• 4

Kiezen voor ervaring of toch maar een stagiair

Leuk dat er reacties komen op de ‘gevoeligheden’ (voor mij althans) die ik beschrijf in mijn artikelen voor Sollicitatiedokter.nl, ik hoor ook om me heen dat het zo herkenbaar is allemaal. Heel leuk dat ik ook wat ‘losmaak’. Helaas wel zou ik bijna zeggen.. het is tenslotte (waarschijnlijk) niet de situatie waar jij en ik in willen zitten.

Ik was in het weekend op een feestje en daar zei iemand dat ze na een jaar weer een baan had, na een jaar dus als werkzoekende of baanloze (leuk artikel overigens, beide benamingen klinken beter als werkeloze) thuis te hebben gezeten. Wel weer in de richting die ze zocht en waar ze ook ‘vandaan’ kwam.

Au, dat doet pijn. Ik hoop toch echt eerder weer aan de bak te zijn.

Hbo-opleiding

Behalve het cv waaraan ik twee artikelen gewijd heb, is er nog iets belangrijks gaande in de openstaande vacaturewereld. Of eigenlijk zijn het  twee dingen.  Als eerste, de hbo- of wo-opleiding waar om gevraagd wordt. Ik heb geen hbo-papieren, helaas. Zoals eerder verteld ben ik destijds uitgeloot en toen gaan werken, om uiteindelijk via cursussen en bloed, zweet en tranen kostende ervaring naar hbo-niveau op te klimmen. Mijn laatste functies waren dan ook op hbo-niveau.

Als je op dit moment solliciteert en er staat bij de functie-eisen hbo, val ik dus meteen af. Ik val in herhaling, maar ook hier wordt door de meeste aanbieders van een baan dan al niet verder meer gekeken naar wat je gedaan hebt, simpelweg omdat er op een beetje leuke functie ook genoeg mensen solliciteren die het papiertje wel hebben.  Maar als je ziet voor welke functies tegenwoordig allemaal een hbo-opleiding gevraagd wordt, kun je je ook afvragen of de functie-eisen nog wel kloppen. Of is het aanbod simpelweg te groot?

Wat is het probleem of mijn persoonlijke uitdaging? Ik ben inmiddels 45 jaar (jong), als ik nu nog een opleiding ga doen en het netjes in vier jaar voor elkaar krijg ben ik bijna 50. Is het de investering en de tijd waard om dat te gaan doen? Kijk, als je je echt om wilt scholen is het misschien een ander verhaal, maar moet ik op mijn leeftijd nog een communicatiestudie op hbo-niveau gaan doen om de berg vereiste theoretische ervaring op te doen, terwijl ik al minstens 20 jaar op communicatieafdelingen daadwerkelijke werkervaring heb opgedaan?

Zou een zoekende werkgever over vier jaar mij aannemen in plaats van een 23-jarige communicatiestudent? Ik ben bang van niet en ik blijf dus ook gewoon met een ijzersterke motivatie en een (naar mijn idee) prima cv solliciteren. Misschien dat ik er anders over ga denken als ik over acht maanden nog thuis zit?

Stageplekken

Het tweede euvel wat speelt is de minimale hoeveelheid communicatievacatures en dat als ze er al zijn, heel veel bedrijven er op dit moment voor kiezen de vacature als stageplek aan te bieden. Op LinkedIn is een discussie gaande hierover, met voornamelijk mensen die zoals ik in de richting communicatie naar een nieuwe baan zoeken. Mensen die niet begrijpen dat er niet voor kwaliteit en een brok ervaring gekozen wordt. Niet dat een stagiair(e) geen goede kracht kan zijn, maar de puntjes op de i laat je toch doen door een ervaren iemand, iemand die met hart en ziel voor het communicatievak gaat?

Een stagiair is geen ervaren iemand. Geen oude rot in het vak om het zo maar te zeggen. Laat dan een stagiair(e) meelopen met een ‘vakvolwassen’ iemand, het zogenaamde twee vliegen in één klap. Blijft het feit dat een stagiair(e) niet veel kost.. en daar gaat het op dit moment mis.

Communicatie is helaas vaak iets waarop bezuinigd wordt, een sluitpost. Terwijl als je een bedrijf hebt,  je ‘gezicht’ naar buiten van groot belang zou moeten zijn/is. Dat er bijvoorbeeld geen gigantische taalfout in een advertentie staat. Dat er geen fouten staan in de reacties die door de medewerkers op social media zoals Twitter of Facebook geplaatst worden. Je kunt als bedrijf nog zo goed bezig zijn, maar als je in je communicatie naar de buitenwereld (lees klanten) fouten maakt, laat je toch een bepaalde indruk achter.  En dat begint al met een telefoontje, het uitbrengen van een offerte of mail die een klant krijgt naar aanleiding van een beursbezoek of bezoek aan de winkel. 

Of komt de reden dat ik foutloze communicatie zo belangrijk vind, omdat ik (eigenlijk) corrector ben en het allemaal zie, de kleinste foutjes in een brief of mail, ondertiteling of advertentie. Misschien dat anderen er wel helemaal geen last van hebben en er simpelweg overheen lezen.  Maar ik geloof niet dat ik de enige ben met een taaltik.

Tip: Heb je de sollicitatieverhalen van Eelco en Emily al gelezen?

Over Judith Smits

Mijn naam is Judith Smits, ik ben parttime onderwijsassistente en nog werkzoekend voor een aantal uren. Mijn artikelen gaan over solliciteren tot zelfstandig ondernemerschap. Ik hoop bij mensen een herkenbaar gevoel op te roepen en ze te enthousiasmeren.