fbpx
13 januari 2021

Goede doelen stellen: zo doe je dat!

Goede doelen

Nu het nieuwe jaar begint, stelt iedereen goede doelen voor zichzelf. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw voornemens volhoudt? Diëtiste Eline Meijer legt het in dit blog uit!

Lieve lezer,

Weer een nieuw jaar: 2021! Veel mensen grijpen dit moment aan om goede voornemens te maken. Ze beginnen vervolgens vol goede moed en motivatie aan die nieuwe intenties, maar al na een paar weken wordt het lastiger om ze vol te houden. In dit artikel deel ik een paar tips voor het maken van goede voornemens en haalbare doelen.

Stel kleine doelen

Waarschijnlijk heb je dit al vaker voorbij zien komen, maar het is zo belangrijk dat je niet te grote doelen stelt. Hoe kleiner je doel, hoe makkelijker je jouw goede voornemen volhoudt. Daarnaast behaal je jouw doel sneller, als-ie klein is.

Ga maar na. Als jouw doel is om 5 dagen per week 4000 stappen te lopen, behaal je dat doel sneller dan wanneer je zegt: “ik ga 7 dagen per week 10000 stappen maken”. Wanneer je een doel een aantal weken volhoudt doe je het vanzelf op de automatische piloot. Op zo’n moment kun je kijken of je je doel wil uitbreiden. Je zou dan voor 5000 stappen kunnen gaan.

Kijk hierin naar wat mogelijk is en wat voor jou goed voelt. Je moet maar zo denken: ieder kleine beetje is meegenomen. Als je nog graag bij de 4000 stappen wil blijven, zal je waarschijnlijk meer stappen zetten dan wanneer je geen doel hebt gesteld.

Bekijk het positief

Positiviteit geeft altijd goede energie. Kijk daarom altijd naar de goede dingen in het leven. Wat is al wel gelukt? Of wat is er nu veranderd? Heb je onbewust minder hoofdpijn, omdat je nu meer water bent gaan drinken? Of heb je nu geen after lunch dip omdat je eens met een soepje en salade luncht in plaats van 2 witte pisto’s met vleeswaren? En misschien ben je het afgelopen jaar wel minder koffie of alcohol gaan drinken? Daardoor slaap je nu beter.

Wanneer jij je bewust bent van de dingen die goed gaan, zal je zien dat je al positieve verandering hebt gemaakt. Misschien vind je het leuk om deze veranderingen op te schrijven in een mooi boekje. Die kan je dan doorlezen wanneer je er even doorheen zit.

Ik geef mijn cliënten soms de opdracht mee om elke dag te eindigen met drie positieve dingen. Je kunt ze hardop benoemen, maar je kunt ze ook opschrijven.

Wat heb je nodig om je doelen te behalen?

Iedereen heeft iets anders nodig om zijn of haar doelen te behalen. Wanneer je weet wat jij nodig hebt, kun je hier veel makkelijker op inspelen. Ga eens rustig zitten en schrijf voor jezelf op waar jij je dit jaar op wil focussen.

Wat vind jij belangrijk? En wat heb je hierbij nodig? Is dit een partner of een goede vriend die je steunt? Ben je gemotiveerder met een sportbuddy? Wanneer je dit duidelijk maakt voor jezelf, ben je een stap dichter bij je doel.

Onthoud dat je het niet alleen hoeft te doen. Betrek mensen om je heen in jouw proces.

Waar doe je het voor?

Bedenk ook wat jouw motivatie is om een doel te behalen. Heb je een mooi kledingstuk gezien dat je graag wilt dragen? Of heb je (klein)kinderen met wie je weer wilt kunnen voetballen? Of wil je gewoon meer energie gedurende de dag?

Waar je ook naartoe wilt, het is belangrijk om je motivatie duidelijk voor ogen te hebben. Als je op een dag moeite hebt om je doel te behalen, kan die motivatie je over de streep trekken.

Wees niet te streng

Als laatste wil ik je meegeven dat je niet te streng voor jezelf moet zijn. Wanneer je te streng bent, is de kans groot dat je jouw doel niet behaalt. Dus wanneer je een dag niet de juiste keuzes hebt gemaakt, weet dan dat er morgen weer een dag is. Daarin kan je weer nieuwe keuzes maken. Dit voorkomt ook een hoop stress!

Heb jij goede voornemens en intenties?