fbpx
14 december 2020

De feestdagen: een feestje?

feestdagen

Werk zoeken is een stuk makkelijker als je gezond leeft. Nu de feestdagen voor de deur staan, is gezond leven voor veel mensen lastig. Kerst betekent immers veel en lekker eten. Het is belangrijk dat je een balans vindt, maar ook dat je geniet en lief bent voor jezelf, schrijft diëtist Eline Meijer in deze blog.

In mijn praktijk hoor ik cliënten vaak zeggen dat ze een beetje tegen de feestdagen opzien. Ben je net lekker bezig met je eet- en leefpatroon, komen al die etentjes en borrels om de hoek kijken. Wellicht zijn er dit jaar in verband met de coronacrisis minder van dat soort gelegenheden, maar je zult ze niet helemaal kunnen vermijden. In dit artikel wil ik een aantal praktische tips en opdrachtjes met je delen. Daarmee leer je meer te genieten, en liever te zijn voor jezelf.

Eet bewust

Allereerst is het belangrijk dat jij je bewust bent van wat je in je mond stopt. Wat proef je, wat ruik je, wat voor structuur heeft het eten? Wil je bewuster met je voedingsinname omgaan? Probeer dan een dagboek bij te houden. Op die manier heb je een mooi overzicht van wat je op welk moment naar binnen stopt. Daarnaast zou je jezelf kunnen uitdagen om meer mindful te gaan eten.

Begin met één maaltijd per dag en kies een rustig moment uit. Ga zitten en laat je mobiel, laptop, tv of boek even aan de kant liggen. Probeer alleen op jezelf en op je maaltijd te focussen. Kauw rustig op elke hap en leg na elke hap je bestek weer even aan de kant. Op die manier neem je echt de tijd om bewust en rustig te eten. Wanneer je goed kauwt en rustig eet, is je lichaam minder energie aan de vertering kwijt. Deze energie kan weer voor wat anders gebruikt worden.

Balans is belangrijk

Ten tweede is een goede balans belangrijk. Probeer voor de zogeheten 80/20-regel te gaan. Dit houdt in dat je 80% van de week gezond eet en 20% van de week minder streng bent voor jezelf. Wanneer je probeert om 100% gezond te eten, merk je waarschijnlijk al snel dat je alleen maar meer behoefte aan ongezonde dingen krijgt. Denk eens terug aan vroeger toen je vader of moeder je iets verbood. Het werd toen alleen maar interessanter om juist dat wel te doen of te nemen.

Zo werkt het ook wanneer je dingen voor jezelf verbiedt. Bijvoorbeeld: ‘ik ga vanaf nu geen chocola meer eten’, of ‘vanaf nu drink ik geen alcohol meer’ of ‘ik stop van de ene op de andere dag met roken’. Wanneer je dit met jezelf hebt afgesproken krijg je spontaan zin in chocola, een glaasje alcohol of een sigaret. Begin daarom langzaam met afbouwen. Van vijf cappuccino’s per dag, naar drie per dag. Of van elke dag een glas alcohol, naar 4 glazen per week. Stel kleine doelen! Zo is het ook gemakkelijker om na een dip in je gedrag, zoals bijvoorbeeld tijdens de feestdagen, de draad weer op te pakken. Je moet het vooral niet te moeilijk maken voor jezelf.

De 80/20-regel

De derde tip welke ik met je wil delen gaat over compenseren. Indirect heeft dit ook met de 80/20-regel te maken. Elke dag heb jij een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Daarnaast wordt er ook energie verbruikt. Het verschil tussen je inname en je verbruik zorgt ervoor dat je aankomt, afvalt of stabiel blijft in je gewicht. Natuurlijk zijn er nog andere factoren die een rol kunnen spelen – zoals je leeftijd, hormonen, genetische aanleg of eventuele ziektebeelden – maar daar wil ik nu niet te diep op ingaan.

Stel dat jij Eerste Kerstdag een groot kerstdiner hebt en verschillende gangen krijgt voorgeschoteld. Probeer er dan voor te zorgen dat je ontbijt en lunch goed zijn. Neem een lekker havermoutje met twee stuks fruit, een handje noten en wat kaneel en kokosrasp. Als lunch kun je gaan voor een lekkere soep of een salade, waardoor je zeker al 200 gram aan groenten binnen hebt. Zorg ook voor voldoende water of thee.

Wees actief

Probeer tot slot tijdens de feestdagen wat actiever te zijn. Ga lekker naar buiten en geniet van de natuur en frisse lucht om je heen. Zorg dat je jouw beweging voor de maaltijd pakt, op die manier kan je lichaam je koolhydraatvoorraad opmaken en eerder overgaan op je vetverbranding. Beweeg je na de maaltijd, dan vult je lichaam je vetvoorraad meteen weer aan. Daarnaast is het zo dat wanneer je net gegeten hebt, je energie naar je vertering gaat. Beweeg je dus na het eten, dan gaat je energie naar je spieren toe en staat de vertering als het ware stil. Hierdoor kun je spijsverteringsklachten ervaren. De Engelsen zeggen niet voor niets: ‘rest and digest’

Mijn vierde en laatste tip is simpel: geniet! Genieten is belangrijk, een hapje en drankje horen daarbij. Zorg er wel voor dat je alleen voor de versnaperingen gaat die je echt de moeite waard vindt. Ik geef mijn cliënten altijd de opdracht om de hapjes te kiezen die ze een 8, 9 of een 10 zouden geven.

Wat vind jij de moeite waard?

Stel: je krijgt op een verjaardag de keus tussen een slagroomtaart uit de diepvries of zelfgebakken brownies met karamelsaus en zeezout. Waar kies jij voor? Of ben je meer van de hartige producten? Wacht jij liever totdat je zelfgemaakte kaasstengels en chippies op tafel komen te staan? Denk hier eens over na. Van welke hapjes kan jij echt van genieten, wat vind je de moeite waard? Vind je het echt lekker of eet je het alleen om dat het je wordt aangeboden of omdat het op tafel staat?

Samenvattend: wees bewust van wat je eet en probeer jezelf de 80/20-regel aan te leren. Alles draait om balans. Zorg ervoor dat de maaltijden waar jij invloed op hebt goed en voedend zijn. Zorg voor minimaal 500 gram groenten, twee stuks fruit en 2 liter vocht per dag. Ga lekker de deur uit, naar buiten en zoek de natuur op.

Wees lief voor jezelf

Als allerlaatste wil ik je meegeven dat je lief voor jezelf mag zijn. Wees dus niet te streng als gezond eten even niet lukt, maar bedenk dat je ieder moment opnieuw de mogelijkheid krijgt om de juiste keuze te maken. Wanneer je meer balans hebt in je leven, is het ook gemakkelijker om de draad weer op te pakken.

Heb je hier moeite mee of wil je graag een stok achter de deur? Neem dan vrijblijvend contact met mij op om te kijken wat ik voor je kan doen.

Ik wens je alvast fijne feestdagen en een gezond 2021!

Liefs, Eline

Zit je lekker in je vel en ben je klaar om te solliciteren? Met Vacaturezoeker2020 vind je 8 keer zoveel vacatures als met traditionele job boards. Probeer het nu!

vacaturezoeker