22 juni 2020

Een Oscar-waardig curriculum vitae opstellen

oscar cv

De Academy Award (ook wel bekend als de Oscar) is de meest prestigieuze filmprijs die je kunt winnen in Hollywood. De bekendste categorie – de prijs waar het uiteindelijk allemaal om draait – is die voor beste film. Veel minder bekend is de prijs voor best film editing. Lang niet zo interessant als de prijs voor beste film, zou je zeggen. Maar wat veel mensen niet weten, is dat de winnaar in de categorie beste film sinds 1981 ook een nominatie had voor best film editing met uitzondering van 2015. De twee prijzen zijn dus sterk met elkaar verbonden.

Een filmeditor heeft als taak om het verhaal zo duidelijk mogelijk te vertellen. Een goede editor laat de rode draad in het verhaal duidelijk naar voren komen. Door informatie die afleidt van de hoofdzaken te verwijderen, zorgt hij ervoor dat de kijker het verhaal goed kan volgen.

Een goede editor voegt toe door weg te laten. De begrijpelijkheid van een film neemt toe wanneer onbelangrijke informatie weggelaten wordt. Er zijn geen zaken meer die de kijker afleiden van waar het werkelijk om gaat. Door onbelangrijke informatie te schrappen, versterk je de kern van de boodschap.

Het opstellen van een goed curriculum vitae volgt hetzelfde principe.

De twee essentiële vragen die je stelt als cv-editor

De ervaring leert dat veel mensen bij het ‘verbeteren’ van hun curriculum vitae juist zo veel mogelijk informatie willen geven. Elk baantje moet erop, elke taak of verantwoordelijkheid moet worden benoemd. Sollicitanten denken al snel: hoe meer informatie ik geef, hoe groter de kans dat er een kwaliteit bijzit die de recruiter zoekt.

Daarnaast zijn veel cv’s een soort verkapte ego-boosters. Je hebt voor sommige zaken hard gewerkt en wilt hiervoor graag erkenning. Dat is begrijpelijk, maar het is wel een denkfout: je cv is er niet om je ego te strelen, het is een marketingdocument dat jouw toegevoegde waarde voor de werkgever maximaal moet benadrukken.

Als je een effectief cv wilt opstellen, moet je nadenken over elk stukje informatie dat je de lezer geeft.

In het essay What is an editor?’ stelt Alan D. Williams dat een goede editor altijd twee essentiële vragen stelt tijdens het editing-proces:

  1. Breng ik over wat ik over wil brengen?
  2. Communiceer ik het zo kort en zo duidelijk mogelijk?

Een filmeditor die een Oscar wil winnen zal dat vertalen naar vragen als: ‘Maakt deze scène de film beter?’ en ‘Leidt deze toevoeging af van de hoofdverhaallijn?’

Bij een cv-editor gaat het om vragen als: ‘Draagt deze informatie bij aan het beeld dat ik van mezelf wil schetsen?’ en ‘Hoe breng ik deze informatie zo duidelijk mogelijk over?’

Veel te vaak ‘verzuipt’ de écht waardevolle informatie (de informatie die bijdraagt aan het beeld dat je van jezelf wilt schetsen) in een brij van bijzaken.

Wees niet bang voor de deletetoets

Als je solliciteert op een functie als leidinggevende bij een IT-consultancyfirma, dan geeft een recruiter echt niet om de twaalf taken die je had toen je vakken vulde bij de Albert Heijn. Of dat je aardrijkskunde in je VWO-vakkenpakket had.

Vraag jezelf steeds weer af: Voegt deze informatie iets toe aan het beeld dat ik wil schetsen?” Is het antwoord negatief, laat de informatie dan weg!

Oscar-winnaars hebben iemand die hen helpt

Een kwaliteit weglaten waarin je veel energie hebt geïnvesteerd, is vaak pijnlijk. Ook al weet je nu dat iets weglaten juist een toevoeging kan zijn, het zal voelen alsof je iets verliest. Dit gevoel kan zorgen voor een conflict tussen doen wat goed voelt (informatie behouden) en doen wat het meest effectief is (informatie verwijderen).

Als je zelf de beslissing niet kunt nemen, heb je hier hulp bij nodig. Vragen om hulp is een teken van kracht: vrijwel alle top-performers in elk vakgebied hebben iemand die hen helpt. Atleten, zangers, c-levelmanagers en – om in het filmgenre te blijven – ook meervoudig Oscar-winnaar Steven Spielberg, allemaal hebben ze iemand die hen bijstaat.

Spielbergs vaste filmeditor is Michael Kahn (hij ontving maar liefst acht nominaties en drie prijzen voor best editing). Samen hebben zij ons onder andere Jurrasic Park, Saving Private Ryan, Schindlers List en Lincoln gebracht.

Spielberg is een kunstenaar die denkt in termen van creëren. Het schieten van de perfecte scène is zijn obsessie. Sommige scènes kosten dagen of zelfs weken om vast te leggen en elke goed gelukte scène zal hem dierbaar zijn. Het liefst zou hij alles op het doek vertonen, maar hij weet ook dat dit niet de beste film oplevert. Om wél een goed eindproduct te realiseren heeft hij zijn trouwe rechterhand Michael Kahn.

Voor het editingproces luistert Kahn niet naar de instructies van Spielberg. In plaats daarvan kijkt hij goed naar het verhaal dat Spielberg wil vertellen. Dit zet hij kracht bij door overbodige informatie te verwijderen.

Spielberg vertelt een verhaal met creatie, Kahn versterkt dit verhaal door eliminatie.

Is jouw cv Oscar-waardig?

Staat jouw cv niet vol met triviale verhaallijnen en onbelangrijke personages? Is de verhaallijn van je cv zo sterk dat het de lezer vertelt: Ik ben de juiste persoon voor deze functie!? Dan heb je wat ons betreft een Oscar verdiend. Nu de baan nog…