fbpx
10 september 2020

Last van zenuwen? Loop (of fiets) naar je sollicitatiegesprek

Heb je binnenkort een sollicitatiegesprek op de planning staan? Gefeliciteerd! Hopelijk is het een baan die bij je past en je energie gaat geven. Natuurlijk is het logisch dat je voor aanvang van het gesprek last hebt van zenuwen. Om die zenuwen de baas te blijven, adviseer ik je om naar je gesprek te wandelen of te fietsen. Beweging zorgt namelijk voor stressvermindering. In dit artikel leg ik je uit hoe dat zit.

Terwijl je sport of beweegt zet je niet alleen je lichaam, maar ook je hersens aan het werk. Delen van je hersenen worden extra geprikkeld, de doorbloeding neemt toe en daarnaast verbetert de werking van hormonen en andere stoffen terwijl je beweegt.

Zuurstof

Als je beweegt, pompt je hart zuurstof door je hele lichaam. Hierdoor ontvangen je hersenen meer zuurstof, waardoor je hersenfuncties optimaal verlopen. Je zult merken dat je concentratie verbetert. Door regelmatig te bewegen worden er ook nieuwe hersencellen gevormd. Dit heeft weer een positief effect op je leerproces en het geheugen. De extra zuurstof in je hersenen zorgt er ook voor dat je minder snel vermoeid bent.

Hormonen en stofjes

Als je beweegt of sport, gaan je hormonen beter functioneren. Daarnaast worden er andere stoffen aangemaakt. Met die andere stoffen bedoel ik neurotransmitters als dopamine, serotonine en endorfine. Dat laatste hormoon laatste staat bekend als het snelst werkende anti-stresshormoon. Het kan namelijk binnen een minuut je zenuwen wegnemen.

Ook het dopaminegehalte in je lichaam wordt verhoogd als je beweegt. Dopamine zorgt ervoor dat jij je gemotiveerd voelt en lang je aandacht bij een onderwerp kan houden. Ook wordt dopamine vaak het gelukshormoon genoemd. Het geeft zorgt voor het bevredigende gevoel dat je krijgt wanneer je iets gepresteerd hebt.

Serotonine en BDNF

Ten derde verhoogt je serotoninegehalte als je beweegt. Dit is belangrijk voor je humeur, impulscontrole en zelfvertrouwen. Daarnaast helpt dit stofje stress te voorkomen door het effect van cortisol te neutraliseren. Ook maakt serotonine celverbindingen in de cortex en hippocampus gereed die belangrijk zijn bij leerprocessen.

Wanneer je beweegt maak je tot slot BDNF aan. Dit is een groeihormoon dat ervoor zorgt dat je hersenen zich ontwikkelen. Als je beweegt zet je letterlijk je brein aan, bij iedere beweging maak je je hersenen alert en krijg je meer focus en scherpte.

Hierboven heb je alle mentale voordelen van beweging kunnen lezen. Iedereen heeft wel eens last van zenuwen. Dat is helemaal niet erg, het is juist gezond. Mocht je structureel gestrest zijn of je opgejaagd voelen, dan is het slim om hier wat mee te doen.

Voor nu wil ik vooral samen met je kijken naar de voordelen van beweging op de korte termijn. Dingen die je zowel de dag voor het sollicitatiegesprek als op de dag zelf kunt toepassen zijn:

Tips voor de korte termijn

  • Drink dagelijks voldoende water: zo’n 30 milliliter per kilo lichaamsgewicht.
  • Doe ademhalingsoefeningen, een hele makkelijke is de 4-7-8. Die gaat zo: adem in 4 tellen in, hou je adem in 7 tellen vast en adem in 8 tellen uit. Herhaal dit een aantal keer achter elkaar op verschillende momenten van de dag.
  • Schrijf je gedachten van je af. Maak een to-do-lijstje, zo schrijf je letterlijk alles wat je in je hoofd hebt zitten op papier. Dit geeft direct rust.
  • Denk aan positieve momenten. Dit geeft je meteen positieve energie.
  • Probeer elke dag 30 tot 40 minuten matig intensief te bewegen. Elke beweging is meegenomen.

Tips voor de lange termijn

  • Probeer jezelf uit te dagen om dagelijks buiten een rondje te lopen.
  • Download een meditatie-app en probeer eens een mediatiesessie van een paar minuten te doen.
  • Boek eens een yogales. Oefening baart kunst.
  • Te veel intensief sporten werkt averechts. Je maakt dan meer stresshormonen als adrenaline en cortisol aan, dat wil je voorkomen. Daarnaast wil je je bijnieren niet onnodig overbelasten.

Samenvatting

Door je meer te vertellen over de werking van je hersenen, hoop ik dat je nu beter begrijpt waar je stress vandaan komt en hoe je die door te bewegen kan verminderen. Zoals je leest, heeft beweging super veel effect op je hersenen en je kwaliteit van leven. Hierbij heb ik niet eens het fysieke gedeelte meegenomen.

De tips voor de korte termijn kun je meteen toepassen. De tips voor de lange termijn, kun je natuurlijk ook toepassen, maar daarbij duurt het wat langer voordat je een effect merkt.

Ga jij binnenkort lopend of fietsend naar je sollicitatiegesprek? Dan zal je je beter kunnen concentreren, heb je meer zuurstof tot je beschikking en ben je positiever gestemd. Ik wens je veel geluk en succes met je sollicitatiegesprek. Geloof in jezelf, you can do it!

Zo vind je een baan