• 0

Is jouw (toekomstige) werk eigenlijk ook wel jouw merk?

Iedereen heeft wel een merk waar ze graag naar terug gaan. Denk aan een favoriete kledingfabrikant, dat specifieke restaurant of wellicht een voorkeur voor een automerk.  Je gaat steeds weer terug naar dit merk, omdat je er binding mee voelt.

Je toekomstige werk is eigenlijk ook gewoon een merk.

Ze staan voor iets waar hun klanten en medewerk(st)ers enthousiast over kunnen worden. Of juist niet. Jouw taak is dus om te kijken of het merk waarbij jij gaat solliciteren wel echt ook jouw merk is. Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe kom je erachter of jouw toekomstige werk ook wel echt jouw merk is?

Zelfs recruiters hebben hier moeite mee

Zelfs recruiters hebben moeite om te bepalen of je bij hun merk past.

Dit blijkt bijvoorbeeld uit een enquête van onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel onder ruim 600 directeuren. Hieruit blijkt dat recruiters drie op elke tien werknemers niet opnieuw zouden aannemen. Een op de vijf ondervraagden zou zelfs van meer dan de helft van zijn personeel graag afscheid nemen.

Hieraan liggen vier problemen ten grondslag:

  1. Veel bedrijven hebben relatief nieuwe HR medewerkers die het bedrijf zelf ook nog niet goed kennen.
  2. In veel sectoren staan projecten en deadlines onder druk omdat er gewoonweg niet voldoende personeel is. Het gevaar is dat recruiters te snel willen scoren met kandidaten die wel over de diploma’s en de ervaring beschikken maar niet goed matchen met de cultuur van het bedrijf.
  3. Recruiter is geen beschermd beroep en er zijn geen harde eisen. Recruitment werkt vaak op gevoel en men gaat uit van een ‘klik’ terwijl onderzoek uitwijst dat dit nou juist geen goede basis vormt voor selectie.
  4. Veel recruiters werken op een no cure no pay basis. Voor hen is een plaatsing vooral belangrijk, dat is waar ze uiteindelijk voor betaald krijgen. Niet voor de daadwerkelijke fit.

Als recruiters er al moeite mee hebben, hoe kan je het dan zelf inschatten?

Inventariseer de leukste baan die je ooit had

Ga voor jezelf eens na waarom die baan (of dat project) zo leuk was.

Noem eens drie zaken die te maken hebben met de cultuur, de sfeer en de manier van communiceren. Kijk ook eens naar de andere banen op je cv. Zou je een nummering kunnen aangeven van de leukste baan tot de minst leuke baan?

Zo creëer je voor jezelf een aantal eisen omtrent de ideale baan.

De volgende stap is om te checken of je deze eisen ook terugvindt in de baan waar je op wil solliciteren. Kijk eens op de website. Google eens de naam van de directeur, google de naam van het bedrijf en scroll eens wat meer naar beneden.

Wat voor een gevoel krijg je bij dit bedrijf?

Hoe je het merk test voor jezelf

Stel dat je controller of accountant bent.

Er is op dit moment een tekort in de arbeidsmarkt voor deze functies. Als je goed bent in je werk, heb je de werkgevers op dit moment voor het uitzoeken. Maar hoe kies je een werkgever die bij je past?

Neem accountantskantoor Mazars. Als je op hun website kijkt, kom je hun slogan “rules don’t rule” tegen. Hun kernwaarden zijn vrijheid en creativiteit. Dat betekent dat Mazars merk wat ‘vrijer’ is dan de andere accountantskantoren en dat vraagt ook om een andere soort financiële experts.

Die omschrijving, krijg je daar een goed gevoel bij?

Vraag jezelf altijd af of je binding voelt met het merk. Uiteindelijk wil je immers een baan waar je energie van krijgt. De keuze voor een werkgever en het ‘merk’ bepaalt hoe jij je het komende jaar, of zelfs jaren, gaat voelen. Neem hier de tijd voor.

Stel je voor elke sollicitatie dan ook de vraag: is dit wel mijn merk?

Succes!

Over John Koeman

John Koeman geeft adviezen over succesvol solliciteren, communiceren en vergaderen. Via zijn bedrijf Koeman Training & Coaching helpt hij organisaties en professionals sinds 1990 als trainer, personal coach en teambuilder.