fbpx
8 oktober 2020

Hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief? 10 tips!

sollicitatiebrief

De eerste indruk is goud waard wanneer het op solliciteren aankomt. Dat is precies waarom een goede sollicitatiebrief het verschil kan betekenen tussen een uitnodiging en een afwijzing.

Geen tijd of zin om zelf een brief te schrijven? Laat je brief dan schrijven door een ervaren hr-medewerker en verviervoudig je kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.

Hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief?

  • Gebruik geen algemene aanhef
  • Wees bondig en direct
  • Geef aan wie je al kent
  • Toon je persoonlijkheid
  • Los een probleem op
  • Beschrijf je successen
  • Wees specifiek: waarom deze functie?
  • Wat waren je verantwoordelijkheden?
  • Schrijf aantrekkelijk
  • Gebruik geen dooddoeners en clichés

Geen algemene aanhef als ‘Geachte heer, mevrouw’,

Vermijd een algemene aanhef. Deze maakt het ontzettend onpersoonlijk voor de lezer van je brief en zorgt zodoende voor minder binding. Je grijpt de aandacht niet en maakt de kans aannemelijker dat je brief niet eens gelezen wordt.

In de meeste gevallen is er informatie in de vacature te vinden waaruit je kan herleiden wie je brief ontvangt. Doorgaans vind je deze informatie onderaan de vacature.

Kun je deze informatie niet vinden, bel dan even. Vraag vriendelijk naar de naam van de verantwoordelijke persoon en bedank degene die je te woord staat. Zo zorg je ervoor dat je al begint met een streepje voor op de rest.

Wees bondig en direct

Wees direct en bondig in je sollicitatiebrief, met name in je inleiding. Recruiters zitten niet te wachten op een lang betoog. Eindeloze verhalen over waarom je denkt dat de functie je op het lijf lijkt geschreven zijn niet nodig.

In bijna alle gevallen volstaat één kantje. Hoe langer je de brief maakt, des te kleiner is de kans dat deze volledig wordt gelezen. Korte brieven verlagen de drempel van het lezen aanzienlijk. Daarnaast is kort en bondig kunnen communiceren een waardevolle vaardigheid.

Deze informatie mag je sowieso schrappen:

  • Waarom je weg wilt bij je huidige werkgever
  • Dat je al even werkloos bent
  • Je wensen rondom arbeidsvoorwaarden

Is je brief nog steeds langer dan één A4’tje? Herschrijf je brief net zo lang tot hij past op één kantje.

Ken je iemand in de organisatie? Zet het in je brief!

Ben je al bekend met een van de medewerkers in de organisatie? Dit is zeker het vermelden waard in de brief. Het geeft de lezer van je brief namelijk de kans om extra navraag te doen bij je kennis die op zijn beurt weer een goed woordje voor je kan doen. Op deze manier creëer je op een eenvoudige manier een streepje voor op de andere, verder anonieme sollicitanten.

Hierbij is het natuurlijk wel zaak dat je de persoon die werkt bij de onderneming van tevoren een seintje geeft dat je gaat solliciteren en zijn naam wenst te noemen in je brief. Zo kan hij of zij zich alvast voorbereiden op eventuele vragen en is de persoon zodoende beter in staat om jou in een positief daglicht te zetten.

Toon je persoonlijkheid

De sollicitatiebrief is een zakelijk document. Je houdt je netjes aan alle formele schrijfregels en laat je van je beste kant zien. Maar dat betekent niet dat je brief heel stijf moet zijn. Sterker nog, het is juist verstandig om je persoonlijkheid te laten doorschijnen. Zo maak je jezelf herkenbaar en onderscheid je je van de tientallen, zo niet honderden andere sollicitatiebrieven.

Probeer niet om grappig te zijn of iets anders geks te doen. Personeelsfunctionarissen waarderen aparte cv’s en brieven over het algemeen niet. Maar laten zien wie je bent door aan te geven wat je passie is, waar je energie van krijgt en wat je ontzettend leuk vindt, kan absoluut geen kwaad.

Los een probleem op van de werkgever

Richt je bij het schrijven van je sollicitatiebrief specifiek op de behoeftes van de organisatie, niet op jouw eisen als werkzoekende. Dat komt later. Eerst is het zaak om de werkgever te ‘verleiden’ tot een sollicitatiegesprek.

Bezoek de website van je potentiële werkgever of lees een jaarverslag van de organisatie om haar beter te leren kennen en gebruik deze informatie in je brief.

In het ideale geval koppel je de zaken die je gelezen hebt aan specifieke vaardigheden waarover je beschikt. Zo zorg je ervoor dat je direct wordt gezien als een waardevolle toevoeging.

