, organisatiegebonden elementen zijn er ook nog de persoonlijke elementen. Daar kun je als sollicitant wel enige invloed op uitoefenen.

  • Afspraak maken: voor mij klikte het al een stuk lastiger als we veel moeite moesten doen om een afspraak voor een gesprek te maken. Duidelijke contactgegevens zijn dus erg belangrijk. Recruiters maakt het niet uit of je thuis of op de camping in Drenthe zit, als je maar opneemt of in elk geval terugbelt. Zorg dat je bereikbaar bent.
  • Op tijd komen: sollicitanten die te laat komen, klikken ook niet met mij. Dat wordt anders als ik erover gebeld ben en er een behoorlijke reden van de vertraging wordt opgegeven. Ik las op twitter dat andere recruiters er ook zo over denken. Als je zonder deugdelijke reden te laat komt, hoef je net zo goed niet te gaan.
  • Houding: een in elkaar gedoken persoon die ik aantref bij de receptie in kleding die duidelijk niet past bij de persoonlijkheid en die ook nog eens een slap handje geeft. Die persoon moet een hoop moeite doen om de klik teweeg te brengen. Helaas, maar waar. Vaak voel je binnen een minuut of de persoon klikt of niet.

De belangrijkste tip: een goede voorbereiding!

Een sollicitant moet zich voorbereiden. Lees je in in de organisatie! In mijn rol als recruiter las ik me ook in in de sollicitant. Ik bestudeerde het cv, liet Google los op de naam van de sollicitant, bekeek het LinkedIn profiel, las de aanbevelingen etc. Voordat de sollicitant daadwerkelijk binnen was, had ik me op die manier al een aardig beeld gevormd. Een sollicitant moet hetzelfde doen. Google mij en de andere gesprekspartners, bekijk ons LinkedInprofiel, bestudeer de website van de organisatie, kijk of je iemand kent (die iemand kent) die bij de organisatie werkt of heeft gewerkt en probeer inside information te krijgen. Bereid vragen voor (en dan niet de vragen die je bij even doorklikken op de website zelf zou kunnen beantwoorden).

Er zijn dus best elementen te benoemen die je als sollicitant kunt beïnvloeden bij “de klik”, maar een deel dus ook niet. Dat is vaak de voornaamste reden waarom je afgewezen wordt voor een baan waar je op papier helemaal bij past: het ontbreken van “de klik”.

Over Nicole Kroesen

Ik heb jarenlange ervaring als HR business partner van Management Team en middle management en in die rol heb ik veel sollicitatieprocedures begeleid. Maar ik ben zelf ook werkzoekend geweest en ken dus ook de andere kant van de tafel. Die kennis en ervaring combineer ik nu in mijn werk als sollicitatiecoach. Ik help vrouwen effectiever solliciteren zodat ze sneller een baan vinden die beter bij ze past.

  • Sannie J.

    Herkenbaar en duidelijk verhaal.

  • Ingrid de Graaff

    Heerlijk heldere taal, bedankt Nicole. Ik probeer, als kandidaat maar ook als ik zelf interviewde, zoveel mogelijk een gesprek te voeren ipv dat het een vraag- en antwoordsessie wordt. Als dat lukt, kun je vaak opmaken of er sprake is van een klik.

  • Dank je wel voor de tips. Een begrijpbaar verhaal.