verleiden-met-sollicitatiebrief
  • 0

Werkgevers verleiden op Valentijnsdag

Heel toepasselijk vandaag:

Hoe kan je werkgevers verleiden met een goede sollicitatiebrief?.

Laten we beginnen bij het begin.

De sleutel tot een succesvolle verleiding is het begrijpen van de andere partij. Als je geen idee hebt wat de ander wil, kan je verleiden tot je een ons weegt zonder ooit positieve resultaten te boeken. Het is dus essentieel dat je je kunt verplaatsen in de positie van de werkgever. 

Net als in de liefde dus.

OK.

Laten we uitgaan van de standaardsituatie: je wil reageren op een vacature middels een sollicitatiebrief. Hoe pak je het aan?

Op het meest oppervlakkige niveau is een vacature een oproep van werkgevers voor nieuw personeel. Maar als je iets verder kijkt, realiseer je je dat het een blijk is van een behoefte die ze hebben. 

Zo geeft een openstaande vacature voor een verkoper niet zo zeer aan dat ze staan te springen om nieuwe verkopers. Het is vooral een teken dat ze meer verkopen willen realiseren. De vraag om nieuw personeel is slechts een middel.

Ik kan je een ding garanderen: de meeste brieven die zullen binnenkomen voor een dergelijke vacature zullen draaien om verkoopervaring. En hoe flexibel inzetbaar ze zijn en hoe prettig ze functioneren in teamverband.

Ze richting zich dus op het middel.

Jullie zoeken nieuw verkooppersoneel. Ik zou jullie nieuwe personeel kunnen zijn. Zullen we eens gaan praten?

BOOOORINNNNG!

Dit soort brieven interesseren werkgevers echt geen bal.

Wat ze echt willen is namelijk niet nieuw personeel maar meer verkopen!

Als je deze werkgever echt wil verleiden, vertel je hem over de resultaten die je hebt geboekt als verkoper en hoe je denkt hen te kunnen helpen meer te verkopen.

Dat is wat werkgevers willen weten!

Probeer dus te denken als een marketeer. Verplaats jezelf in de situatie van de persoon aan wie je de brief schrijft. Wat is de oplossing die ze zoeken?

Net zoals een marketeer een product of service verkoopt, is het zaak dat jij jezelf verkoopt als oplossing voor een probleem van de werkgever. Dit doe je door te laten zien wat jij hen te bieden hebt en hoe jij hun leven beter maakt.

Maar ik geef toe: jezelf verkopen is niet makkelijk.

Het hoort niet echt bij onze cultuur. We kennen allemaal wel de uitdrukking ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’. Maar toch… werkgevers willen weten hoe jij hen gaat helpen. Jezelf jezelf dus moeten verkopen om goede resultaten te boeken.

De kunst is om jezelf te profileren als uitstekende kandidaat zonder opschepperig over te komen. Dus door jezelf verkopen zonder dat slijmerige verkoopgevoel.

Hoe je dat doet, lees je in het sollicitatiebriefhandboek.

Hierin deel ik de uiterst succesvolle methode die ik gebruik voor alle sollicitanten die ik naar nieuw werk begeleid. Van studenten en starters tot doctoren, wethouders en zelfs zelfstandig ondernemers. De gemiddelde waardering is een 4,9 uit 5.

Lees het boek en leer hoe je jezelf verkoopt zonder dat ‘vieze’ verkoopgevoel.

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.