Beschrijf je successen in eerdere functies

Je sollicitatiebrief is niet de plek om je loopbaan uiteen te zetten. Daar is je cv voor. Je schrijft je sollicitatiebrief altijd volledig naar de vacature toe. Om duidelijk te illustreren wat voor toegevoegde waarde je zou kunnen zijn voor de onderneming is het verstandig om je eerdere successen in andere functies te benoemen. Zo laat je zien wat je in je mars hebt.

Denk hierbij aan voorbeelden als:

  • Ziekteverzuim met 15% gereduceerd
  • Omzetgroei van 20% gerealiseerd
  • Nettowinst verdubbeld
  • Klanttevredenheid met 2 punten verhoogd

Waarom solliciteer je op deze baan in dit bedrijf?

Je hebt duidelijk aangegeven welk probleem jij oplost voor de werkgever en hebt deze bewering onderbouwd met praktijkvoorbeelden. Je toegevoegde waarde zou nu duidelijk moeten zijn voor de werkgever. Maar daar blijft het niet bij. Een werkgever is niet alleen geïnteresseerd in de waarde die je vertegenwoordigt, maar is ook benieuwd waarom jij deze specifieke functie zo interessant vindt bij deze organisatie.

Schrijf in je brief wat jouw relatie is met de organisatie en waarom je er graag zou willen werken. Hier hoef je natuurlijk geen heel betoog over te houden, maar het is het noemen zeker waard.

Laat zien dat je de moeite hebt genomen om je in te lezen over de vacature en de organisatie. Hier scoor je gegarandeerd mee.

Wees duidelijk over je verantwoordelijkheden

Niet alleen is het verstandig om je succes goed te omschrijven, het is ook goed om aan te stippen welke dagelijkse werkzaamheden direct gerelateerd zijn aan de werkzaamheden van de vacature waarop je solliciteert. Je toont daarmee aan dat je al ervaring hebt in de functiewerkzaamheden en hoeft dus niet meer zoveel te leren.

De inwerkperiode is over het algemeen erg kostbaar voor werkgevers: je bent nog niet erg productief maar krijgt wel al betaald. Daarnaast kost het anderen tijd om jou bekend te maken met de nieuwe werksituatie. Wanneer dan blijkt dat je bepaalde zaken al onder de knie hebt en goed bent in situaties die regelmatig voorkomen bij je potentiële nieuwe baan, dan maak je een goede beurt. Het scheelt de werkgever geld en je zorgt door het omschrijven van je verantwoordelijkheden voor een betrouwbaardere indruk.

Doordat je over je eerdere werkzaamheden schrijft in je brief creëer je een goede opening om te vertellen over je succes en persoonlijke prestaties, zoals vermeld in het vorige kopje.

Perspectief en schrijfstijl van je sollicitatiebrief

Door een actieve schrijfstijl te gebruiken en in de ik-vorm te schrijven, maak je e sollicitatiebrief prettiger om te lezen. Maar wat is dat precies, een actieve schrijfstijl?

Bij een actieve schrijfstijl voert het onderwerp van de zin (in dit geval meestal jijzelf) een handeling uit. Bij een passieve schrijfstijl ondergaat het onderwerp de handeling. Dit klinkt misschien erg theoretisch maar het toepassen van dit principe valt gelukkig reuze mee.

Passieve en actieve stijl

Passief: “De werkzaamheden zijn door mij uitgevoerd.”
Actief: “Ik voerde de werkzaamheden uit..”  of “Ik werkte” (!)

Passief: “De sollicitatiebrief is door mij geschreven onder werktijd.”
Actief: “Ik schreef de brief onder werktijd.”

Tip: Meer voorbeelden van een actieve schrijfstijl

Probeer dooddoeners en clichés te vermijden

Dooddoeners zijn uitdrukkingen die eigenlijk maar weinig inhoud hebben. Clichés zijn uitdrukkingen die zo vaak gebruikt zijn dat ze hun zeggingskracht hebben verloren.

Veel voorkomende clichés en dooddoeners in sollicitatiebrieven zijn:

  • Spin in ’t web
  • Duizendpoot
  • Flexibele medewerker
  • Echte teamplayer die ook zelfstandig goed kan werken
  • Geen 9-tot-5-mentaliteit
  • Een nieuwe uitdaging

Gebruik in plaats van clichés en dooddoeners duidelijke beschrijvingen en concrete voorbeelden. Stel je bijvoorbeeld de vraag waaruit blijkt dat je een spin in het web/duizendpoot/flexibele medewerker/teamplayer bent.