fbpx
30 juni 2020

Hoe maak je een cv?

hoe maak je een cv

Wil je solliciteren op een functie maar heb je nog geen cv? Dan is het allereerst belangrijk om te weten wat er in een cv hoort te staan. Daarom is dit een goed moment om even stil te staan bij wat dat eigenlijk is. Lees in dit artikel hoe je zelf een goed cv maakt! 

Je wilt solliciteren op een functie omdat je interesse hebt in de vacature. Je wilt graag werken voor de onderneming die deze aanbiedt. De vraag is natuurlijk: wil de onderneming jou ook als werknemer?

Om snel een afweging te kunnen maken tussen verschillende kandidaten willen bedrijven een aantal dingen van je weten. Zo kunnen ze je vergelijken met andere kandidaten en een inschatting maken van wie jij bent en wat je kunt. Het cv is daarvoor een geschikt middel. In dit document vertel je dus wie jij bent (de persoonsgegevens) en wat jouw prestaties tot dusverre zijn (scholing en werkervaring).

Het cv wordt dus gebruikt om een afweging te maken tussen jou en andere kandidaten. Het gaat er dus om dat je in het document aantoont wat jouw toegevoegde waarde is voor de onderneming.

Wie ben jij en wat maakt jou een uitstekende kandidaat?

Het doel van je cv is om je sterke punten te benadrukken en de mindere punten te compenseren. Dat wil zeggen: zorg dat je zo aantrekkelijk mogelijk overkomt in de ogen van een recruiter!

Twee kernelementen:

  1. Opmaak: het cv oogt aantrekkelijk en overzichtelijk
  2. Inhoud: het cv stelt de sollicitant in een positief daglicht

Een aantrekkelijk en overzichtelijk cv

Een aantrekkelijk cv is netjes opgemaakt met een tekstverwerkingsprogramma. Je kunt er ook een maken met een cv-template of een betaalde cv generator. Meer over cv generators hier.

Door de opmaak (lay-out) goed te structureren kan de lezer snel de belangrijke informatie vinden. Dit punt is erg belangrijk: een aantrekkelijk en overzichtelijk cv staat den dienste van de recruiter.

Hoe meer sollicitaties per vacature worden ontvangen, des te minder tijd zal er worden besteed per sollicitatie. Wanneer de informatie die belangrijk is voor een recruiter niet duidelijk naar voren komt, bestaat de kans dat je cv al na een paar tellen aan de kant geschoven word. Zonde van je tijd dus!

Met onderstaande zes regels kun je het cv aantrekkelijk maken voor de persoon die je sollicitatie beoordeelt.

De 6 regels voor een aantrekkelijk cv

Regel 1: Houd het overzichtelijk
Regel 2: Gebruik accenten zoals onderstreept (U), vet (B) en cursief (I)
Regel 3: Pas je taalgebruik aan aan de branche en de functie, maar probeer wel natuurlijk over te komen
Regel 4: Zorg dat de inhoud relevant is
Regel 5: Maak geen spelfouten
Regel 6: Maximaal 2 pagina’s

Het cv stelt de sollicitant in een positief daglicht

Je cv moet natuurlijk ook inhoudelijk aantrekkelijk zijn. Het moet dus gevuld worden met de juiste informatie. De vraag is: welke informatie?

Eerder op de pagina is het antwoord op deze vraag al gegeven. De inhoud van je cv bestaat uit je persoonsgegevens en behaalde ‘prestaties’. Met prestaties worden onder andere behaalde schoolresultaten, diploma’s en werkervaring bedoeld.

Grofweg kan de informatie op het cv worden opgedeeld in een ‘verplicht’ of vast deel, en een keuzedeel.

De vaste bestanddelen van een cv:

  • Persoonsgegevens
  • Werkervaring
  • Opleidingen

In grote lijnen wordt op basis van deze informatie al een eerste schifting gemaakt tussen kandidaten. Diploma’s en werkervaring zie je dan ook vaak terug als eis in de vacaturetekst.

Optionele bestanddelen:

  • Extra studies of cursussen
  • Nevenactiviteiten
  • Vaardigheden
  • Competenties
  • Hobby’s

Dit keuzedeel benadrukt het onderscheid tussen jou en de andere sollicitanten en is dus belangrijk om jezelf te ‘verkopen’. Je hoeft niet alle onderdelen te gebruiken. Beoordeel zelf wat relevant is voor jou en voor deze functie.

Of iets relevant is bepaal je door jezelf de vraag te stellen: “Helpt het vermelden van deze informatie de lezer om een beter beeld te krijgen van mijn geschiktheid voor de functie?”. Als je deze vraag met een ‘ja’ kunt beantwoorden en het niet ten koste gaat van de overzichtelijkheid, dan is het verstandig om de informatie toe te voegen.