• 2

Ben jij de V&D onder de sollicitanten?

Ik vraag mij wel eens af waarom mensen naar de V&D gaan? Zouden er echt mensen zijn die ’s-ochtends elkaar aankijken en zeggen: “Zullen we vandaag eens lekker naar de V&D gaan!”?  Of kom je, net als ik, per ongeluk wel eens bij de V&D binnen omdat zij bijvoorbeeld boven de parkeergarage zitten. Want, laten we eerlijk zijn, waar staat de V&D voor? Waarin onderscheiden zij zich?

Kijk, naar de Hema ga ik speciaal voor die lekkere rookworst. Naar de Action ga ik omdat ze lekker goedkoop zijn. En naar de Bijenkorf ga ik omdat het lekker decadent is en omdat ze drie dwaze dagen hebben. Maar de V&D? Tja..de V&D.

De afgelopen jaren een paar nieuwe huisstijlen, vestigingen gesloten, stylisten ingehuurd om de boel op te pimpen. En weten we nu wat het unieke, onderscheidend vermogen is van dit warenhuis? Ik in ieder geval niet. Kortom, geen sterk merk. 

Hoe sterk is jouw merk?

“Ja maar de La Place dan?”, hoor ik je denken. Ja, daar heb je gelijk in. Dat is een heel sterk merk! En waarom? Omdat zij zich duidelijk onderscheiden als kwalitatieve, authentieke horecagelegenheid waar vers, lekker en eerlijke producten hoog in het vaandel staan. Hier kies je bewust voor omdat je weet wat je kunt verwachten. 

Hoe is dit met jou? Wat maakt jou tot een sterk merk? Met andere woorden: ben jij de V&D of de La Place onder de sollicitanten. 

Om hier achter te komen moet je eerst weten wat jouw onderscheidend vermogen is t.o.v. jouw concurrenten. Wat zijn jouw kwaliteiten, talenten, ambities en passies. En als je dit weet, kun je deze dan ook op een overtuigende, zelfverzekerde en authentieke wijze presenteren zonder aarzeling of twijfeltaal? 

Rode plek

In Nederland is het eigenlijk “not done” om te zeggen dat je ergens heel goed in bent. We worden allemaal opgevoed met wijsheden als “doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg” en “bescheidenheid siert de mens”. En nog erger “als je als dubbeltje word geboren, word je nooit een kwartje” en “je hoofd niet te hoog boven het maaiveld uitsteken” Wat mij betreft echt flauwekul! Zeker in deze tijd MOET je, je hoofd juist wel boven dat maaiveld uitsteken en zul je die Hollandse bescheidenheid achter je moeten laten om gezien en gevonden te worden.

Amerikanen zijn hier heel goed in. Zij hebben allemaal een rode plek op de borst van het slaan. Zij hebben er totaal geen moeite mee om te zeggen dat zij ergens goed (de beste) in zijn. Sterker nog, als zij dit niet doen, dan tellen ze niet mee!

Nu bedoel ik niet dat wij allemaal een rode plek moeten gaan krijgen, maar een donkerroze zou niet slecht zijn. Als je zeker bent – en dit ook goed kunt beargumenteren – dat jij een bepaalde kwaliteit of talent hebt, ben hier dan trots op!

Zorg dat mensen dit weten, zodat ze dit ook door kunnen vertellen in hun netwerk. Laat zien wie je bent en laat weten wat jouw toegevoegde waarde is. Zonder bescheidenheid en twijfel maar juist met een zelfverzekerde, licht arrogante, positieve instelling. Zorg ervoor dat u die “drie dwaze dagen” of die nieuw iPhone bent die iedereen wil hebben of waar mensen voor de deur in een slaapzak gaan liggen.

Kortom: Ga aan de slag om van het merk IK een sterk merk te maken! Moeilijk? Zeker. Maar oefening baart kunst. In mijn volgende artikel zal ik wat meer handvatten, tips & tricks geven om hiermee goed aan de slag te gaan.

Succes met je merk!

O ja, loop af en toe eens bij de V&D binnen. Wellicht kunnen we samen dit mooie Hollandse merk weer sterk maken!

Over Roy Masthoff

Ik leer mensen om zich op een onderscheidende, authentieke, soms licht arrogante wijze te verkopen door op zoek te gaan naar (verborgen) talenten, kwaliteiten en passies. We werken aan zelfvertrouwen, non verbale communicatie en presentatietechnieken. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een directe, vaak confronterende aanpak met veel humor en praktijkvoorbeelden.