fbpx
19 augustus 2021

Drie manieren om je cv eens helemaal anders te doen

Natuurlijk wil jij opvallen met je cv. Dat doe je pas echt als je het traditionele a4’tje laat varen en je curriculum vitae in een revolutionaire vorm giet. Benieuwd hoe jij je cv helemaal anders doet? Lees dan gauw verder!

In dit artikel zetten we drie manieren op een rij om je cv helemaal anders te doen. Jij solliciteert straks dus niet met een a4’tje met jouw werkervaring, maar met een multimediaal project waarvan jij de hoofdrolspeler bent. Als dat je recruiter niet omverblaast, dan weten wij het ook niet meer!

Past het?

Voordat je aan jouw superoriginele cv begint, is het slim om je af te vragen of deze manier van solliciteren past bij het werkveld waarin je een baan zoekt. Solliciteer je in de reclamesector of bij een andere branche waarin opvallen belangrijk is? Of wil je een visueel vak – bijvoorbeeld beeldredacteur of architect – gaan doen? Dan past een lekker ‘gek’ cv helemaal! Solliciteer je daarentegen op een vacature voor accountant of vrachtwagenchauffeur? Dan heeft je recruiter liever dat je het simpel houdt. Een ‘normaal’ cv is in zo’n geval perfect!

Vraag jezelf daarnaast af of die gekke sollicitatie eigenlijk wel geschikt is voor jou en jouw kwaliteiten. Als jij trots bent op je no-nonsense houding is het niet logisch als je vervolgens een circus van je cv maakt. Met een duidelijk opgemaakt a4’tje kom je ook in zo’n geval beter tot je recht!

Past een creatief cv wél bij jou en je sollicitatie? Dan doen we hieronder 3 suggesties!

Manier 1: het video-cv

Bij veel bedrijven is het video-cv al aan de orde van de dag: ze vragen niet eens meer naar een normaal curriculum vitae. Dat komt omdat recruiters vinden dat ze beter kunnen beoordelen of een kandidaat geschikt is voor een vacature als ze zichzelf via een videoboodschap voorstellen. Je krijgt dan de echte kandidaat te zien in plaats van een paar regeltjes tekst, zo is de gedachte.

Solliciteer jij bij een bedrijf dat om een video-cv vraagt? Volg dan vooral de aanwijzingen van de vacature op. Ga jij daarentegen op eigen initiatief een video-cv opnemen? Stoer! Het is dan wel belangrijk dat jij je realiseert dat bij het opnemen van een video meer komt kijken dan alleen het indrukken van de ‘record’-knop. Je zorgt voor het beste resultaat als je van tevoren voor jezelf een script schrijft waarin je nadenkt over wat je zegt, welke shots je gebruikt en wat voor geluid de kijker te horen krijgt.

Voor een goed video-cv is het belangrijk dat jij jouw boodschap opneemt in een rustige ruimte. Om je video aantrekkelijk te maken is het daarnaast belangrijk dat je ontspannen en met een glimlach vertelt over wat je hebt gedaan, welke resultaten je hebt behaald en waar je trots op bent. Je kan je misschien voorstellen dat een filmpje waarin je alleen je werkervaring opsomt niet superinteressant is om naar te kijken.

Natuurlijk kies jij voor het maken van een video-cv omdat je wilt opvallen! Wil jij echt in het oog springen? Voeg dan iets creatiefs toe aan je video. Zorg bijvoorbeeld voor een verassingselement, laat je vrienden of familie in jouw video-cv figureren of voer je pitch vanaf een eenwieler. Wat je ook doet: als het past bij jou en jouw vacature is niets te gek om de aandacht van je recruiter te veroveren!

Klik hier voor een hilarisch voorbeeld van een video-cv

Manier 2: het website-cv

Als een organisatie op zoek is naar een partner – bijvoorbeeld om hun bedrijfsafval te verwerken, of om hun producten te transporteren – bekijken ze websites van partijen die in aanmerking komen. Dus als een organisatie op zoek is naar een nieuwe medewerker, waarom kunnen ze dan niet terecht op een website waarop jij jouw services aanprijst? Dat is het idee achter het website-cv.

Wil jij een mooi website-cv lanceren? Probeer jezelf dan eens neer te zetten als een bedrijf in het b2b-segment! Zelfs als je de website uiteindelijk niet wilt gebruiken, is dit een leuke oefening waarmee je inzicht krijgt in jouw onderscheidende kwaliteiten.

Zoek dus ergens een gratis websitetemplate uit (bijvoorbeeld op Wix.com of Jimdo.com) en kies voor een business-template. Vul vervolgens jouw usp’s (Unique Selling Points) in, schrijf een missie en visie en voeg je werkervaring aan je portfolio toe. Een paar mooie portretfoto’s van jezelf mogen natuurlijk niet ontbreken. Hoe cool zou het trouwens zijn als jouw klanten, oud-collega’s en voormalig leidinggevenden 5-sterren-recensies over jou willen schrijven? Die passen dan mooi op je testimonialspagina: iedere bedrijfswebsite heeft er immers een. Origineel uit de hoek komen? Dan voeg je taken die je uit kan voeren toe aan je webshop. Als je écht lef hebt hang je daar bovendien jouw gewenste salaris als prijskaartje aan.

Hieronder zie je een screenshot van het supergrappige website-cv van Ad Plugers. Op adismeerdaneengetal.nl legt hij uit waarom hij ondanks (of juist vanwege) z’n leeftijd een nieuwe kans op de arbeidsmarkt verdient.

Manier 3: het tijdschrift-cv

Ga je voor een functie in de reclame, copywriting of (beeld)redactie? En wil je jouw cv echt helemaal anders doen? Publiceer dan een tijdschrift waarin jij jezelf aan potentiële werkgevers voorstelt. Dat biedt een oneindig aantal mogelijkheden om jouw kwaliteiten in de spotlight te zetten.

Vanzelfsprekend zet jij een foto van jezelf op de cover. Een pakkende quote over je vaardigheden mag daarbij niet ontbreken. In de andere tijdschriftartikelen vertellen oud-collega’s, klanten en voormalig leidinggevenden in columns en interviews waarom jij een goede kandidaat bent. En wat is een tijdschrift zonder een kruiswoordpuzzel? In jouw tijdschrift kunnen je recruiters op zoek naar jouw sterkste vaardigheden!

Wil je enige subtiliteit in jouw tijdschrift-cv aanbrengen? Dan doe je er wellicht goed aan om in een van de artikelen iets te schrijven over dingen die je minder goed kunt. Op die manier voorkom je dat jouw recruiter de indruk krijgt dat je een te hoge pet van jezelf op hebt. Door aandacht te besteden aan je zwaktes, voeg je nuance toe. Het helpt je recruiter bovendien om jou beter te leren kennen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een tijdschrift-cv. Klik hier voor het inspirerende verhaal achter dat tijdschrift en om het hele project te zien.