klagen-op-linkedin
  • 7

Behandel jij LinkedIn als een zakelijk platform of zoals Facebook?

Het zal je vast niet verbazen dat een groot gedeelte van mijn netwerk bestaat uit werkzoekenden. Het logische gevolg hiervan is dat ik veel updates zie van mensen die baanloos zijn. De laatste tijd valt mij op dat veel gebruikers van LinkedIn de ‘zakelijke aard’ van het platform niet lijken begrijpen. Met als resultaat dat ze hiermee hun kansen op de arbeidsmarkt om zeep helpen… 

Simpel gezegd: Als je LinkedIn verkeerd gebruikt (bijvoorbeeld zoals Facebook), word je niet serieus genomen door professionals en loop je een groot risico om potentieel interessante carrièremogelijkheden mis te lopen.

Activiteiten die niet thuishoren op LinkedIn

Zodra je met iemand gelinkt bent, verschijnen hun updates in je feed. De meeste updates die ik zie langskomen zijn commentaren in discussies, relevante branche-gerelateerde nieuwsberichten, zelfgeschreven nieuwsartikelen en professionele oproepen.

En dat is natuurlijk waar LinkedIn voor bedoeld is: professionals die op een professionele manier communiceren met andere professionals. Helemaal goed dus.

Als je tot deze groep behoort: ga zo door! 🙂

Er is echter ook een (grote) groep die sociale media als Facebook en Twitter niet goed van LinkedIn kan onderscheiden. Dit is de groep die graag woordzoekers doet, rekensommen oplost, anderen complimenteert op hun foto met commentaren als ‘wow, schitterende foto!!!’ of zijn dagelijkse frustratie afreageert.

Kortom, de dingen die je zou verwachten op een platform met niet-professioneel karakter, zoals Facebook.

Ter illustratie vind je hieronder een aantal voorbeelden die ik onlangs aantrof.

Voorbeeld #1: De woordzoeker

drie-woorden-persoonlijkheid

Voorbeeld #2: De rekensom (extra zuur wanneer je antwoord onjuist is)

math-problem-linkedin

math-problem-linkedin2

Voorbeeld #3: De klaagzang

klagen-op-linkedin

Natuurlijk zijn puzzels en woordzoekers leuk om te doen maar ze horen simpelweg niet thuis op Linkedin. Het is niet professioneel. Net zoals dat je niet in je pyjama naar je werk gaat. Het kan wel maar het is gewoon niet professioneel. 

Klagen over je werk en je sollicitaties is natuurlijk ook menselijk. Maar doe het privé!

Denk je dat recruiters door de bovenstaande post getriggerd worden om contact op te nemen? Ik betwijfel het…

Wees je er van bewust dat veel van je activiteiten gewoon terug te vinden zijn via je profielupdates. Ga maar eens naar je linkedinprofiel toe en klik op het pijltje naast de grote blauwe knop. In het keuzemenu dat volgt kies je voor ‘recente activiteiten bekijken’.

Wat ziet een potentiële werkgever als die kijkt naar jouw profielupdates? 

Werkgevers googelen naar je naam

Een Nederlands onderzoek uit 2010 stelde dat maar liefst 74% van de managers vaak of altijd sollicitanten screenen via Google. En dat was zes jaar geleden… dat aantal is ongetwijfeld alleen maar gestegen. Doordat LinkedIn erg goed rankt in de zoekresultaten van Google, mag je erop rekenen dat een geïnteresseerde partij die je googelt, op je linkedinprofiel terechtkomt. Vervolgens kunnen dus ook al jouw activiteiten bekeken worden. 

Hoe LinkedIn wèl te gebruiken

Goed, genoeg over wat je beter niet kunt doen. Hoe ga je dan wel om met LinkedIn?

Het is eigenlijk heel simpel: gebruik het platform strikt voor professionele doeleinden. Enkele voorbeelden:

  • Het regelmatig bijwerken van je ‘online curriculum vitae’
  • Jezelf ‘vermarkten’ indien je op zoek bent naar een baan
  • Mensen met elkaar in contact brengen
  • Contact houden met oud-collega’s en oud-klasgenoten
  • Actief meedoen in discussies in branche-gerelateerde groepen
  • Delen van nieuwsberichten die anderen in jouw branche kunnen waarderen

Hieronder enkele voorbeelden uit de praktijk.

[clickToTweet tweet=”Laat LinkedIn voor je werken, niet tegen je. Lees de do’s en don’ts!” quote=”Laat LinkedIn voor je werken, niet tegen je. Lees de do’s en don’ts!” theme=”style3″]

Voorbeeld #4: Jezelf vermarkten met een video

jezelf-vermarkten-op-linkedin

Erica heeft overigens ook een prima videopitch gemaakt waarin ze zichzelf voorstelt. 

Voorbeeld #5: Jezelf vermarkten met een korte pitch

jezelf-vermarkten-op-linkedin

Op het moment dat je baanloos bent, doe je er goed aan om jezelf actief te vermarkten. Patty maakt goed gebruik van haar netwerk. Vergeet niet dat het persoonlijk netwerk een van de meest effectieve manieren is om een nieuwe job te veroveren. 

Check ook even het artikel van Juliette over het wie, wat en hoe van netwerken! Deel twee vind je hier!

Voorbeeld #6: Delen van branche-gerelateerde informatie

branche-gerelateerd-nieuws-delen

Aaltje deelt met grote regelmaat branche-gerelateerde informatie. Hiermee bereikt ze twee dingen: ze creëert waarde voor anderen (1) en tegelijkertijd verstevigt ze zo haar positie als een ‘thought leader’ in de branche (2). Het delen van waardevolle content is dus een uitstekende manier om jezelf op een professionele manier te profileren.

Heb je iets interessants gezien dat branche-relevant is en waarvan je denkt dat anderen in je netwerk er waarde uit kunnen halen? Doe zoals Aaltje doet: deel het!

Laat LinkedIn voor je werken, niet tegen je!

Profileer jezelf op LinkedIn altijd professioneel. Hoewel emoties zoals teleurstelling en boosheid menselijk zijn, is het niet verstandig om deze op LinkedIn te ventileren. Hetzelfde geldt voor puzzels en raadsels: hartstikke leuk, maar niet op LinkedIn. Ik raad je dan ook aan om er niet aan mee te doen.

Heb jij nog tips om meer uit LinkedIn te halen? Deel het in de comments! 🙂

Over Sollicitatiedokter

Sinds 2010 hebben we duizenden sollicitanten geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doen we middels onze boeken ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en ‘‘het cv-handboek’. Ook de online cursussen ‘zorgeloos op sollicitatiegesprek’ en ‘onderhandel een geweldig salaris’ helpen je hierbij. Wij geloven dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Onze missie is om jou hierbij te helpen.