verleiden-met-sollicitatiebrief
  • 4

Werkgevers verleiden met een goede sollicitatiebrief

Een van de meest gemaakte fouten die ik tegenkom in sollicitatiebrieven is dat werkzoekenden communiceren vanuit hun eigen behoefte; ik noem dit communiceren vanuit het ik-perspectief.

Een sollicitant die communiceert vanuit een ik-perspectief, houdt zich met name bezig met vragen zoals: ‘wat kan het bedrijf voor mij betekenen?’ en ‘in welke opzichten wordt mijn leven beter als ik een contract teken bij jullie?’.

Deze insteek (het ik-perspectief) komt vaak duidelijk door in de brief met als resultaat dat de brief niet doet wat het moet doen: de werkgever overtuigen.

Hoewel de onderliggende gedachte van een sollicitatie altijd situatieverbetering is (je gaat immers alleen ergens aan de slag als je hier beter van wordt) zal je hiermee nooit een werkgever ertoe verleiden om jou uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.

Nog ver voordat het gaat over jou als sollicitant en wat jij nodig hebt om aan de slag te gaan, gaat het over wat de werkgever wil.

Laat dit even bezinken…

De manier om de werkgever te verleiden heeft niet te maken met jouw behoeftes; in dit gedeelte van de sollicitatieprocedure draait het vrijwel volledig om de werkgever. Pas veel later in de sollicitatieprocedure wordt dit gelijkwaardiger en worden jouw wensen relevant.

De sleutel tot een succesvolle verleiding is het begrijpen van de wederpartij en hierop inspelen. Net als in de liefde eigenlijk. Als je geen idee hebt wat de ander wil, kan je verleiden tot je een ons weegt zonder enige positieve resultaten te boeken.

Het is dus heel belangrijk dat je je kunt verplaatsen in de positie van de werkgever.  

Als een werkgever een vacature heeft uitstaan, is dit een blijk van een behoefte. Er is nieuw personeel nodig voor een specifieke functie. Maar het personeel is niet het einddoel. Het is een medium om dit doel te realiseren. Zo geeft een openstaande vacature voor een verkoper niet zo zeer aan dat ze staan te springen om nieuwe verkopers. Het is vooral een teken dat ze meer verkopen willen realiseren. Het aannemen van een nieuwe verkoper is daarbij het middel om het doel te realiseren; het nieuwe personeel moet de oplossing vormen voor een probleem dat wordt ervaren.

Kortom, als je een werkgever wil verleiden, zal je jezelf moeten presenteren als de oplossing. Dit vraagt om een stukje zelfmarketing.

Zelfmarketing voor sollicitanten          

Net zoals marketeers een product of service verkopen, is het zaak dat jij jezelf verkoopt als oplossing voor een probleem van de werkgever. Dit doe je door te laten zien wat jij hun te bieden hebt; hoe jij hun leven beter maakt.

Zelfmarketing vraagt dus om een totaal andere benadering dan het ‘ik-perspectief’ wat zo vaak wordt gebruikt in sollicitatiebrieven.

Een werkgever wil namelijk overtuigd worden van het feit dat jij een waardevolle toevoeging bent voor de onderneming; dat de waarde die jouw werk gaat leveren jouw toekomstig salaris zal overstijgen.

Werkgevers willen ervan overtuigd worden dat jij een goede investering bent.

Een goede manier om de juiste mind-set te creëren voordat je een brief schrijft, is door jezelf voor een aantal minuten te verplaatsen in de positie van selecteur.

Stel dat jij verantwoordelijk bent voor het vervullen van de functie, hoe zou de ideale kandidaat eruit zien? Waar is hij/zij goed in?

Maak vervolgens een lijstje van belangrijke kenmerken en inventariseer welke van deze kenmerken overeenkomen met jouw eigen kenmerken. De kenmerken die op beide lijstjes terug te vinden zijn, zijn de kenmerken die je gaat benadrukken gedurende je sollicitatie – en dus ook in je sollicitatiebrief.  

Je zal deze kenmerken als het ware moeten ‘verkopen’. En dat is waar het voor veel sollicitanten erg moeilijk wordt…

Maar er is een oplossing!

Jezelf ‘verkopen’ zonder jezelf te hoeven verkopen

Jezelf ‘verkopen’ is niet makkelijk. Het hoort niet echt bij onze cultuur. Sterker nog, het woord ‘verkopen’ is voor velen zelfs een vervelend woord; een ‘vies’ woord bijna. We kennen allemaal de uitdrukking ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’ om de Nederlandse volksaard te typeren.

Gelukkig is er een methode om jezelf te profileren als een uitstekende kandidaat zonder opschepperig over te komen. Ik noem dit ‘jezelf verkopen zonder jezelf te hoeven verkopen’.

In het sollicitatiebriefhandboek deel ik de uiterst succesvolle methode die ik gebruik voor alle sollicitanten die ik naar nieuw werk begeleid; van studenten en starters tot doctoren, wethouders en ondernemers. Hiermee leer je jezelf goed in de markt te zetten zonder dat je dat ‘vieze’ verkoopgevoel hebt.

De gemiddelde waardering voor het sollicitatiebriefhandboek is 4,9/5 (door zowel sollicitanten als collega-loopbaanprofessionals).

Bekijk het boek hier! 🙂

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.

  • Edwin Olderaan

    Ik ben sinds 1 mei 2016 werkzoekende, dus mijn actieve werkperiode stopt, nu doe ik aan vrijwiligers werk zoals allerlei voorkomende werkzaamheden in een buurthuis, hiernaast ga ik starten als maatschappelijk begeleider voor vluchtelingen. Hiernaast volg ik een computer cursus, en bezoek ik diverse events van een organisatie voor werkzoekende (Debroekriem). Kortom ik sta niet stil. Heeft het zin om dit te verwerken in je cv

    • Hi Edwin,

      Het hangt er vanaf of de activiteiten een toegevoegde waarde hebben voor jouw geschiktheid als kandidaat. Het bezoeken van een event voor werkzoekenden maakt je niet direct een geschiktere werknemer. Een IT-gerelateerde cursus waarschijnlijk wel (afhankelijk van wat je doet). Hetzelfde geldt voor vrijwilligerswerk, al geldt hierbij natuurlijk ook de likeability-factor.

      Kortom, of je iets op je cv vermeldt, hangt volledig af van de activiteit en of het een toegevoegde waarde heeft (of een hoge likeability factor).