fbpx
6 mei 2021

Even je concentratie kwijt? 5 manieren om hem terug te pakken!

concentratie

Solliciteren is een fulltimebaan, dus is het belangrijk dat je de hele dag productief bent. Vijf tips om ervoor te zorgen dat jij jouw concentratie niet kwijtraakt!

Tijdens het solliciteren willen je gedachten wel eens afdwalen. Terwijl je bedenkt hoe je die volgende regel in je sollicitatiebrief zult formuleren, begeef jij je voor je het weet in dromenland. En zie je tijdens je speurtocht op LinkedIn ineens een hilarisch TikTok-filmpje? Dan spendeer je het uur erna niet aan je netwerk, maar aan semi-grappige compilatievideo’s.

Productief

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als je snel succes wilt, moet je jouw sollicitatieproces zien als een fulltimebaan. Daar hoort bij dat jij je dag zo productief mogelijk inricht, bijvoorbeeld door voor deze routine te kiezen.

Om zo productief mogelijk te zijn, wil je die momentjes van concentratieverlies het liefst helemaal uit je dag filteren. Dat is niet makkelijk. Maar breng je onderstaande tips in de praktijk? Dan merk je al snel dat jij je een stuk beter kan concentreren op jouw banenjacht!

Tip 1: zorg voor een nette werkruimte

Zelfs wanneer je een moment van verminderde concentratie doormaakt, hoef jij je niet te laten afleiden. Vaak kan je immers gewoon door die verminderde concentratieperiode heen werken. Je merkt dan misschien dat het schrijven van die brief iets trager gaat dan normaalgesproken, maar dat betekent niet dat je helemaal met het tikken stopt.

Of jij je wel of niet laat afleiden tijdens zo’n moment van verminderde concentratie, heeft alles te maken met je omgeving. Werk je in een onopgeruimde kamer met een slordig bureau? Dan is het antwoord waarschijnlijk ‘ja’. Je ziet dan namelijk allemaal spullen om je heen die je afleiden. Maar is je werkplek netjes ingericht en zie je in je ooghoek niets dat je gedachten doet afdwalen? Dan hou jij je focus op je werk! Een nette werkruimte is dus cruciaal voor een goede concentratie.

Tip 2: leg je telefoon weg

Je telefoon kan, net als rondslingerende frutsels in je werkruimte, jouw concentratie met gemak doorbreken. Zit je even inspiratieloos achter je computer? Dan is de verleiding heel groot om dat ding erbij te pakken. Even je appjes checken, toch? Voor je het weet is jouw focus op je sollicitatie voor de rest van de dag foetsie.

De beste manier om deze afleidingsbron te neutraliseren? Je raadt het al: leg je telefoon weg! Heb je hem niet binnen handbereik, dan is dat al genoeg. Zorg wel dat jij je ringtone aan hebt staan: als werkzoeker moet je immers altijd bereikbaar zijn. Wie weet belt een recruiter jou vandaag met een aanbod of een uitnodiging, dat telefoontje wil je niet missen.

Tip 3: neem pauzes

Natuurlijk wil jij je zo lang mogelijk op jouw sollicitatie concentreren, maar geen mens kan acht uur lang naar een computerscherm turen. Af en toe moet je dus even een adempauze nemen. Als je die pauzes goed inplant, bijvoorbeeld door van tevoren het tijdstip en de duur ervan met jezelf af te spreken, maak je ze efficiënt.

De pauzes die je neemt geven je op die manier écht de energie om je erna weer te kunnen focussen op jouw sollicitatie.

concentratie

Tip 4: schrijf de drukte van je af

Tijdens je sollicitatieproces neemt je concentratiespanne af omdat je met veel dingen tegelijk bezig bent. Je hebt sollicitaties bij meerdere organisaties lopen, je zoekt vacatures op zowel openbare platforms als in je persoonlijke netwerk en je moet continu bereikbaar zijn, voor het geval een recruiter je belt.

Om je concentratieniveau toch op peil te houden, is het belangrijk dat je brein zoveel mogelijk prikkels goed verwerkt. Dat doe je door aan het eind van de dag de drukte in je hoofd van je af te schrijven, bijvoorbeeld door een 5 Minute Journal bij te houden. Op die manier zet je al je gedachten van vandaag op een rijtje. Daardoor leiden ze je morgen niet af en kan jij je concentreren op wat belangrijk is.

Tip 5: begin je dag met meditatie, yoga of een work-out

Voorkomen is altijd beter dan genezen, dat geldt ook voor concentratiegebrek. Je lange termijn-concentratielevel verhoog je natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Maar je kunt wel stappen zetten waardoor jij je uiteindelijk langer en beter kunt focussen. Een verandering aanbrengen in je routine is daarbij een goed begin.

Begin jij iedere werkdag bijvoorbeeld met een meditatie- of yogasessie? Of zorg je voor voldoende beweging in de ochtend door een rondje te (hard)lopen of door de ‘7 Minute Workout’ te doen?  Dan levert je dat de rest van de dag meer energie, én meer concentratie op. Hoe langer jij je ochtenden op deze manier inricht, hoe beter je concentratie wordt.